• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 6 شهریور 1399
کد مطلب : 108728
+
-

رشد دوباره بورس

پذیره‌نویسی دومین صندوق‌دولتی در بازار سرمایه آغاز شد

گزارش
رشد دوباره بورس


دیروز همزمان با آغاز پذیره‌نویسی دومین صندوق سرمایه‌گذاری دولتی که به‌نام دارا دوم مشهور شده و با نماد پالایش در بورس ثبت شده است، شاخص کل بورس تهران هم برای دومین روز متوالی با یک رشد پرقدرت به‌کار خود پایان داد. همه اینها در حالی است که از روز دوشنبه سهامداران حقوقی بزرگ برای حمایت از بورس وارد بازار شده‌اند و چندین هزار میلیارد تومان نقدینگی به بازار تزریق کرده‌اند.
به‌گزارش همشهری، روند نزولی بورس که از 20مرداد‌ماه و همزمان با انتشار خبرهایی در مورد لغو پذیره‌نویسی دومین صندوق سرمایه‌گذاری دولتی که متشکل از سهام پالایشگاه است آغاز شده بود، از روز سه‌شنبه و همزمان با قطعی شدن پذیره‌نویسی این صندوق متوقف شد و ابتدا در روز سه‌شنبه 2.6درصد و دیروز نزدیک به 4.2درصد رشد کرد. اکنون گمان می‌رود که این روند صعودی ناشی از پذیره‌نویسی این صندوق سرمایه‌گذاری بوده است چراکه با قطعی شدن پذیره‌نویسی این صندوق، سهام پالایشگاه‌ها که در سبد این صندوق حضور دارند با صف‌های سنگین خرید مواجه شدند و همین عامل اثر مثبتی بر بازار سهام داشت و منجر شد رویکرد هیجانی سهامداران در بازار سهام تغییر کند. با این حال مستندات نشان می‌دهد که یکی از عوامل پرقدرت توقف روند نزولی، تقویت طرف تقاضا در مقابل عرضه از طریق اجرای سیاست‌های جدید و همینطور ورود سهامداران حقوقی و بزرگ به بازار سهام بوده است.
سازمان بورس از ابتدای هفته برخی مقررات ازجمله سقف اعتباری کارگزاران و حدنصاب سرمایه‌گذاری، صندوق‌ها در سهام و همینطور روش معاملات سهام عدالت را به‌صورت بلوکی تغییر داد. همزمان با این تصمیم‌ها از روز یکشنبه نشست‌های مختلفی با سهامداران حقوقی برگزار شد و نهایتا از روز دوشنبه سهامداران با تزریق منابع مالی زیادی تلاش کردند این روند نزولی متوقف شود. برخی خبر‌ها نشان می‌دهد فقط در روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه بیش از 18هزار میلیارد تومان نقدینگی از سوی سهامداران حقوقی به بازار تزریق شده است.
به‌گفته امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس و محمودرضا خواجه‌نصیری، عضو هیأت مدیره بورس تهران سهامداران حقوقی فقط در روز دوشنبه بیش از 10هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید وارد بازارکرده‌اند.
همچنین رئیس سازمان بورس در هماهنگی که با 60سهامدار حقوقی انجام داده است برنامه متعادل‌سازی‌ بورس را دنبال می‌کند. این خبر را خواجه‌نصیری یک عضو هیأت مدیره بورس و مدیرعامل تامین سرمایه تمدن که نقش پررنگی در تزریق منابع مالی جدید به بورس داشته نیز تأیید و اعلام کرد: سهامداران حقوقی به‌همراه سازمان بورس، وزارت اقتصاد و هلدینگ‌ها، یک هم‌افزایی بی‌سابقه‌ای ایجاد کرده‌اند تا جایی که برای نخستین بار در حدود ۵۰ تا ۶۰ حقوقی در راستای حمایت از بازار و تأمین نقدشوندگی بازار همکاری خود را شروع کرده‌اند.

دعوت برای سرمایه‌گذاری در صندوق پالایشی
اما فارغ از اثرات پذیره‌نویسی دومین صندوق سرمایه‌گذاری دولتی بر بازار سهام اکنون این پرسش مطرح است که آیا خرید واحد‌های این صندوق به نفع سهامداران است یا خیر؟ به‌ویژه آنکه پذیره‌نویسی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری دولتی با نام دارا یکم، اگرچه در ابتدا با سود همراه بود اما پس از مدتی بخشی از ارزشش را از دست داد و نظر سهامداران را جلب نکرد.
کارشناسان بر این باورند که سهامداران برای خرید سهام واحد‌های این صندوق باید ابتدا ببینند روند صعودی سهام پالایشگاه‌ها تداوم خواهد یافت یا خیر؟ چراکه واحدهای این صندوق متشکل از سهام پالایشگاه‌ها است و قرار است ارزش این صندوق با تخفیف 20درصدی و با درنظر گرفتن قیمت تابلوی سهم در زمان آغاز پذیره‌نویسی محاسبه شود، بنابراین به صرفه بودن خرید واحد‌های صندوق وابستگی زیادی به رشد سهام پالایشگاه‌ها در بورس دارد.
برخی کارشناسان با توجه به اینکه این پذیره‌نویسی تا 19شهریور ادامه دارد، پیشنهاد می‌کنند، بهترین زمان تصمیم‌گیری برای خرید واحد‌های این صندوق روز‌های آخر پذیره‌نویسی است به این دلیل که تا آن زمان تحت‌تأثیر نوسان قیمت سهام پالایشگاه‌ها، میزان بازده صندوق براساس ارزش خالص دارایی‌ها نسبت به قیمت پایه مشخص می‌شود.
در چنین شرایطی اما دیروز فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی از مردم دعوت کرد تا از این فرصت که با هدف توزیع بهینه ثروت بین آحاد مردم صورت می‌گیرد به خوبی استفاده کنند. به‌گفته فرهاد دژپسند عرضه سهام دولت در شرکت‌ها از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (etf)، باتوجه به مجوزهای دریافتی از دولت تا آخر سال ادامه خواهد یافت.


مکث
جزئیات پذیره‌نویسی دومین صندوق دولتی


پذیره‌نویسی دومین صندوق سرمایه‌گذاری دولتی متشکل از سهام شرکت پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت تبریز و پالایش نفت تهران از دیروز آغاز شد. یونیت‌های این صندوق با اعمال ۲۰درصد تخفیف به قیمت پایانی سهم در روز معاملاتی عرضه شده و تمام افرادی که کارت ملی دارند تا سقف ۵میلیون تومان می‌توانند سهام این صندوق را خریداری کنند. حداکثر تعداد واحد‌های سرمایه‌گذاری قابل خریداری توسط هر شخص حقیقی ایرانی پس از کسر میزان سرمایه‌گذاری همان فرد در صندوق دارا یکم، ۵۰۰واحد سرمایه‌گذاری است. به این معنا که افرادی که صندوق دارا یکم را خریداری کرده‌اند فقط می‌توانند تا 3میلیون تومان از واحد‌های این صندوق را خریداری کنند. پذیره‌نویسی واحد‌های این صندوق برای اشخاصی که دارای کد سهامداری هستند از طریق کارگزاری‌های بورس انجام می‌شود و اشخاصی که فاقد کد سهامداری هستند می‌توانند از طریق درگاه‌های غیرحضوری و حضوری بانک‌های منتخب برای خرید واحد‌ها اقدام کنند. پذیره‌نویسی دارا دوم تا پایان چهارشنبه ۱۹شهریور۹۹ ادامه دارد. همچنین نماد این صندوق در بورس برخلاف آنکه تصور می‌شد با نام دارا دوم ثبت شود با عنوان پالایش ثبت شده است. دیروز محمود گودرزی، معاون بورس تهران در همین رابطه توضیح داد: براساس اینکه متولی تاسیس این صندوق کدام سازمان است نام صندوق مشخص می‌شود. بر این اساس در صندوق دارایکم به‌دلیل اینکه متولی وزارت دارایی بود، نام صندوق دارایکم و در این صندوق چون متولی شرکت پالایش و پخش است به اسم صندوق پالایشی یکم و نماد پالایش نامگذاری شد. در این صندوق ۱۵درصد از سهام ۴پالایشگاه بندرعباس، تهران، اصفهان و تبریز با ۲۰درصد تخفیف عرضه شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید