• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 12 شهریور 1399
کد مطلب : 109047
+
-

برآیند نظرات فعالان بورس در شهرستان‌ها

صبر می‌کنیم

تازه‌واردان بازار سهام در شهرستان‌ها با وجود سیر نزولی بازار در روزهای اخیر از تجربیات قدیمی‌ترها و نظرات کارشناسان دریافته‌اند که ذات این بازار بر صعود و نزول است و به این نتیجه رسیده‌اند که باز هم صبر کنند تا روند بازار سبز شود

گزارش
صبر می‌کنیم

   قرار بود سرمایه‌های سرگردان که دیگر نه روی خوش سودهای بانکی 21 درصدی و نه توان رقابت در بازار مسکن افسارگسیخته را داشتند، در اتاق شیشه‌ای بورس صاحبانشان را برای داشتن آینده‌ای پرسود و با‌ثبات امیدوار کنند. افزایش ناگهانی شاخص بورس و حتی عبورش از مرز ۲ میلیون واحد هم امیدواری‌ها را در این باره بیشتر کرد.
به گزارش گروه ایرانشهر، بهار امسال به ویژه اردیبهشت هم بورس با رنگ سبزش خودنمایی می‌کرد و افزایش سرمایه قابل توجهی را برای سرمایه‌گذاران خرد و کلان با هر میزان مبلغ ورودی به بازار سهام به همراه داشت. اما ناگهان افت شاخص و کاهش ارزش سهام شرکت‌های بورسی، بازار را از روند مثبت به جهت منفی تغییر داد تا چشم‌های نگران سرمایه‌گذاران هر روز شاهد افزایش صف فروش و از هم پاشیدگی بازار باشد. نتیجه هم این شد که آن دسته از افرادی که در 4 ماهه نخست سال وارد بازار شده بودند در سود بمانند و آنهایی که در مرداد وارد بازار شدند، توازن سود و زیان‌شان برابر یا حتی با کاهش همراه شود و دست به فروش سهام خود بزنند. در این میان تازه‌واردان بازار سرمایه که مرداد سختی را پشت سر گذاشته‌اند، از ترس متضرر شدن و از دست دادن سرمایه اولیه بیشترین خروج از بازار سهام را رقم زدند. هر چند که کارشناسان اقتصادی تاکید می‌کنند ریزش شاخص بورس «رنج» خواهد بود و صعود و فرودش قابل پیش‌بینی است اما در کنار آن باید به حفظ سرمایه‌ و ماندگاری سرمایه‌گذاران کمک شود.
اتفاقی که البته قدیمی‌های بازار سهام با سرمایه‌های خرد و کلان هم به آن اعتقاد دارند و این بازار را نیازمند سرمایه‌گذاری بلند‌مدت می‌دانند، چرا که تجربه ریزش شاخص طی هفته‌های اخیر نشان داده که بازار سرمایه بنا بر ماهیت خود، همیشه رو به بالا حرکت نمی‌کند و گاهی با نوسانات شدید و کاهش هم مواجه می‌شود اما هیچ بازاری مثل بورس نمی‌تواند به حفظ ارزش پول‌های خُرد مردم کمک کند؛ چون سایر بازارها نمی‌توانند به مولدسازی منابع خرد منتهی ‌شوند و ارزش‌آفرینی هم نخواهند داشت. در این میان تازه‌واردان بازار هم که عمدتا با خرید و فروش‌های خُرد سروکار دارند باید نهایت دقت را در معاملات به عمل بیاورند. اتفاقی که در بازار سهام شهرهای مختلف هم وجود دارد اما اطلاع‌رسانی‌های کاربردی می‌تواند به کوچک شدن صف فروش و کند شدن شتاب سرمایه‌گذاران استانی برای خروج از بازار سهام منجر شود. طی ماه‌های اخیر حتی در بسیاری از روستاها هم شاهد اقبال مردمی برای حضور در بازار سهام بوده‌ایم، اما ریزش و روند منفی این بازار نگرانی‌های زیادی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده ‌است.  برای بررسی آنچه در بازار سهام استان‌های کشور می‌گذرد و درباره پیش‌بینی‌‌های روند بازار در روزهای آتی، پای صحبت استان‌نشین‌ها، کارشناسان و برخی مدیران بورس منطقه‌ای نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

روند نزولی طولانی شده است  
طولانی شدن روند نزولی بازار سهام از اواخر مرداد تاکنون یکی از علل نگرانی سرمایه‌گذاران تازه وارد در بورس است. پیمان عبدی، شهروند کرمانشاهی با بیان اینکه حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در بورس سرمایه‌گذاری کرده است، می‌گوید: چندین سال است که در بازار سرمایه فعالیت دارم و می‌دانم که شرایط بورس از بازارهای دیگر بهتر است. با اینکه بازار اصلاحی این روزها طولانی و کمی نگران‌کننده شده اما مطمئنم این شرایط باقی نمی‌ماند. در اینجا باید صبور بود تا به نتیجه دلخواه رسید. رفتارهای هیجانی و بیرون کشیدن سرمایه باعث خراب‌تر شدن بازار می‌شود. در این مدت به اصطلاح ۶۰۰ میلیون تومان منفی خورده‌ام اما ترسی از آینده ندارم. البته امیدوارم که دولت از بازار سرمایه حمایت کند تا شرایط تثبیت شود.  بابک صحرایی یکی از شهروندان گیلانی است که به قول خودش تازه‌وارد این بازار است و نه تنها سودی نداشته که بخشی از 160 میلیون‌ تومان آورده‌اش به بازار سهام را هم در این چند روز از دست داده است. او می‌گوید: من قبلا به صورت محدود در بازار املاک و زمین فعالیت می‌کردم اما با تشویق‌های دولت وارد بازار سهام شدم. همه توصیه می‌کنند که فعلا خروج نکنم و شرایط به زودی سبز می‌شود. البته چاره‌ دیگری هم ندارم، سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگر مثل دلار و سکه ریسک بالایی داشته و سپرده‌گذاری در بانک هم سود چندانی ندارد، مطمئنم در صورت نرمال شدن وضعیت اصل و سود پولم بازخواهد گشت.
سینا محمدی از شهروندان اصفهانی هم معتقد است که عرضه دومین صندوق سرمایه‌گذاری ETF می‌تواند شرایط بازار سهام را متعادل کند. او عنوان می‌کند:‌ اطلاعات من از بازار سهام اندک است، با این حال به دلیل اوضاع بد اقتصادی کشور و کم شدن روز به روز ارزش نقدینگی، تصمیم گرفتم وارد این بازار شوم. در 3 ماه ابتدایی سال و با خرید صندوق دارا یکم سود خوبی عایدم شد اما در یکی دو هفته اخیر که بازار نزولی شده، سود این صندوق نیز نسبت به ماه‌های گذشته افت داشته، با این حال نسبت به سرمایه اولیه، ضرر نکرده‌ام.  البته همه اینقدر امیدوارانه به آینده بازار سهام نگاه نمی‌کنند و عنوان می‌کنند که با وجود سه برابر شدن سرمایه‌شان از ابتدای سال تا همین یکی دو ماه پیش اما در عرض چند روز سودشان به نصف رسیده است.آنها از شرایط بازار بسیار نگرانند و می‌گویند اگر تا چند روز دیگر بازار برنگردد همه سهام‌شان را می‌فروشند چرا که با این روند حتی اصل سرمایه‌شان را هم از دست خواهند داد.

بازار به تعادل رسیده است
در حالی که بسیاری از سهامداران به دلیل ریزش‌های اخیر هنوز نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار سهام شک و تردید دارند، اما کارشناسان اعلام می‌کنند که اکنون بازار به تعادل رسیده و نباید منتظر صف فروش در اغلب نمادها بود. سینا کریمیان، کارشناس بازار سرمایه در استان فارس می‌گوید: اصلا نمی‌شود گفت که فردا باید بازار مثبت باشد یا منفی، فعلا بازار به تعادل رسیده است و باعث حجم گرفتن سهم‌ها می‌شود. اتفاقی که از سرگیری سیر صعودی برای هفته‌های بعد را در پی خواهد داشت.
او معتقد است: صندوق‌های ETF می‌توانند بر روند بازار تاثیر مثبت داشته باشند و تصمیماتی که جدیدا برای بهبود روند بازار اتخاذ شده نشان می‌دهد که سیاست کلی دولت در کشور حمایت از بورس است و به دنبال خروج نقدینگی از این بازار و سلب اعتماد سهامداران برای ادامه سرمایه‌گذاری در این بازار نیست و در وضعیت فعلی خطری معاملات بازار را تهدید نمی‌کند. او می‌گوید: با توجه به حمایت‌های ساختاری و سهامداری اخیر از بازار، قطعا روند صعودی شاخص بورس ادامه‌دار خواهد شد و ورود نقدینگی به این بازار نسبت به هفته‌های گذشته بهتر می‌شود. کریمیان عنوان می‌کند: در وضعیت فعلی خطری معاملات بازار را تهدید نمی‌کند اما سرمایه‌گذاران باید این موضوع را در نظر داشته باشند که شاخص بورس نمی‌تواند به صورت مداوم و دائمی مثبت باشد، بلکه اصلاحی کوتاه مدت را تجربه خواهد کرد که این موضوع به عنوان ذات بازار تلقی می‌شود.
 فعلا از سودهای نجومی خبری نیست
مدیران بورس منطقه‌ای نیز معتقدند صبر کردن در شرایط فعلی بهترین گزینه برای سهامداران است. محمدطاهر معصومی، مدیر تالار بورس منطقه‌ای استان قم اظهار می‌کند: فکر می‌کنم بهترین کاری که اکنون سرمایه گذران خرد در استان‌ها باید بکنند این است که صبوری کنند و رفتار هیجانی نداشته باشند. کسانی که می‌خواهند وارد بورس شوند نیز باید بدانند که اکنون از سودهای نجومی یک سال گذشته خبری نیست، بنابراین با تحقیق و علم وارد این بازار شوند. با توجه به این که هیچ مرجعی پاسخگوی ضرر و زیان سرمایه‌گذاران نیست، به مردم توصیه می‌شود پول‌های وام و قرضی را وارد سهام نکنند.
محمد امین عابدی مدیر بورس منطقه‌ای استان آذربایجان شرقی نیز می گوید: موضوع آموزش سهامداران برای ما مهم است و برای همین از ابتدا دوره های آموزش توسط بورس و شرکت های فعال در این زمینه ارائه می‌شود زیرا واقعیت این است که بیش از 90 درصد سهامداران استان آموزش‌های تخصصی لازم برای معامله در بورس ندیده‌اند.
همچنین میرمحمد موسوی، مدیر بورس استان اردبیل نیز توصیه می کند مردم با سرمایه مازاد و با آگاهی و آشنایی کامل وارد بورس شوند و اگر کد بورسی دریافت کرده اند در مرحله اول با عرضه اولیه معامله کنند تا دچار ضرر نشوند.
 
پیش‌بینی اوضاع این روزهای بورس کار دشواری است و در حالی که برخی از سهام در چند ماهه اخیر با رشد خوبی مواجه بوده، اما متقابلا شاهد ریزش قیمت برخی سهم‌ها در بورس بوده‌ایم. این که چه بر سر بازار سرمایه آمده و چه خواهد آمد سوال بزرگی است که در ذهن اهالی این بازار قرار دارد اما یقینا طبیعت بورس بر افت و خیزهایش است و روند این بازار از دوران گذشته هم بر همین اساس بوده و فعالان بورس و سرمایه به خوبی با این واقعیت آشنا هستند. حضور مردم در بورس و سرمایه علی‌رغم تمام اتفاقات خوبی که به همراه دارد، مستلزم داشتن روحیه صبر و تحمل برای رخ دادن اصلاحات در بازار سرمایه است و یقینا منفی شدن بورس به منزله هدر رفتن سرمایه محسوب نمی‌شود و گذشت زمان می‌تواند جبران‌کننده این موضوع باشد.

در حالی که سهامداران هنوز نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار سهام تردید دارند، کارشناسان اعلام می‌کنند که اکنون بازار به تعادل رسیده و نباید منتظر صف فروش در اغلب نمادها بود

مدیر بورس منطقه ای قم: بهترین کاری که اکنون سرمایه گذران خرد در استان‌ها باید بکنند ، پرهیز از  رفتارهای هیجانی است

این خبر را به اشتراک بگذارید