• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
دو شنبه 10 شهریور 1399
کد مطلب : 108837
+
-

میخائیل باکونین؛ شورشی سودایی

ویترین
میخائیل باکونین؛ شورشی سودایی


کتاب «میخائیل باکونین؛ شورشی سودایی» اثر ادوارد هالت کار را محمود حبیبی به فارسی برگردانده و نشر نو به تازگی آن را منتشر کرده است.
این کتاب زندگینامه میخائیل باکونین است. باکونین (زاده ۱۸۱۴– درگذشته ۱۸۷۶) آنارشیست انقلابی روس و از بنیانگذاران آنارشیسم جمعی بود. او یکی از بانفوذترین چهره‌های آنارشیسم و یکی از بنیانگذاران سنت آنارشیسم اجتماعی به‌شمار می‌رود. اعتبار وی به‌عنوان کنشگر، وی را در قامت یک نظریه‌پرداز برجسته معرفی کرد و نفوذ قابل توجهی در میان رادیکال‌ها در سراسر روسیه و اروپا به‌دست آورد. یکی از ویژگی‌های بارز این زندگینامه که آن را از آثار مشابه متمایز می‌کند، فضای سایه روشنی است که در آن زندگی میخائیل باکونین، آنارشیست روس و معاصرانش به تصویر کشیده شده است؛ آرمان‌گرایانی که دوپارگی شخصیتی دارند و سرشان پر سوداست اما پایشان در بند واقعیات زندگی. شاید همین امر باشد که زندگانی او را اینچنین دلنشین کرده است. در این کتاب ضمن آشنایی با بخشی از تاریخ اروپا در نیمه دوم قرن نوزدهم، همراه با باکونین در شهرهای مختلف این قاره برای تحقق عدالت و آزادی و برابری مبارزه می‌کنیم و در خلوتش با او می‌خندیم و می‌گرییم و در نهایت نیز با تمام وجود طعم تلخ غربت را می‌چشیم.
ادوارد هالت کار، همواره از این اثر به‌عنوان بهترین اثر زندگینامه‌ای خود یاد می‌کرد. از نظر او، باکونین به یک معنا، «تجسم کامل روح آزادی در تاریخ» بود، پیامبری سودایی که همواره در پی نابودی نظم موجود بود و هدفی جز بر صدر نشاندن فرد در مقابل قدرت دولت نداشت. هرچند که آرمان‌های آنارشیستی باکونین به‌خاطر ویژگی‌های خاص خود هرگز عملی نشد، اما هشدارهای او درباره خطرات نظام‌های دیکتاتوری هنوز هم جدی و راهگشاست.
ادوارد هالت کار یا ئی. اچ. کار (۲۸ ژوئن ۱۸۹۲–۳ نوامبر ۱۹۸۲) مورخ، دیپلمات، روزنامه نگار و نظریه‌پرداز روابط بین‌الملل انگلیسی و یکی از مخالفان تجربه‌گرایی در تاریخ‌نگاری بود.
نشر نو این کتاب را در 632صفحه به بهای 118هزار تومان منتشر کرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :