• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 10 شهریور 1399
کد مطلب : 108779
+
-

عالم در عزای حسین ع

میلیون‌ها عزادار حسینی در ایران و دیگر کشورهای دنیا مراسم عزاداری شهادت آقا اباعبدالله را به‌جا آوردند

محرم
عالم در عزای حسین ع


  در کشمیر مراسم عزاداری با خشونت پلیس همراه شد
  در لبنان و بحرین سیدحسن نصرالله و شیخ عیسی قاسم از رهبران عربی خواستند با درس گرفتن از سیره امام حسین(ع) دست از سازش با رژیم صهیونیستی بردارند



شهرها و روستاهای ایران امسال نیز با برپایی مجالس روضه و عزاداری، تاسوعا و عاشورای حسینی ۱۴4۲قمری را به سوگ نشستند. این مراسم اگرچه با شکل و شمایل متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته برگزار شد، اما عزاداران شور و شعور حسینی را در عزاداری‌های توأم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیماری کرونا به نمایش گذاشتند. دسته‌جات عزاداری جای خود را به تجمع منظم و فاصله‌گذاری شده مردم در فضای باز مساجد، حسینیه‌ها و اماکن مذهبی داده بودند و هیئت‌‌های مذهبی بیشترین بهره را برای برپایی جلسات روضه آنلاین خود بردند. گذرگاه‌ها، میدان‌ها و معابر روباز خیابان‌ها امسال میزبان اصلی تجمعات عاشورایی مردم بودند. 
عزاداران حسینی همزمان با ظهر عاشورا و بانگ اذان، نماز ظهر عاشورا را به تاسی از اباعبدالله الحسین(ع)، اقامه کردند. نماز امسال ظهر عاشورا در فضای باز برگزار شد و در تهران حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع)، میدان امام حسین(ع) و سایر مکان‌های تعیین شده از سوی ادارات تبلیغات اسلامی میزبان نمازگزاران بود. صفوف فاصله‌گذاری شده نمازگزاران تصاویر کم‌نظیر این عزاداری‌ها بودند. نماز ظهر عاشورای امسال در مشهد نیز به امامت آیت‌الله احمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و با رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی در صحن‌های مختلف حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) و خیابان‌های منتهی به حرم اقامه شد. نذورات تاسوعا و عاشورای حسینی نیز عمدتا در قالب کمک‌های نقدی به مناطق محروم و نیازمندان در سراسر کشور اختصاص یافتند.

ندای لبیک یا حسین در کربلا
آیین‌های ویژه دهمین روز محرم در کربلای معلی و دیگر عتبات مقدسه و شهرهای مختلف عراق نیز با حضور هزاران زائر داغدار حسینی برگزار شد. در این مراسم یکی از مقتل خوانان داستان کامل روز عاشورا را برای عزاداران خواند و با پایان مقتل خوانی، عزاداران تا اذان ظهر شروع به عزاداری کردند. این مراسم با اقامه نماز جماعت ظهر و عصر ادامه یافت. پیش‌تر وزارت بهداشت عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود که عزاداران حسینی می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به عزاداری در کربلای معلی بپردازند. مراسم «رکضه طویرج» نیز بعد از ظهر روز یکشنبه در میان تدابیر شدید امنیتی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.
به گزارش تسنیم، «رکضه طویرج» یکی از بزرگ‌ترین تجمعات بشری در دنیاست که سالانه هنگام ظهر عاشورای محرم به مناسبت شهادت امام حسین(ع) و یاران و اصحابش برگزار می‌شود. عزاداران پس از اقامه نماز ظهر از منطقه «قنطره السلام» واقع در شرق شهر به سمت بارگاه امام حسین(ع) به شکل فوج فوج درحالی‌که لبیک یا حسین و یاحسین، یاحسین سر می‌دهند به نشانه لبیک به ندای امام حسین(ع) در روز عاشورا و هنگامی که تنها و بی‌یاور شد، فرمود: «آیا کسی نیست مرا یاری کند»، می‌روند. درباره این آیین ویژه مردم عراق روایت‌های مختلفی وجود دارد و برخی آن را مرتبط با حادثه عاشورای 61هجری می‌دانند که بخشی از انصار اباعبدالله الحسین(ع) از قبیله بنی اسد نتوانستند به موقع خود را به معرکه عاشورا برسانند. سایت رسمی عتبه حسینی درباره تاریخچه این مراسم عاشورایی نوشته است که عزاداران در پاسخ به ندای «هل من ناصر» امام حسین(ع) در ظهر عاشورای محرم سال 61هجری قمری، شعار «لبیک یا حسین(ع)» سر می‌دهند.
هزاران نفر از مردم یمن نیز به مناسبت فرا رسیدن عاشورای حسینی(ع) در استان‌های صنعاء و صعده تجمع کردند. شرکت‌کنندگان در این تجمع حسینی(ع) با در دست داشتن پلاکاردهایی شعار «هیهات منا الذله» را سر دادند. یمنی‌ها همچنین اعلام کردند که عزم و اراده خود برای تداوم مقاومت در برابر متجاوزان را از عاشورا الهام می‌گیرند. در نیجریه نیز مراسم عزاداری با حمله پلیس به عزاداران به خشونت کشیده شد.

حمله نظامیان هندی به عزاداران حسینی در کشمیر 
دسته‌های عزاداری اما در کشمیر با حمله سنگین نظامیان هندی مواجه شدند. مردم مسلمان کشمیر همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی اقدام به برپایی دسته‌های عزاداری در خیابان‌های شهرهای مختلف کردند. نظامیان هندی ضمن یورش به دسته‌های عزاداری اقدام به ضرب و شتم شدید مردم مسلمان کشمیر کرده و ده‌ها نفر را مجروح کردند. هند ضمن اعلام حکومت نظامی برپایی دسته‌های عزاداری حسینی در کشمیر را ممنوع کرده بود، ولی مردم مسلمان کشمیر با شکستن حکومت نظامی به عزاداری پرداختند. مردم کشمیر در این خصوص اعلام کردند؛ به‌دلیل شیوع بیماری کرونا امکان عزاداری در داخل خانه‌ها و حسینیه‌ها وجود ندارد و نظامیان هندی نیز هرگونه تحرکی خارج از منازل را به‌شدت سرکوب می‌کنند. هند از یک سال قبل ضمن لغو خودمختاری کشمیر تلاش کرده به‌صورت یکطرفه کشمیر را بخشی از خاک خود قلمداد کند که با مخالفت مردم کشمیر و بسیاری از کشورهای جهان مواجه شده است. نظامیان هندی طی 30سال اخیر بیش از 100هزار مسلمان کشمیری را کشته و باعث مفقود الاثر شدن 10هزار نفر دیگر شده‌اند.

گزینه مکتب کربلا روشن است: هیهات من الذله 
دبیرکل حزب‌الله لبنان یکشنبه در سخنانی به مناسبت عاشورای حسینی با بیان اینکه جنگ یمن، جنگی آمریکایی است، گفت: ما مخالفت قاطع خود را با رژیم غاصب صهیونیستی اعلام می‌کنیم؛ حتی اگر همه جهان این رژیم را به رسمیت بشناسند. سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در این سخنان ضمن تسلیت به مناسبت عاشورای حسینی گفت: هرگاه باطل حاکم شود و حق غریب و بلکه متهم شود، آن جاست که از همه مومنین و آزادگان توقع می‌رود که دست به اعتراض بزنند؛ اعتراضی که ممکن است تا پای شهادت هم بکشد.گزینه مکتب کربلا روشن است: هیهات من الذله. وی گفت که ملت‌های منطقه خواهان زندگی آزادانه و عزتمندانه در کشورهایشان با همه منابع و ثروت‌های ملی هستند و می‌خواهند در کشوری با حاکمیت که مقابل هژمونی آمریکا و غارت منابع‌شان می‌ایستد زندگی کنند. ما ملتی عاشورایی هستیم و هیچ‌گاه زیر بار ظلم و خواسته‌های ظالمانه نمی‌رویم. ما کنار مبارزان و مجاهدان با اشغالگری در فلسطین، قدس و لبنان و هر سرزمین عربی اشغال شده‌ای می‌مانیم. محور مقاومت نماد حق علیه باطلی است که نماینده آن آمریکاست و یکی از شاخص‌های مهم در قدرت محور مقاومت رویارویی با جنگ جهانی که سال‌ها پیش آغاز شده و پیروزی در این جنگ است. همانطور که ما و ایران در سال‌های اخیر در لبنان، فلسطین، سوریه و عراق و یمن پیروز شده‌ایم در آینده هم پیروز می‌شویم.
نصر‌الله در مخالفت با هرگونه سازش و عادی‌سازی روابط با اسرائیل گفت: ما مخالفت قاطع خود را با رژیم غاصب صهیونیستی اعلام می‌کنیم، حتی اگر همه جهان این رژیم را به رسمیت بشناسند. ما با همه اشکال عادی‌سازی‌ روابط با اسرائیل مخالفیم و بار دیگر بر موضع‌مان در مخالفت و محکومیت موضع رهبران امارات و تصمیمات‌شان در این‌باره تأکید می‌کنیم. اسرائیل حتی آبروی مقامات امارات را هم حفظ نکرد. کاری که امارات کرد خدمت مجانی به ترامپ در بدترین روزهای سیاسی‌اش و خدمتی رایگان به بنیامین نتانیاهو در بدترین دوران سیاسی‌اش است. اسرائیلی‌ها حتی توجیهات اماراتی‌ها برای توافق عادی‌سازی‌ روابط را هم تأیید نکردند و در همان روز عادی‌سازی‌ دروغ‌شان را فاش کردند.

مبارزه علیه سازش با اسرائیل
رهبر شیعیان بحرین هم در سخنانی مبارزه با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را نمونه مبارزه امام حسین(ع) علیه حکومت یزید دانست و گفت: امت اسلامی امروزه پیش‌روی یک امتحان قرار دارد. براساس گزارش فارس، شیخ عیسی قاسم در سخنانی به مناسبت شب عاشورای حسینی، گفت که اگر دنباله‌رو امام حسین (ع) هستیم، باید علیه سازش و صهیونیست‌ها برخیزیم. او گفت: «حسین(ع) از سازش با یزید خودداری و بر ظلم او شورید و کسی که در جبهه حسین(ع) است باید در جنگ با یهود و سازش حضور یابد.»
شیخ عیسی قاسم درخصوص اوضاع بحرین نیز گفت که در این کشور هرساله نبرد یکجانبه‌ و سیاسی علیه منبر امام حسین برپا می‌شود و به امام حسین(ع) می‌گوییم که ما با شماییم نه با دشمنان‌تان. او تأکید کرد: «سخن شیعه و سنی نیست، نبرد دیروز نبرد امروز نیز است و چیزی تغییر نیافته و گروهی با کردارشان به بهشت و گروهی به جهنم رفتند و امروزه هم ما در برابر یک امتحان قرار داریم.» این عالم بحرینی همچنین گفت که اتباع یزید و حامیانش امروز نیز همان منش و راه را در پیش گرفته و هر شخصی که در راه تغییر شرایط هزینه می‌کند و اخلاص به خرج می‌دهد را ترور معنوی می‌کنند.





مکث
تشکر رئیس دولت و وزیر کشور از عزاداران حسینی


رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با وزرای کشور و بهداشت، از رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی توسط متولیان هیئات، وعاظ، مداحان و عزاداران اباعبدالله الحسین(ع) در ایام سپری شده از‌ماه محرم، به‌ویژه در شب‌های تاسوعا و عاشورا که در گزارش دکتر رحمانی‌فضلی و دکتر نمکی به‌عنوان روسای کمیته‌های امنیتی و بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا انعکاس یافته بود، ابراز خرسندی و قدردانی کرد.
براساس گزارش پایگاه اطلاع‌‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در گفت‌وگو با سعید نمکی با اشاره به اخباری درخصوص دستیابی برخی کشورها به واکسن کرونا، دستور داد هر چه سریع‌تر اقدامات لازم برای خرید این واکسن و انجام مراحل آزمایشی و تشخیصی معمول انجام شود تا درصورت امکان هر چه سریع‌تر اقدامات مؤثر در این زمینه در کشور آغاز شود. او در عین حال تأکید کرد: با توجه به گستردگی موج دوم شیوع بیماری کووید- 19، وزارت بهداشت، باید تمهیدات لازم برای جلوگیری از خستگی و فرسودگی کادر درمانی کشور را فراهم کرده و درصورت لزوم نسبت به آموزش سریع‌تر نیروهای جدید و جایگزینی آنان، اقدامات لازم را انجام دهد. وزیر کشور که مجری اصلی دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا در عزاداری‌های امسال محرم بود، در پیامی از عزاداران حسینی به‌خاطر رعایت این پروتکل‌ها تشکر کرد. 
براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، عبدالرضا رحمانی‌فضلی در بخشی از این پیام جهان امروز را نیازمند اندیشه عاشورایی دانست که سعادت، رفاه و آسایش انسان را در پناه عزت و کرامت و سربلندی او آسان می‌کند و در ادامه این پیام نوشت: ضمن تسلیت این ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) به بقیه‌الله الاعظم(عج) و رهبر معظم انقلاب و همه آزادیخواهان جهان و هموطنان عزیز از همه زنان و مردان میهن اسلامی که به ندای فراخوان رهبر فرزانه و رئیس‌جمهور محترم و سایر علمای اسلام و کارشناسان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی لبیک گفته و عمق حماسه واقع بینانه حسینی را به نمایش گذاشتند تشکر کرده و از خداوند متعال عزت و عافیت ایران اسلامی در ظل توجهات حضرت حق تعالی را خواستارم.

این خبر را به اشتراک بگذارید