• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 12 شهریور 1399
کد مطلب : 108992
+
-

وزیر‌خارجه سوئیس در راه ‌ایران

سیاسی
وزیر‌خارجه سوئیس در راه ‌ایران


وزارت خارجه سوئیس از سفر وزیر خارجه این کشور به ایران در هفته آتی خبر داد.
وزارت امور خارجه سوئیس روز سه‌شنبه در توییتی نوشت: ایگناسیو کاسیس، مستشار فدرال قرار است از ۵ سپتامبر لغایت ۷سپتامبر۲۰۲۰(15 تا 17شهریور) سفری رسمی به ایران به ‌مناسبت ۱۰۰سالگی حضور دیپلماتیک سوئیس در تهران داشته باشد. این نخستین سفر وزیر خارجه یک کشور اروپایی به ایران از بعد از شیوع کرونا در جهان است. آخرین‌بار وزیر خارجه اتریش اسفند‌ماه سال گذشته به تهران آمده بود که در همان زمان برای نخستین‌بار ابتلای برخی افراد به کرونا مورد تأیید قرار گرفت.
سوئیس در سالیان اخیر علاوه بر روابط دوجانبه، نقش رابط دیپلماتیک بین ایران و آمریکا را هم ایفا کرده و در 2پرونده در تبادل زندانیان ایران و آمریکا نقش‌آفرینی کرده است. علاوه بر این سوئیس مردادماه امسال با اعلام خبر «عملیاتی‌شدن» کانال تجاری با ایران گفت که تعدادی از شرکت‌ها مجوز استفاده از این کانال برای صادرات به ایران را گرفته‌اند و شماری دیگر هم تأیید خواهند شد.
البته دولت سوئیس اعلام کرده بود این کانال فقط در زمینه فروش دارو به ایران فعالیت خواهد کرد و هدف این سازوکار تجاری، فروش کالاهایی است که دولت آمریکا می‌گوید مشمول تحریم‌های ایران نیست. این در حالی است که به‌رغم ادعای آمریکا مبنی بر تحریم نبودن دارو عملا شرکت‌های دارویی به‌دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا از هرگونه تجارت با ایران حتی فروش اقلام دارویی سر  باز می‌زنند.
در ‌ماه بهمن، سوئیس با سرو‌صدای فراوان و فضاسازی رسانه‌ای از طریق این کانال چند کارتن داروی سرطان و داروهای دیگری برای پیوند عضو را به ارزش 2میلیون‌و۳۰۰هزار یورو به ایران فرستاد که سیدعباس موسوی، سخنگوی وقت وزارت خارجه ایران در واکنش به آن گفت: کانال دارویی بین ایران و سوئیس به‌نظر ما ارزش پرداختن ندارد. از 5سال پیش باید این اتفاق می‌افتاد که با کارشکنی آمریکا به اینجا رسید. تعهدات اروپا چندین برابر این بوده و منتی بر سر ایران نیست.
پس از خروج آمریکا از برجام اروپایی‌ها از ایران خواستند در برجام بماند و قول دادند زمینه‌های همکاری و تجارت با ایران را فراهم کنند اما درنهایت سازوکاری موسوم به اینستکس را راه‌اندازی کردند که از نظر ایران سازوکاری بی‌خاصیت بوده، چون مهم‌ترین نیاز ایران و قول اروپایی‌ها یعنی فروش نفت و بازگشت پول آن را دربرنمی‌گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید