• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 12 شهریور 1399
کد مطلب : 109019
+
-

تهدید دوقلوی کرونا و آنفلوآنزا در فصل سرما

دانشمندان با پیش‌بینی اوضاع وخیم با سرد شدن هوا تاکید دارند افراد مسن و دارای بیماری‌های زمینه ای واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند

دانش
تهدید دوقلوی کرونا و آنفلوآنزا در فصل سرما

زهرا خلجی- خبر‌نگار

 فصل سرما می‌تواند خطرناک‌تر از همیشه باشد. تهدید همیشگی آنفلوآنزا هم نزدیک است و با روند صعودی ابتلا به ویروس کرونا، متخصصان نگران نوع جدیدی از شیوع هستند که برخی آن را همه‌گیری دوقلوی کووید-19 و آنفلوآنزا می‌خوانند. به گزارش‌ ای‌بی‌سی نیوز، اگرچه این دو ویروس با یکدیگر متفاوت هستند اما متخصصان اکنون می‌خواهند بدانند اگر افراد همزمان به کووید-19 و آنفلوآنزا مبتلا شوند چه اتفاقی می‌افتد و آیا مبتلا بودن به یکی از این دو ویروس، فرد را برای ابتلا به ویروس دیگر مستعدتر می‌کند؟
دکتر جی بات، رئیس ارشد پزشکی انجمن بیمارستان‌های آمریکا می‌گوید: بله ممکن است، هرچند هنوز مشخص نیست که چگونه این تصادف رخ می‌دهد اما با ورود به فصل آنفلوآنزا حتما دلیلش را درک خواهیم کرد.
دکتر جان براونشتاین اپیدمیولوژیک و مدیر ارشد نوآوری بیمارستان کودکان بوستون نیز می‌گوید: داده‌های محدود نشان می‌دهد که تلاقی 2بیماری در یک فرد امکان‌پذیر است اما مطالعات بیشتری باید در این زمینه انجام شود. به‌احتمال زیاد آلوده شدن همزمان به هر دو ویروس خطرناک‌تر از یک ویروس است. کارشناسان هشدار می‌دهند که به‌ویژه افراد مسن - که قبلا اعلام شده بود نسبت به کووید-19و آنفلوآنزا آسیب‌پذیرتر هستند - در معرض خطر هستند. به همین دلیل توصیه می‌شود که افراد مسن و دارای بیماری‌های زمینه‌ای واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند.
مطالعه‌ای که اوایل سال‌جاری در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد نشان داد که 20درصد از بیماران علاوه بر کووید-19 به ویروس تنفسی دیگری از آنفلوآنزا آلوده شده‌اند که نشانه‌ای از احتمال ابتلای همزمان به دو ویروس است.
بات نیز می‌گوید: به‌احتمال زیاد شاهد افزایش موارد کووید-19 در فصل آنفلوآنزا خواهیم بود که البته بسیار به چگونگی رعایت پروتکل‌های بهداشتی بستگی دارد.
اگرچه کووید و آنفلوآنزا ویروس‌های متفاوتی هستند اما هر دو در تماس نزدیک گسترش می‌یابند که با سردتر شدن هوا بیشتر اتفاق می‌افتد. براونشتاین می‌گوید: افزایش تعامل بین افراد در محیط‌های بسته و کاهش رطوبت از عوامل بالقوه‌ای هستند که منجر به افزایش گسترده بیماری تنفسی می‌شوند. نگرانی ما این است که همزمانی این اپیدمی‌ها هم خطر افزایش مبتلایان را افزایش می‌دهد و هم ظرفیت مراقبت‌های بهداشتی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. با این حال شواهد محدودی از استرالیا که در اواسط فصل آنفلوآنزا قرار دارد، نشان می‌دهد که حفظ فاصله اجتماعی برای کووید-19 به مهار شیوع آنفلوآنزای فصلی کمک می‌کند.
چالش دیگر این است که اگرچه کووید-19 و آنفلوآنزا ویروس‌های بسیار متفاوتی هستند اما اغلب علائم مشابهی دارند. بات می‌گوید: علائم رایج کووید-19 و آنفلوآنزا شامل تب یا احساس تب و لرز، سرفه و یا تنگی نفس است. این می‌تواند سیستم مراقبت‌های بهداشتی را که هم‌اکنون به‌دلیل موارد بالای ابتلا به کرونا متشنج است، پیچیده‌تر کند، زیرا پزشکان و پرستاران باید تشخیص دهند که آیا بیمار مبتلا به کووید-19 است یا آنفلوآنزا.
گرچه تلقیح واکسن آنفلوآنزا به‌طور گسترده هرساله توصیه می‌شود اما امسال سلامت عمومی فشار بیشتری برای دریافت آن ایجاد می‌کند. بات می‌گوید: هر کاری را که به محافظت از سیستم مراقبت‌های بهداشتی که قبلا دچار تنش شده است کمک کند باید انجام داد. بنابراین هرچه به فصل پاییز نزدیک‌تر می‌شویم باید بیشتر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم، پس ماسک بزنیم، فاصله اجتماعی را رعایت کنیم و دست‌هایمان را بشوییم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید