• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 4 شهریور 1399
کد مطلب : 108579
+
-

کرونا Xعلم

   شناسایی 2داروی دیگر برای مهار کووید-19
محققان دریافتند 2داروی مشابه به نام‌های واکولین-1 و آپیلیمود می‌توانند مانع از آلوده شدن سلول‌ها به ویروس کرونای جدید شوند. به گزارش بی‌جی‌آر، دانشکده پزشکی هاروارد اعلام کرده است که این داروها کاملاً جدید نیستند، اما برای معالجه بیماران کووید-19مجددا مورد استفاده قرار گرفته‌اند. واکولین-1 و آپیلیمود (Vacuolin-1و apilimod) سال‌ها پیش تولید شده و آنزیمی به نام PIKfyve kinase را هدف قرار می‌دهند. این آنزیم در عفونت کووید-19نقش دارد و به همین دلیل ممکن است این داروها در درمان این بیماری مؤثر واقع شوند. «توماس کرشهاوزن» استاد زیست‌شناسی سلولی در انستیتوی بلاواتنیک در HMS و بوستون، 16سال پیش واکولین-1 را کشف کرد. آپیلیمود نیز توسط شرکت درمانی LAM تولید شده است. محققان چند سال پیش دریافتند که این 2داروی مشابه می‌توانند ویروس ابولا را ساقط کنند.
با ورود ویروس کرونا مطالعه روی این دارو ادامه یافت؛ چراکه کرشهاوزن دریافت که روند ورود سلول به ابولا و کووید-19مشابه است. مطالعات منتشر شده دراین‌باره نشان می‌دهد که مهارکننده‌های PIKfyve kinase می‌توانند از بروز عفونت از طریق SARS-CoV-2یا ebolavirus Zaire جلوگیری کنند. کرشهاوزن می‌گوید: یافته‌های ما نشان می‌دهد که هدف قرار دادن این کیناز از طریق یک ضد‌ویروس مولکول کوچک در برابر SARS-CoV-2ممکن است یک استراتژی مؤثر برای کاهش پیشرفت یا وخامت کووید-19باشد. این دارو در آزمایشگاه موفق عمل کرده و حالا قرار است روی 140بیمار مبتلا به کووید-19برای ارزیابی ایمنی، تحمل و اثربخشی در کاهش بار ویروسی در بیماران آزمایش شود.

   داروی فشار خون شدت کووید-19را کمتر می‌کند
داروهای فشار خون بالا، خطر ابتلا به بیماری جدی یا مرگ از طریق کووید-19را یک‌سوم کاهش می‌دهد. به گزارش ساینس‌دیلی، محققان دانشگاه آنگلیای شرقی 28هزار بیمار را که از داروی فشار خون بالا استفاده می‌کردند، مورد مطالعه قرار دادند. آنها دریافتند که خطر ابتلا به بیماری شدید کووید-19و مرگ برای افرادی که مهارکننده‌های آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین یا مسدود‌کننده گیرنده آنژیوتانسین مصرف می‌کنند، یک‌سوم کاهش یافته است. محقق برجسته دکتر «واسیلیوس وسیلیو» از دانشکده پزشکی دانشگاه آنجلیا نورویچ می‌گوید: ما متوجه شدیم که خطر مرگ‌ومیر و پیامدهای بحرانی به‌مراتب در این بیماران کمتر است؛ بنابراین ممکن است درواقع آنها نقش محافظتی داشته باشند؛ به‌خصوص در بیماران مبتلا به فشار خون بالا.
او تأکید کرد: اگرچه متخصصان درباره اثر محافظتی این داروها مطمئن نیستند، اما می‌تواند دلیل کم شدن خطر بیماری این باشد که داروها از ایجاد ACE2، آنزیمی که رگ‌های خونی را منقبض می‌کند، جلوگیری می‌کند.

   کرونا و اثر بیماری متابولیک در اندام‌های مختلف بدن
ساخت یک مدل متابولیکی برای کووید-19از سوی محققان دانشگاه مرداک استرالیا و دانشگاه کمبریج نشان می‌دهد این بیماری، اندام‌های مختلف بدن را به‌طور همزمان درگیر می‌کند. به گزارش ساینس‌دیلی، در این تحقیقات نمونه پلاسمای خون تعدادی از بیماران کووید-19و یک گروه از افراد سالم، جمع‌آوری شد تا امکان تشخیص تفاوت‌های متابولیک بین 2گروه فراهم شود. با تجزیه و تحلیل نمونه‌های پلاسما محققان شاهد یک ردپای بیولوژیکی از بیماری شامل افزایش ریسک اختلال در عملکرد کبد، دیس‌لیپیدمی یا چربی‌پریشی، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی بودند.
به عقیده محققان، این ردپای بیولوژیک نشان‌دهنده ایجاد تغییرات سیستمی در ساختار بیوشیمیایی بدن است و ارتباطی با زمان نمونه‌گیری و شدت علائم بیماری ندارد. مهم‌ترین مشاهدات انجام گرفته در این تحقیقات، درگیر شدن اندام‌های مختلف بدن توسط بیماری و همچنین مبتلا شدن بیماران به دیابت و آسیب‌های کبد است که ارتباطی با شدت علائم تنفسی ندارد؛ بنابراین لازم است همزمان با اقدام برای درمان مشکلات تنفسی، برای درمان عوارض بیماری در سایر اندام‌ها نیز اقدام شود تا بیماران به‌طور کامل بهبود یابند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :
کرونا Xعلم
کرونا Xعلم
کرونا Xعلم