• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 6 شهریور 1399
کد مطلب : 108697
+
-

چرخ اول

درباره‌ی محرم بخوانیم!

طوبا ویسه:
  امسال محرم، حال‌و‌هوای دیگری دارد. امسال به‌خاطر کرونا شرایط مردم دنیا هم تغییر کرده است. خیلی از مراسم عزاداری قرار است در فضای مجازی برگزار شود؛ اما بخش مهمی از عزاداری کشور ما در دهه‌های گذشته، برگزاری مراسم تعزیه است.
نمی‌دانم تاکنون تعزیه رفته‌ای یا در تکیه‌های قدیمی که تعزیه برگزار می‌شود، حضور داشته‌ای؟ هر‌کس جا و مکانی دارد و این مراسم برای زنده نگه‌داشتن داستان عاشورا تکرار می‌شود؛ اما یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین تکیه‌های ایران «تکیه دولت»  بود.  این تکیه در تهران در زمان  ناصر‌الدین‌شاه ساخته شد.  
ناصرالدین‌شاه با نگاهی به سالن‌های نمایش اروپا این بنای زیبا را ساخت و هر‌سال محرم، در آن مراسم عزاداری و تعزیه برگزار می‌شد. البته پادشاه دلش می‌خواست آن را به سالن نمایش تبدیل کند؛ اما مردم  مخالفت کردند.   
این بنا در سال 1248 خورشیدی برابر با سال 1284 هجری‌قمری و با مباشرت دوستعلی‌خان معیرالممالک، با صرف سرمایه‌ای بالغ بر 300هزار تومان در کنار عمارت بادگیر و بر روی زندان سیاه‌چال بنا شد. ساخت این بنا حدود پنج سال طول کشید؛ اما نکته‌ی جالب این بود کسانی که تعزیه‌خوان بودند، صدای مردم می‌شدند و گاهی در حضور شاه انتقاداتی می‌کردند و شاه را از مسائل مردم  آگاه می‌کردند.  عده‌ای هم می‌گویند این بنا از روی  رویال آلبرت هال لندن (بزرگ‌ترین سالن تئاتر سلطنتی انگلیس) ساخته شده که مهندسان انگلیسی آن را طراحی و اجرا کرده بودند. چون معماران آن زمان برای ساختن سقف این بنا دچار مشکل بودند، سقف را پارچه‌ای ساختند. به هرحال این بنای تاریخی  در اثر حادثه‌ای سوخت و از بین رفت و به‌جای آن شعبه‌ی بانک ملی در بازار تهران در دوران پهلوی اول ساخته شد.   
در ماه محرم، اگر نمی‌توانیم مثل سال‌های قبل به مراسم برویم، خوب است درباره‌ی محرم، تکیه‌ها، تعزیه‌ها و مراسم محرم بیش‌تر مطالعه کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید