• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 12 شهریور 1399
کد مطلب : 109062
+
-

روایت معاون امنیتی- انتظامی وزیر کشور از پیش‌بینی اعتراض‌های دی‌ماه96 و آبان98

هشدارهایمان را داده بودیم

وزارت کشور
هشدارهایمان را داده بودیم

نشست خبری روز سه‌‌شنبه معاون امنیتی- انتظامی وزیر کشور پاسخ مفصلی به طیف مختلف مسائل و حوادث امنیتی در ماه‌ها و سال‌های گذشته بود. حسین ذوالفقاری در سال پایانی فعالیت دولت ملاحظه چندانی برای پاسخگویی به انتقادات از دولت، وزارت کشور و شورای امنیت کشور نداشت. او وقتی به بحث ایجاد ناامنی‌ها در کشور رسید، گفت: «تمرکز دشمن بر ناامن‌سازی داخل کشور است و می‌خواهند بحث داخل کشور را سوری‌سازی کنند. با صراحت عرض می‌کنم هوشیاری، آگاهی و مراقبت مردم بسیار بالاتر از برخی مسئولان در کشور است که خیلی وقت‌ها از سر کم‌اطلاعی یا بی‌توجهی مطالبی را بیان می‌کنند.»
به‌گفته ذوالفقاری، «از سال گذشته تاکنون ۶۱۰گزارش راهبردی با پیشنهادهای  روشن برای مقامات عالی کشور، وزرای مربوطه و دستگاه‌های مربوطه ارسال و پیگیری کردیم و خیلی از مسائلی که می‌توانست به‌نحوی تنش اجتماعی ایجاد کند حل‌وفصل شد. سال گذشته در ۵ماه اول سال ۵۱۹مورد فراخوان عمده داشتیم - حالا مثلا فراخوانی مانند شهرک زیتون را حساب نمی‌کنیم - که به‌دنبال ناامن کردن جامعه هستند. امسال این فراخوان‌ها به هزار و ۷۰۲مورد رسیده است که رشد ۲۲۸درصدی داشته است. مردم با هوشیاری و توجهی که به مسائل کشور و امنیت کشور دارند از این مسائل استقبال نکردند.»

روستایی به‌نام ابوالفضل نداریم
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور همچنین درخصوص برنامه‌های وزارت کشور در کنترل تنش روستای موسوم به ابوالفضل در خوزستان گفت: در مورد حوادث یک نکته جزو ضعف‌های کشور ماست. متأسفانه برخی از مسئولان در اطلاع‌رسانی حوادث یک بخش از اطلاعاتی را می‌گیرند و مطلبی را در جامعه مطرح می‌کنند. شاید یکی از دلایلی که بنده کم مصاحبه می‌کنم این است که اگر بخواهم همه روایت حوادث از اول تا آخر را برای دوستان تشریح کنم، ممکن است موجب گلایه خیلی‌‌ها در کشور شود.
او با اشاره به گزارش‌هایی که درباره این حوادث به‌صورت تلفنی و مکتوب دریافت کرده است، گفت: مساحت کل زمین متعلق به بنیاد مستضعفان در منطقه مذکور کلا ۳۰۰هکتار است. ۱۰۰هکتار از این زمین قبلا توسط بنیاد به افراد واگذار شده است و احداث قانونی در آن صورت گرفته است. ۲۰۰هکتار درحقیقت جزو مناطق مسکونی نبوده ولی در حریم شهر قرار داشته است. حالا اینکه اسم روستای ابوالفضل هم روی آن گذاشته‌اند، مسئولان استان خوزستان و تقسیمات کشوری می‌گفتند ما اصلا چنین روستایی در نقشه کشوری نداریم. یک اسمی رویش گذاشته‌اند. در طول ۱۵سال گذشته به‌تدریج یک عده افراد سودجو این زمین را قطعه‌بندی می‌کنند و به افراد واگذار می‌کنند. متأسفانه بنیاد مستضعفان که براساس حکم قضایی مالک زمین بوده، حتی یک فنس هم دور آن نکشیده است.
چندین مرحله شهرداری از باب اینکه دارد ساخت‌وساز غیرمجاز در منطقه انجام می‌شود، تخریبکی کرده است ولی قاطع جلوی قضیه گرفته نشده است. طی یکی دو سال اخیر بنیاد مستضعفان به‌طور جدی پیگیر قضیه بوده، حکم قضایی داشتند و معاون بنیاد مستضعفان مرکز در تاریخ ۲شهریور۹۹ در جلسه استانی شرکت می‌کند و خواستار اجرای حکم قضایی می‌شود. من شنیدم که بنیاد گفته ما خیلی به این قضیه کار نداشته‌ایم. این در حالی است که مستندات پیگیری آنها وجود داشته است. شورای تأمین شهر اهواز ۳مرتبه در تاریخ‌های ۲۵آبان۹۸، ۷اردیبهشت۹۹ و ۱۳خرداد۹۹ تشکیل جلسه می‌دهد که براساس اعلام قضایی این حکم صادر شده و باید اجرا شود و تدابیر لازم را اتخاذ می‌کنند تا با همکاری شهرداری و نیروی انتظامی این حکم اجرا شود. کلا حدود ۳۵خانوار در منطقه موسوم به ابوالفضل ساکن هستند که تفاوت زیادی با برخی فضاسازی‌ها دارد. ۳۵خانوار در این منطقه ساخت‌‌وساز غیرقانونی کرده‌اند و آب و برق و گاز هم به اشکالی که خودشان بلد هستند گرفته‌اند. اما بقیه زمین تبدیل به باغ ویلا در قطعات بزرگ شده است. برخی‌شان با اتحادیه‌های املاک در تهران و... ارتباط دارند. اکثر زمین در اختیار کسانی است که آنجا را به‌صورت باغ ویلا تصرف کرده‌اند. تدبیر شورای تأمین با حضور استاندار و معاون بنیاد مستضعفان این است که آن قسمت‌هایی که به‌صورت باغ ویلا هستند و کسی در آنجا ساکن نیست، تخریب شوند. حکم قطعی قضایی هم بوده است. برای این ۳۵خانوار مبلغی بین ۴۰ تا ۵۰میلیون تومان درنظر بگیرند تا در بخش شهر جدیدالتاسیس رامین به‌عنوان پیش‌پرداخت داده شود و آنها را به این شهر جدیدالتاسیس منتقل کنند بعد اینجا را تخریب کنند. وقتی که نیروها برای تخریب سراغ باغ ویلاها می‌روند اهالی روستای ابوالفضل به تحریک برخی حضرات که در فضای مجازی خیلی شلوغ کردند و خودشان هم طبق گزارش کتبی بنده ذینفع هستند، مردم را تحریک می‌کنند و مانع اجرای حکم می‌شوند. بعد که دادستان و معاون دادستان و معاون فرماندار به منطقه می‌روند، جلوی اجرای حکم را می‌گیرند و ۴نفر از نیروهای این طرف و ۴نفر از طرف مردم درمجموع ۸نفر مجروح می‌شوند.
تخلفاتی پشت سر قضایا وجود دارد و شکی در آن نیست. اگر دستگاه‌های مسئول از ساخت‌وساز غیرمجاز جلوگیری می‌کردند -صرف‌نظر از اینکه زمین برای چه‌کسی است - اوضاع اینطور نمی‌شد. ما ۲بخش را مسئول می‌دانیم. یک بخش صاحب ملک است که باید مراقبت می‌کرد، فنس‌کشی می‌کرد و اگر نخستین ساخت‌وساز می‌شد شکایت می‌‌کرد. یک بخش هم سایر دستگاه‌ها که به آنها اجازه ساخت‌وساز دادند و حتی آب و برق و گاز آنها را تأمین کردند. برخی از این باغ‌ویلاها ۲۰۰متر احداث بنا دارند. این قطعا بدون زدوبند و تخلف در دستگاه‌های مسئول دولتی نبوده است.

اعتراضات۹۸ را پیش‌بینی کرده بودیم
ذوالفقاری در جواب انتقاد خبرگزاری فارس نسبت به افزایش بحران‌های اجتماعی مثل اعتراضات هپکو و هفت‌تپه گفت: در دولت یازدهم ما کمترین بحران‌های اجتماعی را داشتیم. تحلیل اتفاقاتی که از ۹۶ در کشور افتاد در یک نشست خبری قابل بیان نیست. بخشی اقتصادی و بخشی سیاسی است و بخش دیگر به مسائل خارج از کشور برمی‌گردد. اینها هیچ‌کدام تک‌عاملی نیستند. ما برای هر کدام از این حوادث چه قبل از آن چه حین آن و چه بعد از آن کلا مستندات داریم.
آیا قبلا پیش‌‌بینی شده بود که چنین اتفاقی می‌افتد یا خیر؟ اگر پیش‌بینی می‌شده چه اقداماتی از طریق شورای امنیت کشور صورت گرفته است؟  بله. برآوردها، علت‌‌ها، ریشه‌ها و زمینه‌ها همگی وجود دارد. اینها طبقه‌بندی دارد و ما در هر حادثه‌ای به کمک دستگا‌‌ه‌های عضو شورای امنیت کشور ازجمله دستگاه‌های نظامی، انتظامی و جامعه اطلاعاتی و همچنین دستگاه‌های اقتصادی و اجتماعی این مسائل را بررسی کرده‌ایم.  ما گزارش و مستندات ناآرامی‌های ۹۶ را داریم. هم گزارش داریم و هم مستندات. همه مستندات اقداماتی که از سال۹۶ صورت گرفته تا پایان ماجرا در شورای امنیت کشور موجود است. چند نسخه در اینجا وجود دارد، یعنی بیان شفاهی و از روی حافظه و ذهن نیست.
آیا آبان‌ماه۹۸ پیش‌بینی شده بود؟  بله پیش‌بینی شده بود.
آیا شورای امنیت کشور و وزارت کشور اعلام کرد؟  بله اعلام کرد.  آیا مکتوب دارید؟  بله مکتوب داریم. به تاریخ اردیبهشت۹۸ یعنی ۶ماه قبل ازحادثه. نظرات مختلفی وجود داشت و ما به‌واسطه ارزیابی‌هایی که از سطح جامعه داشتیم، نظر شورای امنیت کشور و وزارت نفت که بنده جلساتی با آنها داشتم و صورت‌جلساتش موجود است این بود که در شرایط کنونی برای قیمت بنزین، تک‌‌نرخی بهتر است. پیشنهاد ما این بود که برای مرحله اول بنزین تک‌نرخی و 1500تومان شود.
آیا پیش‌بینی کرده بودید که ممکن است اعتراضات اجتماعی شود؟  بله پیش‌بینی شده بود و نظرمان را مکتوب هم اعلام کردیم. کارشناسان طرفدار سهمیه‌بندی پاسخ دادند که تک‌نرخی کاهش مصرف را درپی ندارد، کاهش قاچاق را هم در پی ندارد.
معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با بیان اینکه گزارش‌های مستند و مکتوب این وقایع وجود دارد، اظهار داشت: آنها که گفتند تا روز جمعه نمی‌دانستیم، مستنداتش وجود دارد که چه ساعت و چه روزی و توسط چه‌کسی به آنها گفته شده است.

عراق در اربعین زائر نمی‌پذیرد
ذوالفقاری درباره انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در روز ۲۱شهریور در ۹استان و ۲۴شهرستان، گفت: دستورالعمل تامین نظم و امنیت به استان‌ها و ضوابط بهداشتی هم ابلاغ شده است. نامزدها حق تشکیل ستاد انتخابات ندارند و از فرصت فضای مجازی و صداوسیما می‌توانند استفاده کنند. در شعب اخذ رأی باید فاصله دو متری رعایت شود. مجریان شعب از قبل غربالگری می‌شوند. اولویت محل شعب در فضای باز است و شعب از قبل ضدعفونی می‌شود. رأی‌دهندگان باید فواصل را رعایت کرده و از ماسک استفاده کنند. برگزاری هرگونه تجمع ممنوع است. اگر نامزدی رعایت نکند، از حضور در شبکه تلویزیونی استانی محروم می‌شود و حتی ممکن است به دستگاه قضایی معرفی شود. ذوالفقاری درباره برنامه اربعین امسال در عراق نیز گفت: در آخرین تماسی که دیروز با سفیر ایران در عراق داشتم، ایشان به نقل از مقامات عراقی گفتند که اعلام شده با توجه به شیوع بیماری کرونا امسال در اربعین زائر خارجی نمی‌پذیریم. او همچنین در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت پرونده اسیدپاشی اصفهان اعلام کرد: این پرونده واقعا رسیدگی شد. عزم همه این بود که پرونده حل شود ولی پرونده هنوز باز است و معلوم نشد که این کار توسط چه‌کسی انجام شد. با کمال تأسف این پرونده هنوز به نتیجه نرسیده است.

  ما گزارش و مستندات ناآرامی‌های ۹۶ را داریم. هم گزارش داریم و هم مستندات. همه مستندات اقداماتی که از سال۹۶ صورت گرفته تا پایان ماجرا در شورای امنیت کشور موجود است. چند نسخه در اینجا وجود دارد، یعنی بیان شفاهی و از روی حافظه و ذهن نیست

  وقتی که نیروها برای تخریب سراغ باغ ویلاها می‌روند اهالی روستای ابوالفضل به تحریک برخی حضرات که در فضای مجازی خیلی شلوغ کردند و خودشان هم طبق گزارش کتبی بنده ذینفع هستند، مردم را تحریک می‌کنند و مانع اجرای حکم می‌شوند

این خبر را به اشتراک بگذارید