• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 11 شهریور 1399
کد مطلب : 108906
+
-

نمره قبولی تهران در برگزاری عزاداری ایمن

مراسم دهه نخست محرم امسال تحت‌تأثیر بیماری کرونا ولی با رعایت دستور‌العمل‌های بهداشتی از سوی شهروندان به پایان رسید

نمره قبولی تهران در برگزاری عزاداری ایمن

محمد سرابی- خبر‌نگار

هیئت‌های عزاداری ایران در دهه اول محرم1442 مراسم متفاوتی را پشت‌سر گذاشتند. اگرچه در بعضی نقاط نقض فاصله اجتماعی هم مشاهده شد، اما در مقایسه با سال‌های گذشته تعداد تجمعات به شکل واضحی کاهش یافت. ایستگاه‌های صلواتی و تکیه‌هایی که در کوچه‌ها مستقر می‌شدند امسال کمتر بودند و مراسم‌ عزاداری نیز در ساعت‌های کوتاه‌تر برگزار می‌شد. در این میان مردم همراهی حداکثری داشتند تا با فاصله نسبت به دیگری، زدن ماسک و اصول بهداشتی، زیرپرچم حسینی به عزاداری بپردازند. پیش از محرم، با‌ر‌ها هشدار داده شده بود که رعایت نکردن فاصله اجتماعی می‌تواند باعث شیوع موج سوم کرونا شود؛ چرا که طی چند هفته گذشته آمار مبتلایان و درگذشتگان کرونا کاهش پیدا کرده بود. بر این اساس با توجه به تعدد هیأت‌ها و مراسم‌هایی که به شکل سنتی در فضای متراکم برگزار می‌شود، مراسم دهه محرم و مخصوصا روز‌های تاسوعا و عاشورا می‌توانست باعث انتشار مجدد بیماری شود؛ اما رعایت آیین‌نامه‌های بهداشتی باعث شد که این خطر کاهش پیدا کند.
اگرچه بیشترین سهم در رعایت اصول بهداشتی بر عهده مردم بود، اما سازمان‌های مسئول نیز با برنامه‌ریزی‌های متفاوت به پیشگیری از بیماری کرونا کمک کردند. شهرداری تهران نیز فضاهای عمومی شهر مانند برخی بوستان‌ها و مراکز ورزشی را در اختیار هیئت‌ها و تکایا قرار داد تا بتوانند آیین عزای حسینی را در فضای باز برگزار کنند. به همین‌خاطر در بسیاری از نقاط تهران دیده می‌شد که جای استقرار عزاداران یا با صندلی‌های از پیش گذاشته، مشخص شده بود یا روی زیراندازهایی با برچسب «لطفا در این محل بنشینید.» همین موضوع باعث شده تا برنامه‌های خاصی تا اربعین با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هدف‌گذاری شود.

ادامه برنامه‌ها تا پایان ماه صفر
 برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که شامل 25عنوان و مجموعا 3هزار اجراست تا ‌ماه صفر ادامه خواهد یافت.
یکی از این برنامه‌ها طرح «کوچه‌های حسینی» بود که با همکاری معاونت تبلیغ حوزه علمیه استان تهران، سازمان تبلیغات اسلامی استان و قرارگاه خاتم‌الاوصیا از آغاز ‌ماه محرم در سطح مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران آغاز شد. در طرح کوچه‌های حسینی، هیأت‌های سیار ماشینی با حضور ۱۲۲مبلغ، روزانه از ساعت ۱۸:۳۰ لغایت ۲۰:۳۰ در هر کوچه به‌مدت یک‌ربع (۵دقیقه تفسیر قرآن آقای قرائتی و ۱۰دقیقه ذکر مصیبت) را اقامه می‌کنند. این طرح در دهه اول ماه محرم و با توجه به شرایط متفاوت امسال اجرا و با استقبال خوبی روبه‌رو شده است و گفته می‌شود که در دهه‌های پایانی ‌ماه صفر نیز اجرا خواهد شد. طرح «کوچه‌های حسینی» نیز با همکاری معاونت تبلیغ حوزه علمیه استان تهران، سازمان تبلیغات اسلامی استان و قرارگاه خاتم‌الاوصیا از آغاز‌ماه محرم در سطح مناطق 22گانه شهرداری تهران آغاز شده است و یک هیأت سیار ماشینی با حضور 122مبلغ، روزانه از ساعت18:30 لغایت20:30 در هر کوچه به ‌مدت یک ربع (5دقیقه تفسیر قرآن آقای قرائتی و 10دقیقه ذکر مصیبت) را اقامه می‌کنند و پس از آن به کوچه بعدی می‌رود.

نذر سلامت
از بخش‌های قابل توجه مراسم امسال حضور برخی از سخنرانان، مداحان و نوحه‌سرایان در مناطق کم‌برخوردار شهر و محله‌های فقیرنشین بود. به‌گونه‌ای که محمود کریمی در کوره‌ پزخانه‌های حاشیه تهران حضور یافت و برای اهالی این بخش به‌ویژه برای کودکان، نوحه‌خوانی کرد. این اقدام از سوی تعداد دیگری از مداحان در بافت‌های قدیمی و فرسوده محله‌های جوادیه، فلاح، نازی‌آباد و خزانه هم رقم خورد. حضور تعدادی از داوطلبان سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران در کوره‌های آجرپزی، دولتخواه، خُلازیر، نوروزآباد و روستاهای شهرری برای توزیع ماسک رایگان میان شهروندان نیازمند از دیگر برنامه‌هایی بود که امسال به‌صورتی خاص در قالب نذر اجرا شد؛ نذرهایی برای عزای حسین(ع) و ارتقای سطح سلامت. جالب اینکه پیشنهاد تغییر نذورات مردمی که با عنوان «نذر سلامت» مطرح شده بود، با استقبال مردمی روبه‌رو شده و بسیاری از شهروندان نذورات خود را به اهدای ماسک و اقلام بهداشتی به نیازمندان تغییر داده‌اند. البته برخی هیأت‌ها نیز که در سال‌های گذشته به طبخ و توزیع غذا می‌پرداختند، این نذر را به‌ شکل توزیع مواد غذایی خشک میان نیازمندان ادا کردند تا هم نذر خود را ادا کرده و هم مانع از انتشار بیماری در جریان توزیع غذای گرم شوند. امسال تغییر نذورات و شیوه متفاوت برگزاری مراسم محرم در کنار توجه شهروندان به رعایت اصول بهداشت، مانعی در مقابل انتشار شدید بیماری کرونا بود و در این میان بیشترین سهم را شهروندان برعهده داشتند.

   عطر سیب در 8نقطه شهر پیچید
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از برپایی نمایشگاه فرهنگی و هنری عطرسیب در دهه دوم‌ماه محرم در 8نقطه از شهر تهران با درنظرگرفتن شرایط شیوع ویروس کرونا و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی خبر داد. محمدرضا جوادی یگانه، گفت:«هدف از برگزاری این نمایشگاه ارائه فضاهای متنوع فرهنگی و هنری عرض ارادت به حضرت سیدالشهدا(ع) و شهدای کربلا در فرم‌ها و شکل‌های مختلف است. با توجه به شرایط خاص امسال و وضعیت شیوع بیماری کرونا و لزوم رعایت موارد و پروتکل‌های بهداشتی، فضا و سازه‌‌ای طراحی شده که برگرفته از خیمه‌ها، تکایا و مواکبی است که برای اقامه عزا در فرهنگ ما برپا می‌شود و به‌گونه‌ای است که فضای بسته‌ای نداشته باشد و با طراحی و رویکرد جدید، خیمه‌هایی است که شمایل همیشگی خود را ندارد و لطمه دیده است.» جوادی یگانه در پایان با اشاره به آغاز رسمی این نمایشگاه از 11شهریورماه همزمان با 12محرم‌الحرام با همکاری مناطق منتخب شهرداری در 8نقطه از شهر تهران افزود: این نمایشگاه در مناطق 2 در بازارچه سنتی ستارخان، 3 روبه‌روی پارک ملت، 6فضای شهری میدان هفت‌تیر، 11 چهارراه ولیعصر، 8 میدان هفت‌حوض، 22 دریاچه چیتگر، 18 بوستان قائم و ۱۲ بازار تهران برگزار می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید