• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 10 شهریور 1399
کد مطلب : 108810
+
-

نقشه تازه آمریکا برای دستبرد به دارایی‌های ایران

معاون حقوقی بانک مرکزی: پیگیر آزادسازی 1.7میلیارد دلار هستیم


دولت آمریکا در تازه‌ترین سیاست خصمانه خود علیه دارایی‌های ایران درصدد مصادره 1.7میلیارد دلار از پول مردم کشورمان است؛ هرچند یک مقام بانک مرکزی گفته است پیگیری‌های حقوقی جدی برای مقابله با تلاش‌ها در قالب طرح دادخواست نزد دادگاه‌های آمریکا در جریان است تا بالغ بر 1.7میلیارد دلار آزاد شود. به گزارش همشهری، پس از شکست حقوقی دولت آمریکا در لوکزامبورگ این بار برخی شهروندان این کشور به دادگاه‌های آمریکایی پناه برده‌اند تا مؤسسه کلیر استریم لوکزامبورگ را وادار سازند بالغ‌بر 1.7میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را مصادره و به آنها منتقل کند.
سید امیرحسین طیبی فرد، معاون حقوقی بانک مرکزی درخصوص اخبار انتشار یافته مبنی بر شکایت برخی شکات آمریکایی در نیویورک برای دستیابی به دارایی این بانک در بورس آلمان گفت: این موضوع مربوط به اوراق بهادار متعلق به بانک مرکزی ایران است که نزد مؤسسه «کلیراستریم» در لوکزامبورگ باقی مانده و ارتباطی به کشور آلمان ندارد. او با بیان اینکه تاکنون آمریکایی‌ها اقدامات قضایی متعددی را به‌منظور توقیف این وجوه در لوکزامبورگ انجام داده‌اند، تصریح کرد: با اقدامات و پیگیری‌های حقوقی متقابل ایران که طی چند سال اخیر با هماهنگی مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست ‌جمهوری انجام شده، آمریکایی‌ها موفق به توقیف و مصادره آن نشده‌اند. وی یادآور شد: هم‌اکنون نیز خواهان‌های آمریکایی با توجه به شکست‌های چندباره حقوقی در لوکزامبورگ، با طرح دادخواست نزد دادگاه‌های آمریکا، در تلاش برای اخذ دستور به‌منظور الزام مؤسسه «کلیراستریم» لوکزامبورگ به انتقال وجوه به آمریکا هستند که پیگیری‌های حقوقی جدی برای مقابله با این اقدامات نیز در دست انجام است.
معاون حقوقی بانک مرکزی در توضیح علت شکست آمریکایی‌ها در دادگاه‌های لوکزامبورگ گفت: علت اصلی شکست آمریکایی‌ها در دادگاه‌های لوکزامبورگ و سایر پرونده‌های مفتوحه در دادگاه‌های اروپا، توجه به استقلال دارایی بانک مرکزی از دولت و پیروی از قاعده حقوقی بین‌المللی مصونیت قضایی اموال و دارایی بانک مرکزی ایران از اقدامات قضایی و اجرایی بوده و این امر در رأی دادگاه‌های یادشده مورد تصریح قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی پیگیری‌های حقوقی لازم برای آزادسازی وجوه یادشده را که بالغ‌بر 1.7میلیارد دلار است در دست اقدام دارد.
به ‌گزارش ایسنا، برخی افراد در آمریکا با این ادعا که از اقدامات تروریستی ایران آسیب دیده‌اند با تنظیم شکایت‌نامه‌ای قصد دارند دارایی‌های بانک مرکزی ایران در یکی از شرکت‌های زیرمجموعه بورس آلمان را به‌عنوان غرامت بردارند. بورس آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرده است که این شکایت علیه کلیر استریم، ایران، بانک مرکز و چندین شرکت دیگر است. مؤسسه کلیر استریم این اتهامات را بی‌اساس دانسته و تأکید کرده گام‌هایی برای مقابله با این اتهامات اتخاذ خواهد کرد.

ایران حکم را قبول ندارد
سال گذشته میلادی (۲۰۱۹) دادگاهی در لوکزامبورگ از اجرای حکم دادگاه آمریکایی برای تأمین غرامت قربانیان شاکی از محل دارایی‌های بانک مرکزی ایران خودداری کرد. اواخر فروردین‌ماه امسال حسن روحانی، رئیس ‌جمهوری از آزادسازی «یک‌میلیاردو۶۰۰ملیون دلار از منابع بانک مرکزی ایران» که در لوکزامبورگ مسدود شده خبر داد و آن را «پیروزی حقوقی» خواند. البته مقام‌های قضایی لوکزامبورگ اعلام کردند این حکم نهایی نیست. این در حالی است که یک دادگاه دیگر هم در لوکزامبورگ در حکمی که ۱۵فروردین صادر کرد، نقل‌وانتقال این دارایی را به‌وسیله شرکت کلیراستریم ممنوع کرد. گفتنی است آمریکا سال‌هاست مؤسسه «کلیراستریم» را به ظن پولشویی و دور زدن تحریم‌های ایران زیر ذره‌بین گذاشته است. بورس آلمان هرگونه تخلف در این زمینه را رد کرده است. دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی بخشی از سرمایه‌گذاری خارجی این بانک است که در سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۶ انجام شده است؛ زمانی که نقل‌وانتقال بین‌المللی پول ایران تحریم نبود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید