• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 10 شهریور 1399
کد مطلب : 108812
+
-

فرایند پذیره‌نویسی صندوق پالایش

بورس
فرایند پذیره‌نویسی صندوق پالایش


از بامداد روز چهارشنبه، 5شهریور1399، پذیره‌نویسی دومین صندوق سرمایه‌گذاری دولتی با نماد پالایش در بورس آغاز شد و طبق اعلام سازمان خصوصی‌سازی، فروش واحدهای این صندوق نیز مانند صندوق دارا یکم با تخفیف 20درصدی به متقاضیان عرضه شد.
به گزارش همشهری، امکان خرید واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری پالایش که به دارا دوم نیز معروف شده، تا ساعت۲۴ روز چهارشنبه نوزدهم شهریورماه ادامه خواهد داشت و هر کد ملی می‌تواند مجموعا تا سقف 5میلیون تومان واحدهای 2 صندوق دارا یکم و پالایش را خریداری کند. به‌عبارت‌دیگر چنانچه فردی پیش‌از این  2میلیون تومان یا کمتر در صندوق دارا یکم سرمایه‌گذاری کرده باشد، اینک مجاز است به‌اندازه مابه‌التفاوت این رقم تا سقف 5میلیون تومان برای خرید صندوق پالایش اختصاص دهد و کسانی که قبلا در پذیره‌نویسی دارا یکم شرکت نکرده‌اند می‌توانند تا سقف 5میلیون تومان از صندوق پالایش خرید کنند.

پالایش راه دارا یکم را می‌رود؟
دومین صندوق سرمایه‌گذاری متشکل از سهام دولت در شرکت‌های پالایشی، برخلاف اینکه تصور می‌شد با نماد دارا دوم عرضه شود، با نماد پالایش در بورس ثبت شد. محمود گودرزی، معاون بورس تهران در رابطه باانتخاب نام نماد این صندوق می‌گوید: نام صندوق براساس اینکه متولی تأسیس این صندوق کدام سازمان است مشخص می‌شود و به‌واسطه اینکه متولی صندوق اول، وزارت دارایی بود، نام صندوق دارا یکم تعیین شد و در صندوق دوم به‌دلیل اینکه متولی آن شرکت پالایش و پخش است نام صندوق پالایشی و نماد پالایش بر آن گذاشته شده است.
اینکه صندوق سرمایه‌گذاری پالایش ازنظر بازدهی نتواند رکورد صندوق دارا یکم را بشکند، مسئله‌ای است که بسیاری از تحلیلگران به آن عقیده دارند؛ چراکه مبنای محاسبه قیمت واحدهای صندوق دارا یکم، میانگین قیمت یک‌ماه قبل از آغاز پذیره‌نویسی بود و سرمایه‌گذاران در همان روز ثبت‌نام با احتساب تخفیف 20درصدی، صاحب بازدهی 100درصدی بودند. این در حالی است که صندوق پالایش بر مبنای قیمت‌های روز قبل پذیره‌نویسی و با تخفیف 20درصدی فروخته می‌شود که با فرض تداوم روند صعودی بورس نیز نمی‌تواند به رشد دارا یکم برسد.
کارشناسان بر این باورند که سهامداران برای خرید سهام واحدهای این صندوق باید ابتدا ببیند روند صعودی سهام پالایشگاه‌ها تداوم خواهد یافت یا خیر؟ چراکه واحدهای این صندوق متشکل از سهام پالایشگاه‌هاست و قرار است ارزش این صندوق با تخفیف 20درصدی و با درنظر گرفتن قیمت تابلوی سهم در زمان آغاز پذیره‌نویسی محاسبه شود، بنابراین به‌صرفه بودن خرید واحدهای صندوق وابستگی زیادی به رشد سهام پالایشگاه‌ها در بورس دارد.
برخی کارشناسان با توجه به اینکه این پذیره‌نویسی تا 19شهریور ادامه دارد، پیشنهاد می‌کنند، بهترین زمان تصمیم‌گیری برای خرید واحدهای این صندوق روزهای آخر پذیره‌نویسی است به این دلیل که تا آن زمان تحت‌تأثیر نوسان قیمت سهام پالایشگاه‌ها، میزان بازده صندوق براساس ارزش خالص دارایی‌ها نسبت به قیمت پایه مشخص می‌شود.

فروش سهام دولتی برای توزیع بهینه ثروت
پس از حواشی زیادی که پیرامون عرضه صندوق پالایش ایجاد شد، همزمانی این حواشی با روند نزولی بورس باعث شد بسیاری از کسانی که صندوق دارا یکم را خریده بودند، نسبت به خرید صندوق پالایش دچار تردید شوند و برخی همچنان در این سردرگمی به‌سرمی‌برند. ازنظر کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه، با احتساب تخفیف 20درصدی و با توجه به وضعیت فعلی سهام پالایشی در بورس، خرید صندوق پالایش می‌تواند در کوتاه‌مدت بازدهی قابل‌قبولی نصیب سرمایه‌گذاران کند و حتی برای میان‌مدت و بلندمدت نیز به‌واسطه وضعیت سهام حاضر در این صندوق می‌توان بازدهی مناسبی برای آن پیش‌بینی کرد. در این میان فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز از مردم دعوت کرده است تا از این فرصت که با هدف توزیع بهینه ثروت بین آحاد مردم صورت می‌گیرد به‌خوبی استفاده کنند. به گفته او مجوزهای موردنیاز برای عرضه سهام دولت در شرکت‌ها از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (etf)، تا آخر سال ادامه خواهد یافت.

جزئیات پذیره‌نویسی صندوق دولتی پالایش
پذیره‌نویسی دومین صندوق سرمایه‌گذاری دولتی متشکل با نماد پالایش، متشکل از سهام دولت در 4شرکت پالایشی شامل ۱۵درصد از سهام پالایشگاه بندرعباس، تهران، اصفهان و تبریز است و مهلت پذیره‌نویسی آن از بامداد روز چهارشنبه، 5شهریور تا ساعت۲۴ روز چهارشنبه، 19شهریورماه اعلام شده است. متولیان سازمان خصوصی‌سازی این مهلت دوهفته‌ای را کافی و مناسب می‌دانند و باوجوداینکه بسیاری از افراد خرید این صندوق را به روزهای آخر موکول می‌کنند، فعلا درباره احتمال تمدید آن نظری نداده‌اند. طبق اعلام سازمان خصوصی‌سازی واحدهای صندوق پالایش با اعمال ۲۰درصد تخفیف به قیمت پایانی سهم در روز معاملاتی قبل از شروع پذیره‌نویسی صندوق (قیمت روز سه‌شنبه 4شهریور) عرضه خواهد شد و حداکثر سرمایه‌گذاری توسط هر شخص حقیقی ایرانی پس از کسر میزان سرمایه‌گذاری همان فرد در صندوق دارا یکم، 5میلیون تومان معادل 500واحد سرمایه‌گذاری خواهد بود. پذیره‌نویسی واحدهای صندوق پالایش برای اشخاصی که دارای کد بورسی هستند از طریق کارگزاری‌های بورس نیز قابل انجام است اما اشخاصی که فاقد کد بورسی هستند می‌توانند از طریق درگاه‌های غیرحضوری و حضوری بانک‌های منتخب برای خرید واحدها اقدام کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید