• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 13 شهریور 1399
کد مطلب : 109139
+
-

نوسان ‌در ذات بازار سرمایه است

یادداشت
نوسان ‌در ذات بازار سرمایه است

حمید رضا میرمعینی‌-کارشناس بازار سرمایه

از منظررفتار شناسی بازار‌های مالی، نوسان های کنونی بازار سهام طبیعی و درواقع جزو ذات بازار سرمایه است. البته این نزول بعد از یک رشد غیرطبیعی دربازار اتفاق افتاده است و اغلب کارشناسان از مدت ها پیش انتظار چنین نزولی را به دلیل صعود‌های پر شتاب قبلی در بازار سهام داشتند. به بیان دیگر این نزول بعد از صعود پر شتاب بازار سهام طبیعی است و انتظارش از قبل وجود داشت به همین دلیل سهامداران باید ریسک نزول در بازار سهام رابپذیرند چرا که ریسک در بازار های مالی، جزو قواعد اصلی سرمایه گذاری است‌، به این دلیل که بازار های سهام همواره با افت و خیز مواجه هستند.با این حال باید گفت با وجود اینکه بازار سهام در شرایط حاضر با نزول مواجه شده است اما حتی تا 2سال آینده هیچ بازاری از نظر بازده بهتر از بازارسرمایه نخواهد بود.
توصیه کنونی در شرایط فعلی به سهامداران این است که تغییراتی در سبد سهام خود ایجاد کنند و سهام غیر‌ارزنده خود را جایگزین سهام ارزنده کنند و با دید بلندمدت تر در بازار سرمایه‌گذاری کنند.
نکته اصلی این است که کسانی که با بازار سرمایه آشنا نیستند هرگز نباید در شرایط فعلی در بازار سهام، نوسان گیری کنند چرا که این کار نیاز به تخصص ویژه و دانش مالی دارد و فقط سهامداران حرفه ای و افراد ریسک پذیر قادر به انجام این کار هستند، چرا که لازمه این کار شناخت کامل از بازار سرمایه است. از سوی دیگرسهامداران باید نگاهشان را به سهام بنیادی که از سود آوری پایداری برخوردارند تغییر دهند و با دید بلند مدت تری به سهام این شرکت‌ها نگاه کنند. در حال حاضر با توجه به تحولاتی که در بازار های جهانی و عرصه سیاست بین‌الملل وجود دارد به نظر می رسد سهام شرکت های بنیادی که روند سود آوری مستحکمی دارند می توانند در آینده با رشد بیشتری مواجه شوند و حتی بتوانند به قیمت های بالاتری، پیش از دوره نزول برسند.
ضمن اینکه به نظر می رسد تغییراتی نیز در سیاست گذاری های اقتصادی داخلی به وجود آید که شرایط این شرکت ها را بهتر کند. با این حال این رشد شامل حال سهام همه شرکت های بورس و کلیت بازار نمی شود و عمدتا شامل شرکت هایی است که از بنیان اقتصادی مستحکمی برخوردارند و اصطلاحا به آنها سهام بنیادی گفته می‌شود. این شرکت ها حتی در گذشته رشدشان معقول بوده وحتی در دوره نزول با کاهش قیمت هم مواجه شده اند و می توانند برای سهامداران جذابیت ایجاد کنند. در مقابل سهام شرکت‌هایی که با رشد‌های بی‌پشتوانه در ماه های گذشته مواجه شده بودند با نزول مواجه  خواهند شد. بنابر این توصیه اصلی این است که اولا سهامداران نگاه بلند مدت به بازار سهام داشته باشند و دوما اگر می توانند از طریق شرکت های سبد گردان یا صندوق‌های سرمایه گذاری در بازار،سرمایه گذاری کنند چراکه بازار سرمایه یک بازار پیچیده است و نیاز به دانش تخصصی دشواری دارد و سرمایه گذاران حتما برای یک سرمایه گذاری موفق باید با دشواری ها و پیچیدگی های تخصصی بازار سرمایه آشنا باشند.مضاف بر اینکه در مجموع درست است که بازار سرمایه با افت مواجه شده است اما ازاین به بعد و حتی تا 2سال آینده هیچ بازاری بهتر از بازار سرمایه نخواهد بود بنابراین من توصیه ای به  خروج از بازار سهام ندارم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید