• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 12 شهریور 1399
کد مطلب : 108990
+
-

تغییر نگاه مدیریت شهری به حضور زنان

دیدگاه
تغییر نگاه مدیریت شهری به حضور زنان


زهرا نژادبهرام؛ عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران

شهر تهران و نحوه مدیریت آن الگوی رفتاری برای کل کشور است، بنابراین هر نوع تصمیم در مدیریت این شهر فراتر از حوزه سرزمینی تهران، ری و تجریش است.تهران کلانشهری است که از زنان و مردانی تشکیل شده و توجه به نگرش نیمی از جامعه از شعارهای اصلاح طلبان در مدیریت شهری بوده و اکنون نیز این رویکرد از سوی اعضای شورا و مدیریت شهری دنبال می‌شود.
هر چند تغییر در مدیریت‌های ساختار سازمانی شهرداری تهران از حقوق پذیرفته شده شهردار تهران است، اما با توجه به تغییر بدون عنایت به پاسخگویی به نیمی از جمعیت شهروندان این شهر پذیرفته شده نیست. همگان به خوبی می‌دانند انتخاب مدیریت شهری و نمایندگان منتخب مردم در شورای شهر تهران برگرفته از نگاه ویژه اصلاح طلبان به ایجاد سهمیه مثبت 30درصدی است، لذا شورای شهر پنجم و مدیریت شهری نسبت به این امر مهم توجه نشان داده و پاسخگوی مطالبه شهروندان در انتخاب مدیران و معاونین زن در ساختار ستادی شهرداری تهران است.
 زنان، حامل و عاملان توسعه هستند؛ چرا که فرزندآوری با زنان است و همچنین زنان بهره‌وران توسعه هستند و از توسعه استفاده می‌کنند. تمام تلاش ما در سالم‌سازی مدیریت شهری است. یک شهر احتیاج به سالم‌سازی در تمام عرصه‌ها داشته و زنان می‌توانند این مهم را عملی و تقویت کنند.
سالم‌سازی حلقه وصل زنان به مدیریت است، تجربه نشان داده است؛ هرکجا زنان در عرصه مدیریت فعالیت و حضور داشته‌اند، به همان میزان رانت‌خواری و فساد محدودتر بوده است و زنان در سایه سلامت اقتصادی بیشتری هستند.همچنین سالم‌سازی محیطی، بهداشت فرهنگی، بهداشت محیطی و بهداشت روابط اجتماعی از دیگر نقش‌هایی است که زنان به خوبی از عهده آن برآمده‌اند و این مسائل ضرورت حضور زنان در عرصه مدیریتی را ایجاب می‌کند.
 زنان به‌دلیل ارتباط با محیط پیرامون‌شان، سلامت محیطی را بیشتر درک می‌کنند. آنها تنش‌های شهری، افسردگی، اضطراب و مشکلات ناشی از ناهنجاری‌های شهر را بیشتر از دیگران می‌بینند؛ چراکه آثار مستقیم این ناهنجاری‌ها را در خانواده و فرزندان خود مشاهده می‌کنند. از دیگر نقش‌های زنان، سالم‌سازی در رفتارهای انسان‌گرایانه است .آنان به واقع اجتماعی‌تر و انسان‌گراتر نسبت به مردان هستند و با اتکا به این ظرفیت‌ها و خاصیت زایشی که زن دارد، زنان انسان‌گرایانه‌تر و اجتماعی‌تر رفتار می‌کند. باید گفت؛ شورای شهر تهران نگاه حمایتی در رابطه با زنان داشته و به سمت رفع تبعیض حرکت کرده است و این نگاه شامل خانم‌ها و آقایان عضو شورا بوده و مردان عضو شورا در خیلی از این موارد به دفاع از آن پرداخته‌اند.
با تلاش شورای پنجم، مدیریت شهری بودجه‌ای را برای زنان کارآفرین و رفع فضاهای بی‌دفاع شهری که با زنان در ارتباط است اختصاص داده‌ و شهرداری خوشبختانه در این زمینه نیز متمرکز شده است. یکی از مهم‌ترین کارهایی که شهرداری می‌تواند انجام بدهد استفاده از ظرفیت زنان است. براساس برنامه پنجم نیز باید از این ظرفیت استفاده کرد.خوشبختانه مدیریت شهری جدید توجه بسیاری به حضور زنان در پست‌های مدیریتی و اجرایی نشان داده، ولی استفاده از این ظرفیت‌ها کافی نیست و باید ادامه داشته باشد. ما در مسیر بهبود هستیم و بدین‌ترتیب طی سال‌های اخیر تعداد مدیران و معاونان زن افزایش پیدا کرده است. از جمله اقداماتی که مدیریت شهری در این دوره انجام داده؛ درنظر گرفتن بودجه برای افزایش سطح بهره‌وری زنان و استفاده از ظرفیت‌های موجود بود. این مهم در بودجه 99و برنامه توسعه دیده شده است. بدین‌ترتیب فرصت‌های بیشتری در اختیار آنان قرار خواهد گرفت. همچنین امکانات آموزشی برای ارتقا درنظر گرفته می‌شود. باید درنظر داشت در مدیریت شهری، مدیران زن حذف نمی‌شوند بلکه جابه‌جا می‌شوند.  باید اذعان کرد که اقدامات انجام شده با توجه به برنامه 5ساله سوم توسعه قابل‌قبول بوده و معتقدیم کاستی‌هایی نیز وجود داشته است؛ اما در مسیر رو به جلو در حال حرکت هستیم که می‌توانیم به موفقیت‌هایی برسیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید