• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 12 شهریور 1399
کد مطلب : 109017
+
-

دنیای گوشی‌های بدون شارژر

چرا شرکت‌های بزرگ فناوری جهان قصد دارند در مدل‌های جدید و پرچمدار خود شارژرهای سنتی را حذف کنند؟

فناوری
دنیای گوشی‌های بدون شارژر

تاکنون همه ما عادت داشته‌ایم با خرید گوشی موبایل جدید در جعبه آن حداقل هدست، شارژر و سیم اصلی آن را ببینیم. دنیا اما در حال تغییر کردن است و از چند وقت پیش گمانه‌زنی شده که احتمالا شرکت‌های بزرگ دنیا دیگر برای گوشی‌های جدید و پیشرفته‌شان این اقلام را قرار نخواهند داد.
خبرهایی از دو شرکت اپل و سامسونگ به بیرون درز کرده که نشان می‌دهد تلفن‌های هوشمند آینده این دو شرکت مانند آیفون12 و سامسونگ گلکسیS30 با کابل شارژر و آداپتور عرضه نخواهند شد. یک مسئله مهم فراگیر شدن بیشتر شارژ بی‌سیم است. بسیاری از گوشی‌های پیشرفته جهان حالا دیگر از شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند و تا چند وقت دیگر خیلی‌ها مجبور می‌شوند که پایه‌های شارژ این فناوری جدید را تهیه کنند. با این حال خیلی‌ها هنوز در محل کار و سفر نیازمند کابل شارژ خواهند بود. این شرکت‌ها به‌احتمال زیاد از خریداران درخواست می‌کنند که یک شارژر جداگانه بخرند یا از شارژرهایی که به واسطه مدل‌های پیشین در خانه دارند استفاده کنند. به گزارش تک‌رادار، ظاهرا با این کار تولید‌کنندگان بخش اصلی فناوری خود را از دست می‌دهند، اما به اعتقاد برخی کارشناسان کار درستی است. سهم تولیدکنندگان دستگاه‌های تکنولوژی در تولید زباله‌های الکترونیک بسیار زیاد است و به همین دلیل حذف لوازم جانبی غیرضروری از جعبه، گامی بزرگ در جهت خنثی کردن زباله‌های الکترونیکی است. به گفته یک تحلیلگر معتبر به نام «مینگ چی کو» آیفون12 بدون هدفون EarPods - هدفون ارزان قیمت و سیمی که به‌صورت رایگان داخل جعبه به مشتری تحویل داده می‌شد - و شارژر سیمی داخل جعبه، عرضه خواهد شد.
گزارش‌های دیگر حاکی از آن است که سامسونگ نیز در این مورد برای رونمایی از گوشی‌های هوشمند سال2021 خود در حال مشورت است. درصورت اثبات، این امر بدان معنی است که تلفن شما با لوازم جانبی بسته بندی نمی‌شود. چرا؟ چون شرکت‌های سازنده احتمال بسیار می‌دهند که این لوازم جانبی از مدل‌های پیشین برای شما به جا مانده است.
براساس آماری که پارلمان اروپا ارائه کرده است، در جهان سالانه 50میلیون تن زباله الکترونیکی تولید می‌شود. این شامل همه‌‌چیز از کیت‌های خراب تا لپ‌تاپ کاری است.
حال به‌طور خاص به شارژرها می‌پردازیم. آمار و ارقام چندان دقیق نیست، اما اتحادیه بین‌المللی ارتباطات در سال2016 اعلام کرد که سالانه یک میلیون تن منبع تغذیه خارجی تولید می‌شود. اکنون 4سال از این آمار می‌گذرد و احتمالا در سال2020 باتوجه به فروش لوازم الکترونیک جدید که یک شارژر نیز همراه آن در جعبه‌وجود دارد، این رقم چندین برابر شده است. می‌توان گفت به این ترتیب تقریبا 2درصد از کل پسماندهای الکترونیکی فقط از شارژرها ایجاد می‌شود. به‌احتمال زیاد وقتی کسی یک گوشی هوشمند جدید خریداری می‌کند شارژر جدید را جایگزین شارژر قبلی کرده و به این ترتیب زباله الکترونیک ایجاد می‌کند. نکته دیگری که باید به‌خاطر بسپارید این است که احتمالا در آینده نزدیک همه گوشی‌های هوشمند کاملا بی‌سیم خواهند شد. شایعات گوناگونی مطرح شده است که آیفون2021 ممکن است نخستین گوشی جهان باشد که فقط از شارژ بی‌سیم پشتیبانی کند. همچنین ما گوشی‌های مفهومی را از دیگر تولید‌کنندگان این عرصه دیده‌ایم که نشان می‌دهد چگونه این ایده راهش را در آینده پیش می‌برد. به این ترتیب دیگر نیازی به کابل نخواهد بود و برای شارژ دستگاه خود باید از شارژ بی‌سیم استفاده کنید؛ حتی دیگر از طریق کابل لایتنینگ گزینه‌ای برای هدفون وجود نخواهد داشت. فارغ از اینکه ایده خوبی است یا نه، باید بدانید که اپل و سامسونگ به همین دلیل شارژرهای فیزیکی را دیگر در جعبه گوشی‌ها قرار نخواهند داد. ممکن است تنها چند سال دیگر به کابل‌های فیزیکی شارژ نیاز داشته باشید.
هیچ‌کس نمی‌تواند دقیقا بگوید که طی چند سال آینده چه اتفاقی خواهد افتاد، اما ما مطمئن هستیم که شارژر از جعبه تلفن هوشمند حذف خواهد شد که این اگر حتی برای حساب بانکی شما خوب نباشد اما برای حفظ محیط‌زیست بهترین ایده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید