• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 11 شهریور 1399
کد مطلب : 108939
+
-

تجدید پیمان در وین

سیدعباس عراقچی برای حضور در شانزدهمین نشست کمیسیون برجام به وین رفته است؛ جایی که قرار است وظایف اروپایی‌ها را در مقابل تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت یادآوری کند

تجدید پیمان در وین

پس از یک وقفه نسبتا طولانی در رایزنی‌های ایرانی- اروپایی طرفین در حالی دور تازه‌ای از مذاکرات را آغاز کرده‌اند که پیش از این آمریکا تلاش کرده بود رأی اروپایی‌ها را درباره تحریم تسلیحاتی ایران بزند.
سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران دیروز برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام عازم وین شد. 
به گفته کاظم غریب‌آبادی، سفیر ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، عراقچی  دیروز با برخی روسای هیأت‌های شرکت‌کننده در نشست، دیدارهای دوجانبه داشت. همچنین روز گذشته نشست‌های کارشناسی اعضای برجام نیز برگزار شد. نشست کمیسیون مشترک روز سه‌شنبه(امروز) برگزار می‌شود و دیدارهای دوجانبه رئیس هیأت ایرانی با هیأت‌های دیگر، در این روز نیز ادامه خواهد یافت. 
 به‌گزارش همشهری، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین با اشاره به برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در صفحه توییترش نوشت: اعضای کمیسیون مشترک برجام موضوعات زیادی برای گفت‌وگو دارند.
نشست مشترک برجام قرار است امروز در وین و با ریاست هلگا اشمید، مدیرکل سرویس روابط خارجی اتحادیه اروپا و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شود.کمیسیون مشترک برجام تا‌کنون 15بار تشکیل شده و نشست امروز شانزدهمین نشست آن خواهد بود.
در بیانیه نشست قبلی که اسفند سال قبل برگزار شده بود گام‌های ایران در کاهش تعهدات هسته‌ای ذیل برجام ازجمله اعلان ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ و نگرانی‌های دیرپای کلیه اعضا درخصوص آثار خروج آمریکا از برجام در سال ۱۳۹۷ و اعمال مجدد تحریم‌ها، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و همه اعضا، با یادآوری اینکه این توافق، عنصر کلیدی ساختار عدم‌اشاعه جهانی محسوب می‌شود، بر اهمیت صیانت از آن تأکید کردند.
نشست امروز کمیسیون برجام در شرایطی برگزار می‌شود که دولت آمریکا از یک ‌ماه قبل و پس از چند‌ماه فضاسازی درباره فرارسیدن موعد برچیده شدن تحریم تسلیحاتی ایران اقدامات عملی برای جلوگیری از این اتفاق را آغاز کرد اما تا‌کنون راه به جایی نبرده است.
آمریکا در گام نخست قطعنامه‌ای را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران آماده و به شورای امنیت ارائه کرد اما 13کشور از 15عضو شورای امنیت با طرح آمریکا همراهی نکردند تا آمریکا مجبور شود اقدام پرهزینه خود برای درخواست فعال کردن مکانیسم ماشه را انجام دهد و در این مسیر نیز با همان نتیجه قبلی مواجه شد و به جز دومینیکن دیگر کشورها با صدور بیانیه‌هایی به رئیس شورای امنیت، دولت آمریکا را به‌دلیل خروج از برجام و نقض قطعنامه 2231شورای امنیت فاقد وجاهت لازم برای فعال کردن مکانیسم ماشه که ذیل برجام و قطعنامه 2231است دانستند و به همین دلیل رئیس شورا هم از پیگیری درخواست آمریکا سر باز زد.
آمریکایی‌ها در آخرین اقدام اعلام کرده‌اند که اگر در بازه 30روزه از درخواست آنان در شورای امنیت قطعنامه‌ای برای تمدید تعلیق تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران صادر شود آن را وتو خواهند کرد و اگر این اتفاق نیفتد در 30شهریور کلیه قطعنامه‌های قبلی به‌صورت خودکار برمی‌گردند؛ ادعایی که البته به یک مناقشه حقوقی در سازمان ملل به‌خصوص شورای امنیت تبدیل شده چون ناظران بر این باورند که اگر این تحریم‌ها با اعلام آمریکا بازگردند اما در سایت شورای امنیت به‌عنوان مصوبه به ثبت نرسد و قطعنامه 2231ملغی نشود عملا هیچ کشوری به خواسته آمریکا برای اجرای تحریم‌های قبلی تن نخواهد داد به‌خصوص چین و روسیه که برای فرارسیدن 27مهر‌ماه و تجارت نظامی با ایران لحظه‌شماری می‌کنند.
برچیده‌شدن تحریم تسلیحاتی ایران از این جهت برای آمریکا به موضوعی حیثیتی تبدیل شده که آمریکا بارها اعلام کرده بود مانع لغو تحریم تسلیحاتی ایران خواهد شد. از سوی دیگر موعد آن یعنی 27مهر حدود 2هفته قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاست.
چنانچه آمریکا از برجام خارج نشده بود، نامه آمریکا به شورای امنیت، روند ۳۰‌روزه‌ای را آغاز می‌کرد که می‌توانست به «بازگشت خودکار» تحریم‌ سازمان ملل علیه ایران منجر شود.
در آن حالت، تمامی تحریم‌های سازمان ملل نیمه شب ۲۰ سپتامبر به وقت گرینویچ (برابر با ۰۴:۳۱ بامداد ۳۰‌شهریورماه) علیه ایران از سر گرفته می‌شوند. این تاریخ، چند روز قبل از سخنرانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد است.
در هفته‌های اخیر رسانه‌های غربی خبر داده‌اند که مذاکرات تازه‌ای بین آمریکا و کشورهای اروپایی بر سر تحریم‌های تسلیحاتی ایران در گرفته و 2‌روز قبل یک دیپلمات اروپایی گفته بود تروئیکای اروپایی مذاکراتی با واشنگتن درباره سناریوهای پس از بازگشت مفروض تحریم‌ها علیه ایران داشته‌اند.

تجدید دیدار با گروسی
سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه که به وین پایتخت اتریش سفر کرده است با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و وزیر امور خارجه اتریش نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.
 دیدار عراقچی با گروسی به فاصله کمتر از یک هفته از سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس به تهران انجام می‌شود؛ سفری که به یک توافق مهم بین ایران و آژانس انجامید. ایران و آژانس در جریان سفر گروسی به تهران بیانیه‌ای صادر کردند که براساس آن ایران موافقت کرده به همکاری با آژانس ادامه دهد و در این راستا در اقدامی داوطلبانه شرایط دسترسی آژانس به دو نقطه مورد نظر را فراهم می‌کند منوط به اینکه آژانس بعد از این، درخواست تازه‌ای برای بازرسی از مناطقی که تحت پوشش پادمان نیستند نداشته باشد. توافق ایران و آژانس همزمان با چالش آمریکا بر سر برجام باعث شد که ایران به خاطر رفع سوء‌تفاهم با آژانس در ویترین بین‌المللی دست برتر را داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید