• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 5 شهریور 1399
کد مطلب : 108612
+
-

مسدودسازی، راهکار نیست

یادداشت
مسدودسازی، راهکار نیست


مجتبی توانگر؛  ‌عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

طرح موسوم به «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» که اخیرا در کمیسیون فرهنگی بار دیگر مطرح شده، مورد تأیید همه نمایندگان نیست. بنده به شخصه با این طرح مخالف هستم و آن را در تضاد با اهداف مجلس و ریاست مجلس از جمله در حوزه اقتصاد دیجیتال می‌دانم.
در دوران جدید و رشد فناوری، شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌‌ها محل ارتباط و ابزار کار مردم هستند و به‌خصوص کسب و کارهای خرد و معاش افراد زیادی به این فضا وابسته است. در چنین فضایی، بستن، مسدودسازی و فیلترینگ، راهکاری سازنده یا حداقل بهترین راه‌حل به‌حساب نمی‌آید و نمی‌تواند نتیجه بخش باشد. مسئله اصلی مجلس، اقتصاد است و تمامی تلاش خود را برای گسترش اقتصاد دیجیتال قرار داده است. شبکه ملی اطلاعات مکمل اینترنت در کشور برای گسترش کسب و کارهای استارتاپی به‌حساب می‌آید و کمک می‌کند که مردم بتوانند از خدمات آنلاین با سرعت بالاتر و قیمت ارزان‌تر استفاده کنند. در این شرایط چنین طرح‌ها و تصمیم‌هایی که ملت را به توسعه این شبکه بدبین کند، بالطبع مضر به‌حساب می‌آید. توسعه شبکه ملی اطلاعات به جای در پیش گرفتن سیاست‌های مسدودسازی نیازمند اتخاذ تدابیر سازنده وتشویقی برای جلب مشارکت شهروندان و به‌خصوص افزایش تولیدات محتوایی و برنامه‌های کاربردی بومی است. 
در واقع به جای سیاست‌ها و طرح‌های سلبی، اکثریت نمایندگان مجلس در جست‌وجوی طرح‌های تشویقی برای محتواها و پلتفرم‌های بومی هستند.
باید کاربر را با خودمان همراه کنیم و اعتمادش را به‌دست بیاوریم. اگر کاربر حق انتخاب داشته باشد و به اندازه کافی سرویس‌های خوب داخلی بگیرد، اقناع شده و ترجیح خودش این خواهد بود که از سرویس‌های داخلی استفاده کند.
همچنین بحث احراز هویت کاربران که در طرح گروهی از نمایندگان مطرح شده است را در تضاد با فتوای روشن مقام معظم رهبری می‌دانم. مقام معظم رهبری به صراحت اعلام کرده‌اند که نقض حریم خصوصی کاربران در فضای مجازی حرام شرعی است. ایشان تا این حد به حفظ حریم خصوصی پایبند و مقید هستند که این مسئله را حرام دانسته‌اند. لذا بخشی از طرح که به احراز هویت کاربران ارتباط دارد در تضاد با آزادی و حریم خصوصی شهروندان قرار دارد. در عین حال که با اصول قانون اساسی نیز در تضاد آشکار است.
بستن و مسدود سازی مانند آنچه در این طرح پیشنهاد شده راه‌حل عرصه فناوری نیست. ما باید در دوره‌ای که کشور با سختی‌های اقتصادی درگیر است، فضای آنلاین را برای پیشرفت اقتصاد دیجیتال هموارتر کنیم و برای پیشرفت شبکه ملی اطلاعات نه با نگاه سلبی، بلکه به‌عنوان زیرساخت شبکه ارتباطی کشور تلاش داشته باشیم. مردم ما هم‌اکنون و به‌صورت روزمره روی پلتفرم‌های مختلف مشغول استفاده از شبکه ملی اطلاعات هستند. مردمی که در همه شرایط پشتیبان انقلاب بوده‌اند و حتی در پلتفرم‌های مسدود شده‌ای مانند توییتر به دفاع از کشور در مقابل دشمنان و منافقین می‌پردازند، لایق مسدودسازی به این شیوه نبوده و نخواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید