• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 5 شهریور 1399
کد مطلب : 108624
+
-

ترامپی تر از ترامپ

ترامپی تر از ترامپ

نخستین روز از همایش 4روزه جمهوریخواهان برای اعلام رسمی نامزدی دونالد ترامپ در انتخابات، به فرصتی برای ارائه سخنرانی‌های خلاف واقع در حمایت از او و حملات بی‌سابقه علیه رقیبش یعنی جو بایدن تبدیل شد.
دونالد ترامپ همچون گذشته در همایش دیروز در شهر شارلوت کارولینای شمالی هم غیرقابل پیش‌بینی رفتار کرد و بدون آنکه جزو برنامه باشد، ناگهان روی صحنه در برابر چشم حاضران در نشست ظاهر شد. او قرار بود در روز آخر همایش، سخنرانی کند و رسما نامزدی حزب جمهوریخواه را بپذیرد. ترامپ اما هم برخلاف برنامه اعلامی عمل کرد و هم از همین روز نخست همایش، اعلام کرد که نامزدی جمهوریخواهان را می‌پذیرد.
به‌دلیل شیوع کرونا، این همایش در ابعادی بسیار کوچک‌تر برگزار شد و برخی از سخنرانی‌ها ویدئویی بودند. «تقلب» و «دزدیدن آرا» 2کلیدواژه‌ای بود که دونالد ترامپ در سخنان خود به وفور استفاده کرد و نسبت به برنامه دمکرات‌ها در انتخابات هشدار داد. او دمکرات‌ها را متهم کرد که به‌دنبال تقلب در انتخابات هستند. ترامپ طرح رای‌گیری پستی را که قرار است در اغلب ایالت‌ها جدی‌تر از قبل اجرا شود، فرصتی برای تقلب حزب دمکرات و هواداران جو بایدن در انتخابات دانست. او گفت که دمکرات‌ها با بهانه کردن شیوع ویروس کرونا به‌دنبال تبدیل انتخابات به یک انتخابات پستی هستند «تا به‌راحتی بتوانند سر مردم را کلاه بگذارند». طرح رای‌گیری پستی راهکاری است که در شرایط شیوع ویروس کرونا می‌تواند برای تقویت حضور مردم در انتخابات راهگشا باشد. این طرح احتمالا به افزایش شمار شرکت‌کنندگان در انتخابات پیش‌رو منجر می‌شود و مورد حمایت دمکرات‌هاست.
ترامپ در ادامه سخنان خود خطاب به هوادارانش گفت: «بدون شک ما برنده‌ایم. اگر بازنده شویم یعنی در انتخابات تقلب شده است.» تأکید ترامپ بر این جمله بار دیگر نگرانی‌ها در مورد احتمال عدم‌پذیرش نتیجه انتخابات از سوی او و ایجاد یک بحران فراگیر در انتخابات امسال را تشدید کرده است. ترامپ در اغلب نظرسنجی‌ها حدود 10درصد از رقیب دمکرات خود عقب است و همین باعث نگرانی او شده است. شرایط ترامپ درنظرسنجی‌ها شبیه سال2016 و رقابتش با هیلاری کلینتون است. او همان موقع هم درنظرسنجی‌ها از کلینتون عقب افتاده بود و هر روز در مورد تقلب در رای‌گیری هشدار می‌داد.

«بایدن چینی»
ترامپ بخش قابل توجهی از سخنرانی خود را به هشدار درباره تبعات قدرت‌گیری حزب دمکرات در 4سال پیش رو اختصاص داد؛ تاکتیکی که از سوی دیگر سخنرانان مراسم هم دنبال شد. شاخص‌ترین سخنان را فرزند ارشد او یعنی «دونالد ترامپ جونیور» به زبان آورد. او در ابتدای سخنانش، مدل مدیریتی پدرش را ستود و گفت: «سیاست‌های ترامپ، موتور محرکه اقتصاد آمریکا بوده است.» فرزند ترامپ غیراز این، دیگر سخنی درباره پدرش به زبان نیاورد و ترجیح داد یک سخنرانی سراسر حمله علیه بایدن ارائه کند. او گفت که سیاست‌های «چپ‌گرایانه» بایدن تمامی برنامه‌های اقتصادی ترامپ را نابود خواهد کرد. او تأکید کرد که به قدرت رسیدن بایدن به‌معنای اجرای سیاست‌های سوسیالیستی و مارکسیستی در اقتصاد آمریکا خواهد بود. جامعه لیبرال آمریکا به‌شدت از سوسیالیسم گریزان است و تسلط سیاست‌های سوسیالیستی بر این کشور، آخرین چیزی است که آمریکایی‌ها می‌خواهند. فرزند ترامپ هم درست دست بر همین نقطه ضعف گذاشت. او گفت: «بایدن به‌دنبال بیرون کشیدن پول‌ از جیب مردم و هدر دادن آن است.» او سعی کرد با زبان مردم کوچه و بازار، سیاست‌های بایدن را برای زندگی و کسب‌وکارها خطرناک جلوه دهد. بسیاری از تحلیلگران در آمریکا معتقدند فرزند ترامپ حلقه اتصال تیم انتخاباتی او با مردم در روستاها و حاشیه شهرهای بزرگ است.
دونالد ترامپ جونیور انتخابات پیش رو را رفراندومی در مورد آینده آمریکا و بود و نبود این کشور دانست و گفت که یک انتخاب سرنوشت‌ساز در پیش است. او بایدن را «بایدن چینی» لقب داد و گفت که سیاست‌های نامزد دمکرات‌ها در نهایت به شکست آمریکا از چین منجر خواهد شد. سخنان تند او باعث شده است تا برخی او را «ترامپی‌تر از ترامپ» لقب دهند. فرزند ترامپ حزب دمکرات را هم مورد انتقاد قرار داد و آن را سازمانی خواند که به‌دنبال نابود کردن حقوق اساسی مردم و شیوه زندگی آمریکایی است. او در اظهاراتی که انتقادهای بسیاری در آمریکا به‌دنبال داشته گفت: «وضعیت کنونی را ببینید؛ به کلیسا نمی‌توانید بروید اما یک عده آشوبگر هر روز کف خیابان‌ها هستند و به راحتی تردد می‌کنند. این انتخابات، انتخاب بین کلیسا، کار و تحصیل از یک طرف و آشوب و دزدی و خراب‌کاری از طرف دیگر است.»

« بایدن سوسیالیست »
سخنران دیگری که در روز نخست همایش ملی جمهوریخواهان نظر بسیاری را به‌خود جلب کرد، نیکی هیلی، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل بود. نیکی هیلی هم بایدن را متعلق به اردوگاه «چپ‌های سوسیالیست» دانست و در یک سخنرانی طولانی از مواضع ترامپ دفاع کرد. او گفت که به قدرت رسیدن بایدن برای ایران و داعش، یک اتفاق خوب و برای چین فوق‌العاده است. هیلی مواضع نامزد دمکرات‌ها را به‌شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت: «او برای آنهایی که می‌خواهند آمریکا را به عذرخواهی وا دارند، گزینه مناسبی است.» هیلی مدعی شد که ترامپ خلافت داعش را از بین برده و چین را مهار کرده است. او در جای دیگری گفت که سیاست‌های دولت باراک اوباما باعث شد تا کره‌شمالی گستاخانه آمریکا را تهدید به حمله کند و سیاست‌های بایدن نیز در ادامه همان سیاست‌های قبلی است. حضور نیکی هیلی در همایش ملی جمهوریخواهان و دفاع تمام قد از دونالد ترامپ، احتمال حضور او در کابینه آینده ترامپ رادرصورت پیروزی در انتخابات جدی‌تر کرده است. از او به‌عنوان گزینه احتمالی برای تصدی پست وزارت خارجه آمریکا نام برده می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید