• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 11 شهریور 1399
کد مطلب : 108971
+
-

«اعتقاد» برمی‌خیزد

اکران نخستین فیلم بزرگ سینمای پساکرونا در انگلیس و آمریکا

«اعتقاد» برمی‌خیزد

آرش نهاوندی_روزنامه نگار

«اعتقاد» ساخته کمپانی «وارنر بروز» که کریستوفر نولان آن را کارگردانی کرده، قرار است به‌عنوان نخستین فیلم بزرگ و مطرح سینمایی«بلاک باستر» دوران پساکرونا، در روز 3سپتامبر (13شهریور) در آمریکا اکران شود. این فیلم در روز 26 آگوست (5شهریور) نیز در انگلیس برای نخستین بار به نمایش در آمده است. به گزارش فوربز، اکران جهانی این فیلم اما زودتر از آمریکا انجام شده و فیلم «اعتقاد» تاکنون 53میلیون دلار در گیشه جهانی فروش کرده است که با توجه به اینکه همچنان شیوع کرونا در جهان رواج دارد و اغلب سینماها مجاز به پذیرش تماشاگر بیش از 50درصد از ظرفیت خود نیستند، این میزان فروش برای فیلم اعتقاد موفقیتی در خور محسوب می‌شود. «اعتقاد» در مجموع در 41 بازار جهانی انتشار یافته و در سینماهای اغلب کشورهای اروپایی، کره‌جنوبی و کانادا نمایش داده شده و نمایش داده خواهد شد. با توجه به وضعیت کنونی و شیوع ویروس کرونا و کاهش ظرفیت سینماها طبق پروتکل‌های بهداشتی، دشوار است بتوان میزان فروش فیلم «اعتقاد» را که با بودجه‌ای معادل 200میلیون دلار ساخته شده در گیشه آمریکا و آمریکای شمالی پیش‌بینی کرد. «اعتقاد» ابتدا قرار بود روز 17جولای 2020 (27تیر 99) در سالن‌های سینما به نمایش درآید اما به‌دلیل تداوم شیوع گسترده ویروس کرونا اکران آن تا 31جولای (10مرداد) به تعویق افتاد، اما تداوم شیوع کرونا و افزایش مبتلایان به ویروس کووید -19سبب شد اکران این فیلم تا تاریخ 26 آگوست در انگلیس و 3سپتامبر در آمریکا به تعویق افتد. انتظار می‌رود با اکران «اعتقاد» به‌عنوان نخستین بلاک باستر دوران پساکرونا، علاقه‌مندان به سینما مجددا به فیلم دیدن از طریق پرده بزرگ ترغیب شوند.

اتفاقی خارق‌العاده
«توبی امریچ» مدیر وارنر بروز اکران این فیلم را با توجه به وضعیت کنونی«اتفاقی بسیار خارق‌العاده» توصیف کرده است. او گفته است: با توجه به وضعیت نامشخص پیرامون شیوع ویروس کرونا، ما اکنون در حال انجام یک ماراتن هستیم و هدفمان نمایش فیلم «اعتقاد» برای چندین هفته در عرصه جهانی است.
درحالی‌که بسیاری از کمپانی‌های سازنده فیلم‌های بزرگ هالیوودی به‌دلیل شیوع کرونا اکران فیلم‌های خود را به تعویق انداخته‌اند و برخی از آنها نیز به پلتفرم‌های نمایش آنلاین و اینترنتی روی آورده‌اند مدیران کمپانی وارنر بروز ریسک نمایش «اعتقاد» در عرصه جهانی را پذیرا شده‌اند و اعلام کرده‌اند که این فیلم به‌صورت تدریجی در سینماهای آمریکا نیز به نمایش در خواهد آمد.
سخنگوی کمپانی وارنر بروز نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که فیلم «اعتقاد» به‌دلیل شیوع ویروس کرونا طبق روال گذشته و معمول همیشه در آمریکا انتشار نخواهد یافت. او در این‌باره گفت: به جای انتشار این فیلم در تعطیلات آخر هفته ما یک روز میانی هفته را برای اکران این فیلم انتخاب کرده‌ایم. ما تلاش داریم با این اقدام زمانی کافی در اختیار تماشاگر برای دیدن این فیلم بگذاریم؛ بنابراین زمان نمایش این فیلم در سالن‌های سینما طولانی‌تر از زمان معمول خواهد بود. بر این اساس ما درصدد هستیم یک استراتژی موفقیت‌آمیزی را در زمان انتشار فیلم«اعتقاد» پیاده کنیم.

استقبال همراه با خطر
موفقیت فیلم «اعتقاد» در عرصه جهانی نشانگر آن است که همچنان مردم از دیدن آثار بزرگ سینمایی «بلاک باستر» در فضای سالن‌های سینما استقبال می‌کنند، البته دیدن فیلم آن هم در فضای بسته و سالن سر پوشیده سینما همچنان خطرهای زیادی به همراه دارد و ریسک ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد، به همین منظور در تمام سالن‌های سینما در اروپا و آمریکا پوشیدن ماسک اجباری است و سالن‌های نمایش و سالن‌های انتظار سینماها نیز باید در میان هر سانس نمایش فیلم نظافت شوند و سینماها مجاز نخواهند بود بیش از 50درصد از ظرفیت خود تماشاگر بپذیرند.

20سال برای «اعتقاد»
فیلم «اعتقاد» به کارگردانی کریستوفر نولان، در ژانر جاسوسی ساخته شده است. کریستوفر نولان درباره ایده‌پردازی و نگارش این فیلم گفته است: بیش از 20سال طول کشید تا بتوانم ایده‌هایم را درباره این فیلم تکمیل کنم و بیش از 6یا 7سال روی نگارش فیلمنامه «اعتقاد» و ادبیات آن کار کردم. فیلمبرداری «اعتقاد» در 7 کشور دانمارک، استونی، هند، ایتالیا، نروژ، انگلیس و آمریکا انجام گرفته است.
در فیلم «اعتقاد» بازیگران مطرح زیادی ایفای نقش کرده‌اند. همچنین از بازیگران بزرگ و قدیمی سینمای انگلیس نیز در آن استفاده شده است. «جان دیوید واشنگتن»، «رابرت پتینسون»، «الیزابت دبیکی»، «دیمپل کاپادیا»، «مایکل کین» و «کنت برانا» از مهم‌ترین بازیگران این فیلم هستند.

انفجار واقعی یک هواپیما
موضوع اصلی داستان فیلم درباره مأمور سازمانی به نام «اعتقاد» است که ماموریت یافته از بروز جنگ جهانی سوم در دنیای پرتلاطم و پرکشمکش معاصر جلوگیری کند. براساس آن چیزی که تاکنون از موضوع فیلم به بیرون درز پیدا کرده، قهرمان فیلم تلاش دارد از بروز یک جنگ هسته‌ای که می‌تواند به یک کشتار دسته‌جمعی عظیم در جهان بینجامد، پیشگیری کند. قهرمان داستان فیلم «اعتقاد» به این منظور باید از دنیای تیره و تاریک جاسوسان بین‌المللی عبور کند. داستان فیلم «اعتقاد» درواقع در فضایی از یک نبرد علمی - تخیلی می‌گذرد. در بخشی از این فیلم، صحنه‌ای از انفجار هواپیما وجود دارد که در آن از جلوه‌های ویژه استفاده نشده و به گفته سازندگان فیلم، نمونه واقعی یک هواپیما منفجر شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید