• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 16 فروردین 1397
کد مطلب : 10888
+
-

لایحه رفع موانع کسب و کارهای نوپا روی میز هیأت وزیران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: لایحه 7ماده‌ای رفع موانع کسب و کارهای نوپا تا اردیبهشت‌ماه در دولت بررسی می‌شود

کسب و کار
لایحه رفع موانع کسب و کارهای نوپا روی میز هیأت وزیران

علی ابراهیمی|خبرنگار:

لایحه 7ماده‌ای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای رفع موانع کسب و کارهای نوپای اینترنتی به دولت ارائه شده و انتظار می‌رود با تصویب نهایی و ابلاغ این لایحه برخی تنگناهای پیش روی راه‌اندازی و توسعه این کسب و کارها مرتفع شود.
با وجود برگزاری نشست‌های مشترک شرکت‌های استارتاپی متولی کسب و کارهای نوپا با مسئولان قوای مجریه،  مقننه و قضاییه و قول مساعد و اقدامات این دستگاه‌ها برای رفع موانع پیش روی توسعه کسب و کارهای نوپای اینترنتی،  هنوز هم شروع یا تداوم و گسترش فعالیت اینگونه کسب و کارها با موانع بسیاری مواجه است. علاوه بر مشکلات ثبت و انحلال،  قوانین کار و بیمه و حمایت‌های مالی از این نوع کسب و کارها،  موضوعاتی مانند مالکیت معنوی،  نحوه برخورد با تخلفات احتمالی ناشی از اینگونه کسب و کارها،  اجرایی نشدن قانون کپی رایت،  مشکلات موجود در زمینه تولید محتوا،  نبود حمایت از صادرات محصولات مبتنی بر فناوری اطلاعات و... از تنگناهای توسعه اینگونه کسب و کارها محسوب می‌شود . در هدفگذاری‌های دولت توسعه کسب و کارهای نوپای اینترنتی در شهرهای بزرگ و به‌خصوص در شهرستان‌ها و مناطق روستایی یکی از محورهای اصلی سیاست‌های دولت برای ایجاد بیش از 130هزار شغل در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات است. بر این اساس اغلب مسئولان دولتی و سایر دستگاه‌های مرتبط ضمن تأکید بر رفع موانع توسعه اینگونه کسب و کارها از طرح‌ها و لوایح اعلام شده برای تسهیل فعالیت و پرداخت تسهیلات به اینگونه کسب و کارهای استارتاپی حمایت کرده‌اند. دیروز نیز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تأکید بر حمایت معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر صنعت،  معدن و تجارت از توسعه کسب و کارهای اینترنتی از ارائه لایحه 7ماده‌ای این وزارتخانه به دولت برای رفع موانع پیش روی توسعه کسب و کارهای نوپای اینترنتی خبر داد.

حمایت دستگاه‌های دولتی از کسب و کارهای نوپا

محمدجواد آذری‌جهرمی،  در حساب توییتر خود نوشت:« امروز شاهد اظهارنظرهای حمایتی معاون اول رئیس‌جمهور و نیز وزیر صمت درخصوص کسب و کارهای نوپا بودیم. امیدوارم با این حمایت‌ها شاهد تصویب نهایی لایحه ۷ ماده‌ای وزارت ICT برای رفع موانع ثبت و انحلال،  بیمه و مالیات و نیز اعطای تسهیلات به این کسب و کارها در دولت تا اردیبهشت‌ماه جاری باشیم». وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش از این نیز بارها بر حمایت دولت از کسب و کارهای نوپا با استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود تأکید و اعلام کرده بود در دیگر کشورها برای توسعه کسب و کارهای نوپا تسهیلات مختلف ارائه می‌شود اما ما در این زمینه با نهادسازی مشکل داریم و در ایران برای نهادسازی کسب و کار نوپا از ظرفیت‌های قانونی با عنوان شرکت‌های دانش بنیان آزمایشی استفاده شده است و با زمانبر خواندن روند اصلاح قوانین موجود اعلام کرده بود که کارگروهی با عضویت معاونت علمی رئیس‌جمهوری،  وزارت امور اقتصادی و دارایی،  وزارت کار و وزارت ارتباطات تشکیل و موضوعات مرتبط بررسی وپیشنهادی در این زمینه برای ارائه به دولت آماده شده است. چرا که تا حمایت از کسب و کارهای نوپا صوت نگیرد نمی‌توان رشد جهشی در کسب و کار داشت و باید از همه ظرفیت‌ها برای ارائه تسهیلات به این نوع کسب و کار استفاده کرد. وی همچنین در مصاحبه مطبوعاتی آنلاین پیش از پایان سال96خود با خبرنگاران اعلام کرده بود کسب و کارهایی که به‌صورت خرد وجود داشتند در قالب پروانه Servco فعال شدند اما فعالان این حوزه اعلام کردند که حق امتیاز پروانه،  محدودیتی برای فعالیتشان ایجاد کرده و موجب شده فعالیت در این عرصه برایشان مقرون به صرفه نباشد،  این موضوع در کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات مطرح و قرار شد رگولاتوری گزارش دقیقی ارائه کند که فعالیت Servco‌ها چیست و چگونه مشکلات آنها را برطرف کنیم. در مورد توسعه فعالیت شرکت‌های اینترنتی(fcp) نیزنمی‌توان به‌صورت فرمایشی خواستار سرمایه‌گذاری در این حوزه شد و باید خود این شرکت‌ها از نظر اقتصادی به نتیجه برسند تا سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشند.

   آخرین وضعیت لوایح پنج‌گانه

لایحه‌ای که روز گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از بررسی آن در هیأت وزیران خبر داد،  علاوه بر سایر سیاست‌های حمایتی است که قبلا این وزارتخانه و برخی دیگر از دستگاه‌ها از بررسی و تدوین یا ابلاغ آن برای رفع مشکلات شرکت‌های نوپای اینترنتی یا ارائه تسهیلات راه‌اندازی اینگونه کسب و کارها به‌خصوص در مناطق روستایی و محروم خبر داده بودند. علاوه بر این معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز که پیش از این از تدوین 5لایحه با توجه به اولویت‌های توسعه دولت الکترونیک و با همکاری پژوهشگاه قوه قضاییه و جمع بندی نظرات کارشناسان این حوزه شامل لوایح «حمایت از داده ها»،  «تراکنش‌های الکترونیک»،  «حکمرانی الکترونیک»،  «شناسه‌های الکترونیک» و «حقوق مسئولیت ارائه دهندگان خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات» خبر داده بود،  دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارنظر در مورد لایحه ارائه شده توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به دولت برای رفع موانع کسب و کارهای نوپای اینترنتی را به سایر مسئولان مرتبط این سازمان ارجاع داد اما تأکید کرد که لایحه اعلام شده توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای رفع موانع کسب و کارهای نوپای اینترنتی،  متفاوت از لوایح پنج‌گانه توسعه دولت الکترونیک است. رضا باقری اصل،  در مورد سرنوشت بررسی و تدوین این لوایح پنج‌گانه،  افزود: کار بررسی و تدوین این لوایح مراحل پایانی خود را طی می‌کند و تا 2 هفته آینده آخرین وضعیت لوایح مذکور تشریح خواهد شد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید