• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 11 شهریور 1399
کد مطلب : 108965
+
-

مسعود مهرابی درگذشت

یکی از 3ستون مجله فیلم رفت

یکی از 3ستون مجله فیلم رفت

مسعود مهرابی، مدیرمسئول و صاحب‌امتیاز ماهنامه فیلم، روز گذشته در 66سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت. مهرابی در دانشکده هنرهای دراماتیک دانشگاه هنر در رشته سینما و تلویزیون تحصیل کرده و همچنین رشته مدیریت تولید فیلم را در سازمان مدیریت صنعتی ایران گذرانده بود. او فعالیت روزنامه‌نگاری را از سال۱۳۵۰ شروع کرد و تا سال۱۳۶۴ با بیش از 20نشریه همکاری داشت. انتشار فصلنامه انگلیسی زبان Film International از ۱۳۷۱ تا ۱۳۹۱ از دیگر فعالیت‌های مطبوعاتی وی به شمار می‌رود. ماهنامه سینمایی فیلم مشهور به مجله فیلم از پایدارترین نشریات ایران با موضوع سینماست. این نشریه در سال ۱۳۶۱ با نام «سینما در ویدئو» آغاز به‌کار کرد و از سال ۱۳۶۲ به نام کنونی تغییر نام داد. مهرابی همچنین از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۸ به‌عنوان طراح و کاریکاتوریست در گروه دانش و اقتصاد شبکه اول صداوسیما کار کرد.
کتاب‌های «نردبان‌های بی‌بام» (۱۳۵۵)، کاریکاتورهای سیاه (۱۳۵۸)، دندان (۱۳۵۹) و کاریکاتورهای سینمایی (۱۳۶۴) به‌صورت گردآوری و میان سایه‌روشن (۱۳۷۱) از آثار او در زمینه طرح و کاریکاتور هستند. از تألیفات سینمایی او می‌توان به کتاب‌های «تاریخ سینمای ایران» از آغاز تا سال ۱۳۷۵ (با 11تجدید چاپ)، «کتاب‌شناسی سینما در ایران» از آغاز تا ۱۳۶۶، «فرهنگ فیلم‌های کودکان و نوجوانان»، «فرهنگ فیلم‌های کوتاه ایرانی»، «کتاب‌شناسی سینما در ایران» از ۱۳۶۶ تا ۱۳۷۰، «پوسترهای فیلم» از ۱۳۰۵ تا ۱۳۷۱، «فرهنگ فیلم‌های مستند سینمای ایران»، «کتاب‌شناسی سینما در ایران» از آغاز تا ۱۳۸۰، «پشت دیوار رؤیا» (سیاحت‌نامه جشنواره‌های جهانی فیلم)، «صد سال اعلان و پوستر فیلم در ایران» و «صدوپنج سال اعلان و پوستر فیلم در ایران» اشاره کرد.

از مهرابی در کنار هوشنگ گلمکانی و عباس یاری به‌عنوان یکی از 3ستون مجله فیلم نام می‌برند. هوشنگ گلمکانی، سردبیر ماهنامه فیلم در صفحه اینستاگرامش در واکنش به درگذشت مهرابی نوشت: «مرگ مسعود مهرابی، برایم شوکه‌کننده و غم‌انگیز بود؛ هرچند که متأسفانه نامنتظر نبود. 45 سال آشنایی و همکاری زمان کمی نیست و این 38سال مجله فیلم؛ با همه فرازونشیب‌ها در رابطه‌مان. حتی در میانه غبارها هم ذره‌ای در سلامت ذاتش شک نکردم. کمال‌گرایی و نکته‌بینی‌اش غبطه‌برانگیز بود. مرگ مسعود را به قول دوست مشترک‌مان جهانبخش نورایی باید آینه عبرتی کنیم در اثبات این حقیقت که همه فقط یک‌بار زندگی می‌کنیم و در این یک‌بار، تمرکز بر تلخی‌ها و سیاهی‌ها تمامی زندگی را تلخ و سیاه می‌کند. مسعود مهرابی یکی از 3پایه محکم ماهنامه فیلم بود. می‌کوشیم میراث او را حفظ کنیم. روحش شاد و یادش گرامی.»
عباس یاری، دبیر هیأت تحریریه مجله فیلم نیز در صفحه شخصی‌اش این متن را منتشر کرد: «افسوس... افسوس... باورم نمی‌شود، مسعود عزیز، یکی از ستون‌های اصلی مجله فیلم هم رفت. چه بگویم؟ چه بنویسم...؟ این چندمین عضو پیکر من است که به‌خاطر سکته از این جهان خداحافظی می‌کند و مرا با کوهی از غم تنها می‌گذارد. وای مسعود...»
حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی نیز در سوگ او نوشت: «درگذشت ناگهانی چهره نام‌آشنای رسانه و سینما، مسعود مهرابی، صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول ماهنامه سینمایی فیلم موجب تألم دوستدارانش شد. انتشار بی‌وقفه مجله‌ای معتبرـ که معدود مجلات سینمایی با چنین قدمتی در دنیا وجود دارندـ نشان از عشق او و دوستان همراهش به هنر هفتم و ژرفای نگاهشان به نقش مؤثر سینما در آگاهی‌بخشی جامعه دارد. فقدان این روزنامه‌نگار، مدیر رسانه‌ای، کارتونیست و پژوهشگر عرصه سینما را به اهالی فرهنگ و هنر و رسانه، همکاران و خانواده آن عزیز تسلیت می‌گویم.»
همچنین کاوه فولادی‌نسب، نویسنده و مترجم در صفحه شخصی‌اش متنی را به یاد مهرابی منتشر کرد که در قسمتی از آن آمده: «مهرابی آدم دقیق و نکته‌سنجی بود. گهگاه با هم مکاتبه داشتیم؛ مکاتبه‌هایی که هم درس بود و هم امید. حواسش بود که ما جوان‌ترها گاهی نیاز داریم به شنیدن حرف‌های خوب از بزرگ‌ترها.»

این خبر را به اشتراک بگذارید