• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 16 فروردین 1397
کد مطلب : 10860
+
-

دلایل استعفای آقای شهردار

یادداشت
دلایل استعفای آقای شهردار

سید حسن رسولی‌|عضو شورای شهر:

استعفای آقای نجفی از شهرداری تهران ناشی از دو دلیل عمده است. دلیل اول فشارهای بی‌امان که از ابتدای انتخاب او به‌عنوان شهردار به او و خانواده‌اش وارد شد و تا به امروز ادامه دارد. در شرح دلیل اول استعفای آقای نجفی باید گفت که از همان روزهای نخست فعالیت او در شهرداری تهران، برخی تحلیلگران سیاسی به‌صورت رسمی اعلام کردند که آقای نجفی بعد از گذشت 6‌ماه شهرداری را ترک خواهد کرد. اکنون که در پایان هشتمین‌ماه فعالیت او در کسوت شهرداری تهران هستیم، این تحلیل رخ نموده‌است.
بگذارید کمی روشن‌تر و شفاف‌تر سخن بگویم. چرا که وعده فهرست امید، شفافیت و صداقت با مردم بوده‌است. بعد از ماجرای برج میلاد برای شهردار پرونده تشکیل، احضار و بازجویی شدند. چنین برخوردی طی 14سال گذشته در شهرداری تهران بی‌سابقه  بوده است. بنابراین چندان عجیب نیست که فشارهای سیاسی را اصلی‌ترین دلیل استعفای شهردار تهران بدانیم.
دومین دلیل برای استعفای آقای شهردار، همان مسئله‌ای است که بارها اعلام شده‌است؛ بیماری آقای شهردار. البته از نظر من به‌عنوان نماینده مردم تهران در شورای شهر، اصلی‌ترین دلیل استعفا  همان دلیل اول بوده‌است. اگرچه شهردار محترم در بیان دلیل استعفا  با سعه صدر بر بیماری تأکید کرد، اما فشارهای سیاسی بیشترین نقش را داشته‌است.
از طرفی بیماری در میان مسئولان کشور چندان عجیب نیست. بسیاری از مسئولان کشور هم‌اکنون بیمار هستند و اتفاقا مسئولیت‌های حساسی نیز به‌عهده دارند. به‌عنوان مثال رئیس اسبق دستگاه‌ قضایی جناب آقای آیت‌الله شاهرودی و رئیس فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام، برای معالجه بیماریشان به کشور آلمان هم اعزام شدند، اما همچنان به فعالیت در سمت خود مشغول هستند. بنابراین بیماری شهردار تهران که چندان هم بحرانی نیست باعث نمی‌شود تا آقای نجفی بعد از گذشت 40سال تلاش بی‌وقفه و شبانه روزی و فعالیت در مقاطع حساسی چون 8سال دفاع‌مقدس، وظیفه و کاری که به‌عهده‌اش گذاشته شده را رها کند. اما شاید دلیل اصلی که می‌تواند بر بیماری او بیفزاید، فشارهای سیاسی و غیرمنتظره‌ای است که از سوی نهادهای مختلف وارد می‌شود.
بنابراین، بنده به‌عنوان یکی از اعضای شورای شهر تهران اصلی‌ترین دلیل استعفای شهردار تهران را فشارهای وارده می‌دانم و آقای نجفی به این نتیجه رسیده که فشارها به قدری زیاد بوده و خواهد بود که امکان ادامه خدمت پاکدست و صادقانه را نخواهد داشت.
بعد از اینکه آقای شهردار در جلسه هم‌اندیشی صحبت کردند، 18نفر از 21عضو شورا طی مذاکرات مفصل و کاملا منطقی و هوشمندانه در یک فضای شفاف و بدون ملاحظات و سانسور به نتایج خوبی رسیدند.
من بر این باورم که اعضای شورای شهر در روز نوزدهم فروردین‌ماه با رأی قاطع خود با استعفای آقای نجفی مخالفت خواهند کرد، چراکه آقای نجفی در 8‌ماه گذشته با تجارب مدیریتی خود و هماهنگی و هم‌سویی با شورا و دولت توانسته است‌گذار میراثی 14ساله را به یک عرصه جدید مدیریتی به شکل مطلوب مدیریت کند.
اعضای شورای شهر تهران، با تکیه بر رأی بی‌نظیر شهروندان تهرانی، بر همان عهدی که با مردم بستند، پای‌بندند. امیدواریم که سایر دستگاه‌های کشور نیز با تکیه بر اصل 57قانون اساسی هر یک از قوای جمهوری اسلامی، به‌صورت مستقل کاری که به‌عهده دارد را به اجرا درآورد. از طرفی به‌عنوان یکی از افراد فهرست امید که افتخار اعتماد شهروندان تهرانی را دارد، به همه مردم قول می‌دهم که به هیچ وجه و در هیچ شرایطی، شورای شهر پذیرای شهردار انتصابی برای پایتخت نخواهد شد چرا که معتقدم انتصاب مدیریت شهری، جفایی در حق مردم است.

این خبر را به اشتراک بگذارید