• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 11 شهریور 1399
کد مطلب : 108944
+
-

سانسور هم مانع سرعت قیمت خودرو نشد

سازمان حمایت: پیش‌فروش خودرو توسط شرکت‌های فاقد مجوز ممنوع است

سانسور هم مانع سرعت قیمت خودرو نشد

 سانسور انتشار قیمت خودرو در سایت‌های اینترنتی هم نتوانست مانع رشد قیمت شود و در تازه‌ترین تحول، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان پیام داده که پیش‌فروش خودرو توسط شرکت‌های فاقد مجوز ممنوع خواهد بود. این در حالی است که رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران می‌گوید: از ابتدای سال‌ جاری به‌دلیل نوسان نرخ ارز، روند قیمت خودرو روی مسیر افزایشی به پیش می‌رود. بازار ارز که این روزها آرامش نسبی را تجربه می‌کند دیروز شاهد معاملات روی قیمت 23هزار و 870تومان بود که رشدی 26صدم درصدی نسبت به قبل از تعطیلات اخیر را نشان می‌دهد.

مانع تازه در مسیر خودروها
 رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: شرکت‌های خودروساز که از کمیته خودرو مجوز ندارند، حق فروش و پیش‌فروش خودرو را نخواهند داشت. به گزارش وزارت صمت، دیروز عباس تابش در پایان جلسه ستاد تنظیم بازار تصریح کرد: برای آن بخش از خودروسازان یا مونتاژکارانی که به تعهدات معوق خود عمل کرده باشند، مجوز فروش در کمیته خودرو داده می‌شود. وی افزود: همچنین پرونده آن بخش از خودروسازان یا مونتاژکارانی که تعهدات معوق دارند و به این تعهدات نیز عمل نکرده‌اند، به تعزیرات و قوه قضاییه منعکس و ارسال شده است که امیدواریم با تصمیم‌گیری بموقع دستگاه‌های نظارتی، حقوق مصرف‌کنندگان رعایت شود.

سرریز نقدینگی در بازار خودرو
به گزارش همشهری، به‌نظر می‌رسد آرامش ایجاد شده در بازار خودرو پس از تدابیر وزارت صمت و نهادهای نظارتی برای حذف قیمت روی سایت‌های اینترنتی در ماه‌های گذشته دوباره دچار تزلزل شده که نشانه‌ای روشن از شکست سیاست‌های تنظیم‌بازاری دارد. به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران، پس از چند روز تعطیلات و ایام سوگواری، قیمت‌ها نسبت به پیش از تعطیلات تغییر چندانی نداشته است، اما این در حالی است که از ابتدای‌ ماه جاری به‌دلیل نوسانات قیمت ارز، روند قیمتی در بازار خودرو نیز افزایشی بوده است. سعید موتمنی در گفت‌وگو با ایسنا، تأکید کرد: از سوی دیگر روند قیمت‌ها به میزان عرضه نیز بستگی دارد؛ چنانچه عرضه به بازار به میزان کافی صورت می‌گرفت، هیچ‌گاه این اختلاف‌های فاحش میان قیمت‌های کارخانه و بازار ایجاد نمی‌شد. این در حالی است که هم‌اکنون فروشنده در بازار بسیار کم است و در عین حال خریدار نیز وجود ندارد. وی تصریح کرد: افرادی که خودرو از کارخانه تحویل گرفته یا دارندگان خودرو، با کوچک ترین نوسان نرخ ارز، خودروهای خود را به امید قیمت‌های بالاتر نمی‌فروشند و بسیاری از خریداران نیز با توجه به افزایش قیمت‌ها، از خرید اجتناب می‌کنند و خرید و فروش در بازار به‌شدت کاهش یافته است؛ مگر افرادی که نیاز فوری به‌خودرو داشته باشند که تعداد آنها نیز بسیار محدود است.
براساس آخرین قیمت‌ها، در محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به ارزش ۲۰۴ میلیون تومان و پس از آن پژو ۲۰۶ صندوقدار با قیمت ۱۹۸ میلیون تومان گران‌ترین خودروها هستند. دیروز هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲، ۱۶۹ میلیون تومان، پژو پارس ۱۸۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵GLX و سمند LX نیز به ترتیب ۱۵۱ میلیون و ۱۵۲ میلیون تومان قیمت خورد. در گروه سایپا نیز یک دستگاه تیبا ۹۷ میلیون تومان و تیبا ۲ نیز ۱۱۱ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند و ساینا نیز ارزشی ۱۱۲ میلیون تومانی دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید