• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 6 شهریور 1399
کد مطلب : 108711
+
-

توصیه‌های بهداشتی برای ایمن ماندن از کرونا در سفر

سفر رفتید در خانه بمانید


حمیدرضا بوجاریان ـ خبرنگار

شهریور، آخرین ‌ماه تابستان و زمان اوج گرفتن سفرهای تابستانی است؛ امسال در شرایطی که 6ماه گذشته سفر رفتن با محدودیت‌ها و نگرانی‌های زیادی همراه بوده است با وجود هشدارها و درخواست‌های مکرر برای پرهیز از سفر در شرایط پرمخاطره کنونی، گزارش‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نشان می‌دهد برخی محورهای ارتباطی منتهی به استان‌های گردشگرپذیر شمالی با حجم سنگین ترافیک روبه‌رو شده‌اند. به گزارش همشهری، ترافیک جاده‌های شمال تا ساعت‌ها بعد از نیمه شب گذشته نیز ادامه داشته و همچنان نیز ادامه دارد. آنطور که محمدرضا هاشمیان، فوق تخصص بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری به  همشهری  می‌گوید، سفرهای غیرضروری در حال انجام به بهای سنگینی برای جان شهروندان و کادر درمان در بیمارستان‌ها تمام می‌شود.

1ـ سرویس‌های بهداشتی بسیار پرخطر است 
او توصیه می‌کند برای کاهش تبعات منفی ناشی از سفرهای این روزها، مسافران و مردم استان‌های مقصد گردشگری موارد ایمنی و بهداشتی را جدی‌تر از هر زمان دیگری رعایت کنند: «سرویس‌های بهداشتی در جاده‌ها و حتی شهرها وضعیت مناسبی از نظر بهداشتی ندارند. استفاده از آنها حتی با استفاده از ماسک و دستکش می‌تواند شانس ابتلای افراد را به بیماری افزایش دهد. حتی مواد بهداشتی مانند صابون و شیرهای آب در سرویس‌های بهداشتی استاندارد نیست؛ به‌گونه‌ای که یک سرویس بهداشتی آلوده می‌تواند همه افرادی را که از آن استفاده می‌کند، مبتلا کند.»

2ـ از بین راهی‌ها خرید نکنید
 این متخصص بیماری‌های عفونی تأکید می‌کند: مردم باید قبل از سفر نیازهای تغذیه‌ای خود را تهیه کنند تا در اماکن عمومی شهر مقصد، کمترین خروج از محل اقامتشان را داشته باشند: «خرید کردن از مراکز بین راهی، حضور در مراکز پرتردد و مکان‌های تجمع افراد خصوصاً در شهرهای شمالی کشور باید از برنامه کاری مسافران خارج شود. علاوه بر این، هر نوع برقراری ارتباط با افراد سالخورده باید قطع شده و معاشرت‌ها با گروه‌های در معرض خطر کاهش یابد.»

3ـ ماشین را با الکل ضدعفونی نکنید
این فوق تخصص مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری به پژوهش‌های انجام شده درباره اهمیت نظافت خودرو و ضد‌عفونی آن برای حفظ سلامت مسافران اشاره می‌کند و می‌گوید: «همه سطوح داخلی خودرو باید ضدعفونی شوند. برای ضد‌عفونی کردن نباید از الکل استفاده شود بلکه از سایر ضد‌عفونی کننده‌هایی که در بازار وجود دارد استفاده کنید تا اشتعال بالای الکل منجر به بروز سانحه در خودرو و برای مسافران نشود.»

4ـ حواستان به پسماندهای آلوده باشد
هاشمیان به تولید پسماند از سوی مسافران در طول سفر اشاره می‌کند و می‌گوید: درصورت بی‌توجهی به دفع بهداشتی پسماندها، امکان ابتلای افراد به بیماری وجود دارد.
خطر دست‌هایتان را فراموش نکنید
 این متخصص مراقبت‌های ویژه با توصیه به مسافران درباره شستن مداوم دست‌ها و صورت از لزوم خودداری از لمس صورت و چشم‌ها در طول سفر تأکید می‌کند و به همشهری می‌گوید: «ترافیک در جاده‌ها ممکن است صبر افراد را به چالش کشیده و منجر به بی‌حوصلگی در افراد شود. در چنین شرایطی باید از دست زدن به‌صورت و چشم خودداری کرده و حتما با استفاده از مواد ضد‌عفونی‌کننده دست‌ها را تمیز کرد تا از انتقال بیماری جلوگیری شود.»

5ـ یک درخواست مهم: سفر نکنید
با توجه به شرایط کنونی کشور و کاهش نسبی آمار مبتلایان، این امیدواری وجود داشت که ستاد ملی مقابله با کرونا برای تعطیلات پیش رو ممنوعیت‌های بیشتر و سختگیرانه‌ای را برای سفر به اجرا بگذارد. همچنان توصیه مبتنی بر مسئولیت‌پذیری اجتماعی این است که در خانه بمانیم. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید