• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 12 شهریور 1399
کد مطلب : 108993
+
-

اتمام حجت با آمریکا در کوبورگ

شانزدهمین نشست کمیسیون برجام در وین برگزار شد

دیپلماسی
اتمام حجت با آمریکا در کوبورگ


هتل کوبورگ وین، زادگاه توافق هسته‌ای، دیروز یک‌بار دیگر پاخور نمایندگان ۶ کشور ایران، آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین به‌عنوان اعضای باقیمانده در برجام و نماینده اتحادیه اروپا بود؛ در روزهایی که آمریکا همه توان خود را برای نابودی برجام به‌کار گرفته است.
نشست دیروز کمیسیون برجام شانزدهمین نشست این کمیسیون بود که به ریاست مشترک ‌عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان و هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین برگزار شد. 
به‌گزارش فارس، اشمید  در پایان نشست اعلام کرد که طرف‌های برجام علی‌رغم چالش‌های موجود، مصمم به حفظ این توافق هستند.
نشست کمیسیون مشترک برجام به‌طور معمول هر 3‌ماه یک‌بار برگزار می‌شد اما این‌بار به‌دلیل فراگیری ویروس کرونا با 3‌ماه تأخیر تشکیل شد و علاوه بر این، شکل و شمایل نشست هم متاثر از شیوع کرونا بود؛ به شکلی که نمایندگان هیأت‌ها به‌صورت حداقلی در جلسه بودند آن‌هم با فاصله اجتماعی و ماسک و سایر اعضای هیأت‌ها به‌خاطر پروتکل‌های بهداشتی در سالن مجاور محل نشست مستقر بودند و به‌نوبت و با توجه به موضوعی که در حال بحث بود، به اتاق اصلی می‌رفتند و به رئیس هیأت ملحق می‌شدند.
سید‌عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران پیش از نشست گفته بود: آمریکا با هدف قرار دادن برجام، کل چندجانبه‌گرایی را هدف قرار داده و تلاشی که آمریکا در نیویورک انجام می‌دهد، قبل از هر چیز شورای امنیت و خود سازمان ملل را هدف قرار داده و اصل چندجانبه‌گرایی را زیرسؤال می‌برد و به همین منظور است که همه اعضای سازمان ملل حتی متحدین نزدیک آمریکا با آن مخالفت می‌کنند.
عراقچی خاطرنشان کرد: موضوع تلاش‌های آمریکا در نیویورک حتما یک بحث جدی در جلسه کمیسیون مشترک خواهد بود و امیدواریم کمیسیون مشترک بتواند به مواضع یکسان و واحدی برسد و درخصوص نحوه ادامه مسیر و مقابله با تلاش‌های آمریکا و تلاش‌هایی که این کشور برای نابودی برجام به‌کار گرفته، تصمیماتی را اتخاذ کند. وی ابراز امیدواری کرد کشورهای عضو به همان مواضعی که در نیویورک داشتند، ادامه دهند.
ایالات متحده آمریکا پس از نزدیک به ۲‌سال خروج از برجام، مدعی شده همچنان عضوی از توافق هسته‌ای است و می‌تواند از سازوکارهای موجود در این توافق و قطعنامه‌۲۲۳۱ مرتبط با آن، علیه ایران استفاده کند و در همین راستا مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا 2هفته پیش درخواست داد تا قطعنامه‌های لغو شده شورای امنیت، براساس مکانیسم ماشه علیه ایران بازگردانده شود؛ با این حال روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و بلژیک در نامه‌هایی به شورای امنیت تصریح کردند اقدام آمریکا پایه قانونی ندارد و نباید معتبر دانسته شود. همچنین 7عضو غیردائم شورای امنیت نیز به صراحت با درخواست آمریکا مخالفت کرده‌اند. این در حالی است که اعضای شورای امنیت پیش از این با قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران که بهانه اصلی اقدامات جدید آمریکا است هم با رأی حداکثری مخالفت کرده بودند و فقط دومینیکن تحت فشار واشنگتن حاضر شد به قطعنامه پیشنهادی آمریکا رأی مثبت بدهد.
دیروز میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین درباره نشست در توییتی که به وضوح یک کنایه و پاسخ سنگین به ادعای عضویت آمریکا در برجام بود، نوشت: نشست کمیسیون مشترک برجام با مشارکت تمامی اعضای واقعی توافق هسته‌ای آغاز شد. همزمان با نشست کمیسیون برجام، وانگ‌ای و هایکو ماس، وزرای امور خارجه چین و آلمان یک‌بار دیگر بر ضرورت حفظ توافق هسته‌ای ایران تأکید کردند.
وزیر خارجه روسیه هم در آخرین موضع‌گیری در مخالفت با اقدامات آمریکا با اشاره به تلاش‌های اخیر کاخ سفید برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، گفت: آمریکا در حالی می‌خواهد از مکانیسم حقوقی موجود در برجام علیه تهران استفاده کند که هدف از ایجاد آن بازگرداندن تحریم‌ها درصورتی بود که ایران به تعهداتش عمل نمی‌کرد.
وی ادامه داد: آمریکا امروز چنین حقی ندارد، چرا‌که واشنگتن پیش‌تر از برجام خارج شده و با خروج خود از این توافق عملا از تمامی حقوق خود در این زمینه کناره‌گیری کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :