• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 4 شهریور 1399
کد مطلب : 108582
+
-

تشدید حملات طالبان در آستانه مذاکرات صلح

تشدید حملات طالبان در آستانه مذاکرات صلح

پس از تکمیل فهرست هیأت مذاکره‌کننده گروه‌های افغان، ترکیب هیأت مذاکره‌کننده طالبان نیز دیروز اعلام شد تا همه‌‌چیز برای آغاز مذاکرات صلح افغانستان در دوحه آماده شود؛ در کابل اما همچنان بوی باروت است که فضا را پر کرده است.
ساکنان کابل طی 2هفته اخیر، صبح‌ها را با صدای انفجار بمب‌های مغناطیسی آغاز کرده‌اند و شب‌ها را با خبر انجام عملیات ترور توسط موتورسواران ناشناس به پایان رسانده‌‌اند. بمبگذاری‌های پی‌درپی و حملات خمپاره‌ای به پایتخت افغانستان و افزایش چشمگیر ناامنی در پایتخت در روزهای گذشته باعث شد تا وزارت کشور افغانستان دیروز ژنرال جمعه‌گل همت را به جای امان‌الله واحدی به‌عنوان فرمانده پلیس کابل منصوب کند.
کابل در طول 6‌ماه گذشته، کمتر هدف حملات بزرگ طالبان بوده است. دلیلش توافقی است که سران این گروه با آمریکا در دوحه به امضا رساندند. کاهش حملات در کابل، بارها از سوی رهبران طالبان به‌عنوان نشانه متعهد بودن آنها به توافق دوحه عنوان شده است. هفته گذشته همزمان با برگزاری مراسم گرامیداشت صد و یکمین سالروز استقلال افغانستان، زمانی که 14خمپاره به کابل اصابت کرد، بار دیگر وحشت سراسر این شهر را فراگرفت. بر اثر این حملات، 3نفر کشته و 16نفر دیگر زخمی شدند. یکی از خمپاره‌ها نیز همزمان با برگزاری مراسم استقلال، ارگ ریاست‌جمهوری را هدف قرار داد و تعدادی از کارکنان آن را زخمی کرد. هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته، اما طبق معمول، انگشت اتهام نهادهای امنیتی به سمت طالبان نشانه رفته است.
روز چهارشنبه هفته گذشته نیز انفجار یک بمب مغناطیسی در خودروی میرعبدالباقی امین، فعال صلح و رئیس شورای علمی وزارت معارف افغانستان، کشته شدن او را به‌دنبال داشت. بسیاری این حمله را ارسال پیامی به مذاکرات صلح دانسته‌اند. حلقه بحران امنیتی در کابل را حملات روز شنبه تکمیل کرد؛ انفجار 4بمب در یک روز، یک کشته و 5زخمی به جا گذاشت. غیراز کابل، شهرستان‌های نزدیک به پایتخت نیز هدف حملات متعدد نیروهای طالبان بوده‌اند.
مقام‌های امنیتی افغانستان، شبکه حقانی، از گروه‌های زیرمجموعه طالبان را عامل حملات کابل می‌دانند. این حملات یا با هماهنگی سران طالبان و با هدف تحت فشار قرار دادن گروه‌های افغان در آستانه مذاکرات انجام می‌شوند یا نشانه جدی شدن انشعاب در طالبان است؛ انشعابی که طی سال‌های اخیر ایجاد شده و اکنون با جدی شدن مذاکرات فعال‌تر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید