• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 11 شهریور 1399
کد مطلب : 108928
+
-

محفل فلسفی یکشنبه‌ها و تحقیقات فلسفی ویتگنشتاین

محفل فلسفی یکشنبه‌ها و تحقیقات فلسفی ویتگنشتاین

«محفل فلسفی یکشنبه‌ها» و «تحقیقات فلسفی؛ گزیده‌ آثار لودویگ ویتگنشتاین» 2عنوان کتابی هستند که از سوی نشر هرمس منتشر شده‌اند.محفل فلسفی یکشنبه‌ها، نوشته الکساندر مک‌کال اسمیت را پژمان طهرانیان به فارسی برگردانده است. این کتاب، رمانی است معمایی-کارآگاهی با درونمایه‌ای فلسفی. شخصیت اصلی اثر زنی روشنفکر است؛ اهل فلسفه‌ اخلاق و علاقه‌مند به هنر و ادبیات. 
داستان در شهر ادینبروی اسکاتلند می‌گذرد و در طول آن، معمای مرگ جوانی که زن شاهد آن بوده، با تأملات خاص این زن و ارتباطش با جامعه و نزدیکانش و نیز دغدغه‌های فلسفی و اخلاقی او در هم می‌آمیزد و با ارجاع‌هایی گسترده به تاریخ و اسطوره و فلسفه و هنر و روانشناسی و سیاست و اقتصاد در غرب، رمانی عمیق و چند وجهی پدید می‌آورد.
الکساندر مک‌کال اسمیت، نویسنده‌ تحسین‌شده‌ بریتانیایی، متولد۱۹۴۸ در زیمباوه است. او کودکی‌اش را در این کشور آفریقایی گذراند و در بوتسوانا و سوازیلند هم کار کرد. او سال‌هاست استاد حقوق پزشکی در دانشگاه ادینبروی اسکاتلند است. محفل فلسفی یکشنبه‌ها در ۳۲۱صفحه پالتویی با قیمت ۴۴هزار تومان منتشر شده است.
متن سه‌زبانه تحقیقات فلسفی؛ گزیده‌ آثار لودویگ ویتگنشتاین با ترجمه مالک حسینی نیز دیگر کتابی است که هرمس و نشر کرگدن  آن را منتشر کرده‌اند. 
تحقیقات فلسفی، که همچون نخستین کتاب نویسنده‌اش، یعنی رساله منطقی-فلسفی، از آثار کلاسیک فلسفه به‌حساب می‌آید، حاصل سال‌ها تأمل ویتگنشتاین و چکیده نکته‌های فراوانی است که او طی سال‌های منتهی به ۱۹۴۶ در دفترهای متعدد نگاشته بود. 
این کتاب که  درسال ۱۹۵۳ یعنی 2سال پس از مرگ نویسنده منتشر شد، متشکل از ۶۹۳ «نکته» است و به موضوعات و مفاهیم متعددی می‌پردازد که نه فقط در فلسفه نفوذ بسیار یافته‌اند، بلکه در حوزه‌های دیگری چون جامعه‌شناسی، روانشناسی و هنر نیز تأثیر فراوانی گذاشته‌اند. 
این کتاب در ۸۱۶ صفحه به‌بهای 170هزار تومان منتشر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید