• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 12 شهریور 1399
کد مطلب : 109080
+
-

اختلال نوشتن

تاب‌آوری
اختلال نوشتن


آرمان مسعودی‌ ـ روانپزشک کودک و نوجوان

اختلالات یادگیری، اختلالاتی هستند که کودک به‌رغم داشتن هوش خوب و فراهم بودن فرصت‌های یادگیری مناسب، در زمینه کسب یکی از مهارت‌های خواندن، نوشتن، ریاضی یا همه آنها دچار مشکلی است که تقریباً در 10درصد کودکان دیده می‌شود. علت این اختلالات عوامل ارثی و عواملی مثل تولد نارس، وزن کم هنگام تولد و سایر صدمات به مغز است.
در اختلال نوشتن که موضوع مطلب ماست، مهارت‌های نگارشی کودک دچار مشکل است و می‌تواند به تنهایی یا در همراهی با اختلال خواندن روی دهد.
علائم کودکان دچار اختلال نوشتن بدین شکل است که نوشتن برایشان‌ کاری سخت و پرزحمت و سرعت نوشتن آنها پایین است؛ کارهای نوشتاری مثل نوشتن تکالیف را دوست ندارند و ممکن است نسبت به رفتن به مدرسه بی‌میل شوند؛ دستخط بد و ناخوانا دارند؛ ممکن است اندازه حروف در یک کلمه یا کلمات یک خط با یکدیگر متفاوت باشند و کلمات بالا و پایین سطر نوشته شوند؛ فاصله مناسب بین کلمات، جملات و پاراگراف‌ها را رعایت نمی‌کنند؛ غلط‌های املایی دارند و حروف مشابه مثل «س‌»، «‌ص» و«ث»را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند؛ ممکن است حروف را برعکس بنویسند؛ اشتباهات دستوری مثل فراموش کردن فعل یا فاعل در جملات یا استفاده از زمان نامناسب افعال دارند؛ در پایان جملات نقطه نمی‌گذارند و در نوشتن انشاء مشکل دارند.
وجود این اختلال سبب می‌شود تحصیل و انجام کارهای نوشتاری مثل انجام تکالیف یا پاسخ به  پرسش‌های کتبی برای کودک عذاب‌آور شود، اعتمادبه نفسش کم شود، نسبت به انجام تکالیف و رفتن به مدرسه بی‌میل و حتی از رفتن به مدرسه  خودداری کند، دچار مشکلات رفتاری مانند لجبازی و پرخاشگری به‌خصوص موقع انجام تکالیف شود و در نهایت دچار اضطراب و افسردگی شود.
تعداد زیادی از مبتلایان به‌طور همزمان دچار مشکلات توجه و تمرکز و سابقه تأخیر در سن شروع تکلم و اختلالات زبان نیز هستند.
توصیه می‌شود درصورت وجود هرگونه مشکل یادگیری و تحصیلی با روانپزشک کودک و نوجوان مشورت شود. این کودکان با همکاری گفتاردرمانگران و معلمان مجرب در زمینه اختلالات یادگیری درمان می‌شوند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید