• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 13 شهریور 1399
کد مطلب : 109118
+
-

خوب، بد، ناامید کننده

بررسی آماری خریدهای پرسپولیس که برخی در گلزنی رکورددارند و برخی در اخطار و اخراج

خوب، بد، ناامید کننده

بعد از 3خرید ضربتی در روز سه‌شنبه، باشگاه پرسپولیس در روز چهارشنبه نیز به فعالیتش در نقل‌وانتقالات ادامه داد و پروژه خرید احسان پهلوان از ذوب‌آهن را نهایی کرد. پرسپولیس حالا با خرید 4بازیکن، فعال‌ترین تیم نقل‌وانتقالات و از لحاظ کمیت موفق‌ترین تیم بوده است. حامد لک، سعید آقایی، احسان پهلوان و عیسی آل‌کثیر 4بازیکن جدید پرسپولیس هستند که اتفاقا در 4پست مختلف برای این تیم جذب شده‌اند. در اینجا با تکیه بر آمارهای سایت مرجع متریکا به بررسی عملکرد این 4بازیکن پرداخته‌ایم.

   حامد لک؛ گلر یازدهم، رکورددار زرد و قرمز
حامد لک در لیگ نوزدهم 26بار به میدان رفته و به‌طور میانگین در هر بازی 1.2گل دریافت کرده است. لک طی این 26بازی فقط 8بار موفق به کلین‌‎شیت شده که آمار ضعیفی است اما بخش زیادی از آن به عملکرد خط‌دفاعی مربوط می‌شود. از آنجا که خط دفاعی ماشین‌سازی بیش از مدافعان پرسپولیس به حریفان موقعیت شوت‌زنی داده‌اند، میانگین مهار او در هر بازی 2.4مهار بوده و این آمار بالاتر از بیرانوند و رادوشویچ است که هر کدام 1.9مهار در هر بازی داشته‌اند. اما در زمینه درصد مهار برتری 2گلر پرسپولیس نسبت به حامد لک کاملا مشخص است. رادوشویچ و بیرانوند به‌ترتیب 80درصد و 72درصد شوت‌های داخل چارچوب را مهار کرده‌اند اما این آمار برای حامد لک 67درصد بوده است. او 7اشتباه داشته و 5کارت زرد و یک کارت قرمز هم دریافت کرده که کاملا مشخص‌کننده شرایط او از لحاظ اخلاقی است. بهترین عملکرد لک در این فصل در زمینه مهار پنالتی بوده است. او در فصل گذشته 3پنالتی گرفت و به همراه معراج اسماعیلی (ذوب‌آهن) در این زمینه موفق‌ترین دروازه‌بان بود. در مجموع حامد لک با میانگین نمره 6.64 از سایت متریکا در رتبه یازدهم جدول دروازه‌بان‌ها قرار گرفت؛ پایین‌تر از رادو و بیرانوند که به‌ترتیب سوم و نهم شدند.

   سعید آقایی؛ پایین‌تر از انصاری و نادری
مدافعی که در تراکتور و سپاهان شاگرد امیر قلعه‌نویی بود، در اواخر فصل با این مربی به‌شدت مشکل پیدا کرد و نیمکت‌نشین شد. آقایی فصل گذشته 16بازی در ترکیب اصلی سپاهان بود و 3بار هم به‌عنوان بازیکن تعویضی به زمین رفت. او ۷بار با پاس کلیدی برای تیمش موقعیت ساخت که ۲بار این پاس‌ها گل شد و 2پاس گل را به نام آقایی ثبت کرد. سعید با دقت پاس 77.5درصد و میانگین 3عملکرد دفاعی در هر بازی، به‌طور میانگین از متریکا نمره6.75 گرفته که با این نمره در جمع سپاهانی‌ها رتبه یازدهم و در میان کل بازیکنان لیگ رتبه‌66 را به‌دست آورده است. محمد انصاری و محمد نادری مدافعان چپ پرسپولیس در فصل گذشته به‌ترتیب با نمره 6.82 و 6.77 نمراتی نزدیک به آقایی اما کمی بالاتر از او داشته‌اند. انصاری با نمره6.82 تقریبا 20رتبه بالاتر از آقایی در رده46 بازیکنان لیگ نوزدهم قرار گرفته است. سعید آقایی در تاریخ لیگ برتر مجموعا ۱۴۲بازی کرده که حاصل آن یک گل، ۱۲پاس‌گل و کسب یک پنالتی بوده است.

   عیسی آل‌کثیر؛ همسایه امیری و رسن
آل‌کثیر را در این سال‌ها به‌عنوان یک مهاجم زهردار می‌شناختیم که در تمام تیم‌هایش به‌عنوان تعویض طلایی و در نیمه دوم به زمین می‌رفت، اما امسال در نفت آبادان 23بار در ترکیب اصلی قرار گرفت، 1969دقیقه بازی کرد و با 12گل و 2پاس گل بهترین بازیکن تیمش لقب گرفت. او در تاریخ لیگ برتر 121بازی کرده که حاصل آن 29گل زده، کسب 2پنالتی و 6پاس‌گل بوده است. عیسی در این فصل بعد از دیاباته و مغانلو، سومین گلزن برتر فصل بود. او برای زدن 12گل، در هر بازی به‌طور میانگین 1.3شوت زد که دومین رکورد برتر فصل بود و فقط دیاباته میانگین بهتری از او داشت. آل‌کثیر در حالی سومین گلزن برتر فصل شده که تیمش از لحاظ گل زده در نیمه پایانی جدول حضور دارد. طبق آمار متریکا، آل‌کثیر با میانگین نمره6.94 در میان بازیکنان تیمش رتبه اول و در کل بازیکنان لیگ نوزدهم رتبه هفدهم را داشته است؛ رتبه هفدهم مشترک با وحید امیری و بشار رسن که آنها هم نمره6.94 گرفته‌اند و حالا دیگر هم‌تیمی آل‌کثیر محسوب می‌شوند.

   احسان پهلوان؛ آقای 110
پرسپولیسی‌ها احسان پهلوان را با گل زیبایی به یاد می‌آورند که با یک شوت از راه دور وارد دروازه رادوشویچ کرد و تیم برانکو را بعد از 14هفته به نخستین شکست در لیگ شانزدهم رساند. پهلوان در لیگ نوزدهم یکی از 5بازیکن برتر ذوب‌آهن بوده اما در جمع برترین‌های لیگ جایی نداشته است. او با 1574دقیقه بازی، فقط یک گل و یک پاس گل داشته و یک‌بار هم تیمش را صاحب ضربه پنالتی کرده است. میانگین 1.3شوت در هر بازی و یک پاس کلیدی در هر 5بازی آمار چندان خوبی برای پهلوان نبوده و او در دقت پاس هم موفقیت 77درصدی داشته است. با این آمار، احسان پهلوان در مجموع به میانگین نمره‌6.63 رسیده که او را به رتبه پنجم در ذوب‌آهن و رتبه110 در کل بازیکنان لیگ می‌رساند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید