• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 5 شهریور 1399
کد مطلب : 108642
+
-

کرونا Xعلم

  ثبت نخستین مورد ابتلای دوباره به کرونا با ۲ژنوم متفاوت
محققان هنگ‌کنگی از ثبت نخستین مورد ابتلای دوباره یک فرد به ویروس کرونا در جهان خبر داده‌اند. به گزارش ژاپن تایمز، تحقیقات در این مورد به توسعه واکسن برای این ویروس کمک می‌کند. طبق اطلاعات موجود یک مرد هنگ‌کنگی ۳۳ساله نخستین بار در اواخر‌ماه مارس به ویروس کرونا مبتلا شد. اما چند ماه بعد در بازگشت از سفر به اسپانیا، برای دومین بار به این بیماری مبتلا شد. در ابتلای اول این فرد، علائم خفیفی داشته و در ابتلای دوم هیچ‌گونه علامتی نداشته است. تاکنون موارد پراکنده‌ای از ابتلای دوباره افراد به کووید-۱۹ گزارش شده است و کارشناسان معتقدند؛ این امر نشان می‌دهد که افراد ایمنی بالایی نسبت به این ویروس ندارند و همچنین به‌دلیل بی‌علامت بودن برخی مبتلایان، نمی‌توان آمار و اطلاعات دقیقی در این‌باره به‌دست آورد. در مورد فعلی که توسط دانشگاه هنگ‌کنگ گزارش شده، محققان توالی ژنتیک ویروس در 2بار ابتلای او به بیماری را بررسی کردند و متوجه شدند آنها یکسان نیستند. این امر نشان می‌دهد عفونت دوم شباهتی به مورد اول ندارد و به‌عبارتی فرد به 2نسخه از ویروس کرونا مبتلا شده است. محققان در بیانیه‌ای درخصوص این تحقیق نوشته‌اند: این نخستین مورد ثبت شده در جهان از بیماری است که از کووید-1۹ بهبود یافته، اما دوباره به آن مبتلا شده است.

  کودکان زیر 5سال، ماسک نزنند
طبق دستورالعمل جدید سازمان بهداشت جهانی کودکان زیر 5سال نباید از ماسک استفاده کنند. به گزارش سی‌ان‌ان، به‌گفته 2آژانس مهم سازمان ملل، احتمال ابتلا و انتقال ویروس کرونا از سوی کودکان چندان زیاد نیست و به همین دلیل زدن ماسک برای آنها ضرورتی ندارد. سازمان بهداشت جهانی و یونیسف طی بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند: طبق مشاهدات محدود، خردسالان زیر 5سال به نسبت بزرگسالان احتمالا کمتر به بیماری کووید-19 مبتلا می‌شوند؛ هرچند که اطلاعات در دسترس نشان می‌دهد که در این میان استثنائاتی نیز وجود دارد. به علاوه، برخی مطالعات نشان می‌دهد که نوجوانان احتمالا نقش پررنگ‌تری در انتقال ویروس به نسبت خردسالان ایفا می‌کنند. در ادامه بیانیه‌ای که از سوی 2 آژانس سازمان ملل منتشر شده، آمده است: کودکان 5ساله و کمتر، نیازی به استفاده از ماسک ندارند. اما برای کودکان 6 تا 11سال، باید رویکرد مبتنی بر خطر اعمال شود. برای کودکان 12سال به بالا نیز باید مانند بزرگسالان رفتار شود.

  نگرانی فائوچی از عجله آمریکا برای ثبت واکسن کرونا
دکتر آنتونی فائوچی، مشاور کاخ سفید در مقابله با کرونا نسبت به عجله مقامات کاخ سفید برای دستیابی به واکسن مؤثر ویروس کرونا هشدار داد. او در گفت‌وگو با رویترز از احتمال آسیب‌زا بودن این عمل برای توسعه سایر واکسن‌ها خبر داد. به گزارش بی‌بی‌سی، طبق گزارش‌های رسیده دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا قصد دارد که واکسن کرونای آمریکایی را پیش از آزمایش کامل به ثبت برساند. این حرکت می‌تواند شانس او در پیروزی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را تقویت کند. اما دمکرات‌ها رئیس‌جمهور آمریکا را متهم می‌کنند که به‌خاطر پیروزی سیاسی خود جان مردم آمریکا را به خطر انداخته است. فائوچی می‌گوید: چیزی که ما نمی‌خواهیم درباره استفاده از واکسن ببینیم، دریافت مجوز استفاده اضطراری (EUA) قبل از مشاهده سیگنال‌هایی از اثربخشی واکسن است. یکی از خطرات بالقوه وارد کردن واکسن به بازار دارویی پیش از سپری شدن مرحله مهم فاز سوم آزمایش این است درصورتی که واکسن اثربخشی کافی نداشته باشد، فرد دیگر نمی‌تواند واکسن جدید و مؤثری دریافت کند. از نظر من اهمیت یک واکسن در ایمنی و اثربخشی آن است نه در ثبت زودهنگام. پیش از این سازمان غذا و داروی آمریکا، برای معالجه ویروس کرونا مجوز استفاده اضطراری برای داروی هیدروکسی کلروکین صادر کرده بود که در‌ماه ژوئن مطالعات بالینی نشان داد؛ این دارو در درمان ویروس کشنده بی‌اثر است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :
کرونا Xعلم
کرونا Xعلم
کرونا Xعلم