• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 11 شهریور 1399
کد مطلب : 108949
+
-

انتقادهای باهنر از رفتارهای هیجانی نمایندگان

نمی‌شود تصویب کنیم تورم نباشد و از فردا تورم از بین برود

انتقادهای باهنر از رفتارهای هیجانی نمایندگان

محمدرضا باهنر، نماینده 7دوره مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رفتار برخی نمایندگان مجلس گفته است: بعضی‌ها فکر می‌کنند هرچه پرخاشگرتر باشند، خیلی مشهورتر می‌شوند و سرزبان‌ها می‌افتند و زمان انتخابات یک‌سری وعده‌های عجیب و غریب به مردم می‌دهند. او با اشاره به جلسه‌ای که در مجلس به وزیر خارجه توهین شد، گفته است: نماینده بلند می‌شود به یک وزیر توهین می‌کند. او فکر می‌کند شجاعت یعنی اینکه به یک مسئول بد و بیراه بگوید. خود حضرت آقا هم متذکر شدند این اقدامات انقلابی‌گری نیست. باهنر ادامه داده: نماینده تازه‌واردی در مجلس نهم می‌گفت که در ۸ دوره گذشته هیچ کاری در مملکت نشده و هیچ اتفاقی نیفتاده است، اما او با گذشت چندماه متوجه می‌شود که نه، این خبرها هم نیست. بخش‌هایی از مهم‌ترین اظهارات باهنر را در گفت‌وگو با ایرنا بخوانید: 
  درباره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400، ۳۰ تا ۴۰ اسم در رسانه‌ها مطرح شده است و چند روز قبل هم ۱۵ عکس از شخصیت‌ها با مشخصات منتشر شده بود که اسم من هم بود، ولی من رسما به خبرگزاری‌ها اعلام کردم که قصد ورود ندارم تا دست‌کم محیط رقابت را خلوت‌تر کنم.
  فکر می‌کنید مثلا یک اقتصاددان یا دکتر اقتصاد بر سر کار بیاید، می‌تواند کشور را نجات دهد؟ اینطور نیست! اگر مشکلات اقتصادی را از ۱۰ متخصص اقتصاد بپرسید به‌احتمال زیاد با ۱۰ پاسخ متفاوت مواجه می‌شوید.
   بعضی از آقایان که با ۱۵ تا ۲۰ میلیون رأی رئیس‌جمهور می‌شوند، تصور می‌کنند که به اندازه شمار رأی‌دهندگان می‌فهمند. کسب آرای زیاد به‌معنای محبوبیت است؛ نه بالا رفتن فهم و عقل! اما باید از خرد جمعی استفاده کنند و به‌جای یک فرد که مدعی است همه‌‌چیز را می‌داند باید سیستم و ساختار، مملکت را اداره کند.
  پیشنهاد می‌کنم درباره نرخ کم مشارکت رأی‌دهندگان در انتخابات دوم اسفندماه ۹۸ کار پژوهشی عالمانه و عادلانه انجام شود. در علت حضور پایین مردم پای صندوق رأی عوامل متعددی مانند مشکلات اقتصادی، بیکاری، رکود و حتی کرونا دخیل بود، اما هیچ‌کدام از این موارد را نباید عامل اصلی تلقی کنیم. برخی کارشناسان نحوه بررسی صلاحیت‌ نامزدهای اصلاح‌طلب و اصولگرا را در نرخ کم مشارکت دخیل می‌دانند. بالاخره ۱۵ هزار نفر ثبت‌نام کردند و ۸ هزار نفر نتوانستند حائز شرایط شوند. شماری از نمایندگان مجلس دهم هم ردصلاحیت شدند. حتما این موضوع بر روحیه و انگیزه مردم اثر می‌گذارد. مردم می‌گویند نماینده فرستادیم مجلس که خدمتی کند بعد از 4سال برای مملکت که کاری نکرد، خودش هم دچار مشکل شد.
  در نبود حزب قوی که مسئول کادرسازی است، مردم ناچار هستند به‌جای احزاب، آدم‌ها را تجربه کنند. اگر 3رئیس‌جمهور اخیر را درنظر بگیرید هر3 تقریبا چند‌ماه به انتخابات مانده بود اعلام حضور کردند و تنور انتخابات داغ شد.
  دانشگاه‌های ما متخصصان اقتصاد، طب، هسته‌ای، جامعه‌شناسی و... تربیت می‌کنند، اما متخصص حکمرانی نمی‌توانند. حکمران خوب و قوی باید3عامل علم، تجربه و هنر حکمرانی را داشته باشد. بعضی‌ها تجربه را دارند، ولی تخصص لازم را ندارند یا تخصص دارند، اما در عمل مدیر خوبی نیستند. بسیاری از نمایندگان از روی ناآگاهی وعده‌هایی به مردم می‌دهند که امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین نباید از الان انتظار کار خاصی از مجلس داشت.
  مجلس باید سعی کند اقتصاد مملکت در ریل اصلی‌اش قرار گیرد. اینکه مجلس مثلا تصویب کند که از فردا تورم نباشد، تورم که گوش به ما نمی‌دهد؛ بنابراین عوامل به‌وجودآورنده تورم را باید شناخت و راهکار ارائه کرد. آب در ۱۰۰ درجه جوش می‌آید، نمی‌توان تصویب کرد که از فردا آب در ۱۲۰ درجه به جوش بیاید. اگر می‌خواهید آب جوش نیاید باید زیر فتیله را کم کنی یا باید آب سرد بریزی و هرکاری که می‌توانی بکنی که آب به 100درجه نرسد. بعضی از دوستان تصور می‌کنند که اگر به دولت گفتند از فردا دیگر تورم نباشد، تورم از بین می‌رود! 
  در 100سال اخیر آمریکا با این انزوا روبه‌رو نبوده است. این یکی از پیروزی‌های بزرگ است که نشان از دیپلماسی فعال ایران و عملکرد بد آمریکا دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید