• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 11 شهریور 1399
کد مطلب : 108958
+
-

بازگشت تنش به مرز هند و چین

بازگشت تنش به مرز هند و چین

هند، بار دیگر ارتش چین را متهم کرده که در منطقه مرزی مورد مناقشه هیمالیا دست به اقدامات نظامی تحریک‌آمیز زده و شبح جنگ بین 2قدرت هسته‌ای دنیا، دوباره اوج گرفته است.
به گزارش الجزیره، ارتش هند در بیانیه خود آورده است که چین «جابه‌جایی‌های نظامی تحریک‌آمیزی» در منطقه مرزی انجام داده تا شرایط را در این منطقه به نفع خود تغییر دهد. در انتهای بهار، در پی درگیری بین ارتش‌های 2کشور، دست‌کم 20سرباز هندی در این منطقه جان خود را از دست داده‌اند. چین آماری از کشته‌شدگان احتمالی خود اعلام نکرده است.
مقامات نظامی و دیپلماتیک 2کشور از آن زمان تا‌کنون در حال مذاکره هستند تا به توافق جدیدی درباره منطقه مرزی مورد مناقشه دست پیدا کنند. با این حال، ‌پیشرفت کمی در این‌باره به‌دست آمده و بیانیه ارتش هند به‌خوبی نشان می‌دهد هر دو کشور هنوز از راه‌حل بسیار دور هستند.
دولت چین، اتهام تازه هند را رد کرده و سخنگوی وزارت خارجه این کشور گفته است سربازان ارتش چین به مرز بین 2کشور احترام می‌گذارند و هرگز از آن رد نشده‌اند. او گفته که هر دو طرف درباره اتفاقاتی که در منطقه افتاده با یکدیگر در تماس هستند.
هند و چین بیش از 3هزار و 500کیلومتر مرز مشترک در منطقه غرب هیمالیا دارند که بیشتر آن به‌خاطر شرایط جغرافیایی روی نقشه مشخص نشده است. در طول دهه‌ها تنش در این منطقه وجود داشته اما درگیری‌های ماه‌های اخیر شدید‌ترین آنها در نیم‌قرن گذشته بوده است. هر دو کشور دیگری را متهم می‌کنند که مرز را نادیده می‌گیرند و بخشی از قلمروی طرف مقابل را اشغال کرده‌اند.
در پی تنش‌های نظامی ماه‌های اخیر، تقابل دو قدرت آسیایی در زمینه‌های دیگر هم بالا گرفته است؛ برای نمونه هند استفاده از اپلیکیشن‌های چینی مانند تیک‌تاک را منع کرده و محدودیت‌هایی هم علیه سرمایه‌گذاری چینی‌ها در این کشور ایجاد کرده است. شکست نظامی اخیر، باعث شرمساری دولت ملی‌گرای افراطی نارندرا مودی شد و بسیاری پیش‌بینی می‌کنند در مناقشات بعدی، هند عکس‌العمل شدیدتری از خود نشان دهد.
هند و چین در سال1962 بر سر ادعاهای قلمرویی خود وارد جنگ شدند و از آن زمان نتوانسته‌اند بر سر یک مرز مشخص به توافق برسند.

این خبر را به اشتراک بگذارید