• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 4 شهریور 1399
کد مطلب : 108543
+
-

610فضای ورزشی و تعداد زیادی بوستان بزرگ برای اجرای مراسم‌ ماه محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آماده حضور ‌هیئت‌ها و عزاداران هستند

شهر،‌خادم عزاداران‌حسینی

تاکنون 30‌هیئت درخواست برپایی مراسم و ایجاد ایستگاه‌های صلواتی را به سازمان ورزش شهرداری تهران ارائه کرده‌اند

شهر،‌خادم عزاداران‌حسینی

مجید جباری_خبرنگار

 امروز پنجم محرم،‌ ماه عزاداری سیدالشهدا علیه‌السلام است و کم‌کم به ایام تاسوعا و عاشورای حسینی نزدیک می‌شویم. امسال اما با توجه به شرایط ویژه شهر و ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و دیگر پروتکل‌های بهداشتی، شهرداری تهران علاوه بر خدماتی که هرسال به عزاداران حسینی ارائه می‌دهد، اقدامی هم در جهت آسایش عزاداران حسینی و همچنین حفظ سلامت شهروندان در این ایام انجام داده است. پیرو همین سیاست، پیروز حناچی، شهردار تهران یک روز مانده به آغاز ‌ماه محرم، در ابلاغیه‌ای بر شناسایی عرصه‌ها و اماکن عمومی روباز و غیرمسقف مناسب و بدون مزاحمت با اولویت فضاهای بیرونی فرهنگسراها و بوستان‌ها تأکید کرد. به این ترتیب و براساس ابلاغیه شهردار، فضاهای عمومی شهر شامل میادین اصلی، فرهنگسراها، بوستان‌ها و همچنین مجموعه‌های ورزشی پایتخت به‌طور رایگان برای برپایی ‌هیئت‌های مذهبی سوگواران امام حسین(ع) اختصاص یافت.

4بوستان بانوان میزبان ‌هیئت‌های زنانه
مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران با اشاره به شرایط ویژه کرونا و دستور شهردار تهران برای برگزاری مراسم‌ عزاداری‌ماه محرم گفت: «اداره کل امور بانوان با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان برای برگزاری مراسم محرم با رعایت ضوابط بهداشتی، ویژه‌برنامه «زیر آسمان روضه» را با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی در دهه اول محرم و در فضای باز 4بوستان‌ بانوان به اجرا در می‌آورد.» زهرا بهروزآذر ادامه داد: «ماه محرم ظرفیت‌های عظیمی برای فرهنگسازی دارد و وقایع عاشورا زمینه‌های الگویی بسیاری برای جامعه به‌دنبال خواهد داشت که در این بین، نقش زنان در خور توجه است.»  او خاطرنشان کرد: «این اداره کل همچنین برنامه‌های دیگری را در کنار مراسم «زیر آسمان روضه» تدارک دیده که ارائه مشاوره سبک زندگی و خانواده و نمایشگاه پوستر با موضوع نقش زنان در قیام عاشورا ازجمله آنهاست.» ثبت‌نام از ‌هیئت‌های بانوان توسط سازمان تبلیغات اسلامی و در سایتی که به همین منظور ایجاد شده، انجام می‌شود و ‌هیئت‌ها می‌توانند برای رزرو فضا برای مراسم‌های عزاداری، به آدرسwww.pishraftyaran.ir مراجعه کنند.

مجموعه‌های ورزشی در خدمت سوگواران حسین(ع)
در کنار اماکن و فضاهای عمومی شهر، مدیریت شهری پایتخت امسال مجموعه‌های ورزشی خود را هم برای عزاداری محرم اختصاص داده است.
آنطور که مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران می‌گوید، شهرداری تهران در مناطق 22گانه پایتخت 410زمین چمن و 200مجموعه ورزشی دارد که همه این مجموعه‌ها با همه ظرفیت آماده استفاده شهروندان و سوگوارانی هستند که می‌خواهند طبق روال هرسال و البته با رعایت فاصله‌گذاری و پروتکل‌های بهداشتی، برای امام حسین(ع) سوگواری کنند.
در همین زمینه، امیر محسنی به همشهری گفت: «پیرو دستور شهردار و تأکیدات معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، پیش از فرا رسیدن ‌ماه محرم، برای در اختیار قرار دادن مجموعه‌های غیرآبی خود به ‌هیئت‌های عزاداری آمادگی‌مان را اعلام کردیم.»
محسنی با اشاره به اینکه هم‌اکنون به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، بخشی از مجموعه‌های این سازمان غیرفعال است، تصریح کرد:«با توجه به ابلاغ ستاد مقابله با ویروس کرونا، می‌توان بخشی از برنامه‌های ایام سوگواری‌ ماه محرم را در فضاهای ورزشی برگزار کرد. برای همین تا‌کنون 30درخواست از سوی ‌هیئت‌های سوگواری به سازمان ورزش شهرداری تهران رسیده که با همه درخواست‌ها موافقت شده است.»
 مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران با بیان اینکه این 30مجموعه ورزشی در مناطق مختلف پایتخت پراکنده هستند، خاطرنشان کرد: «مجموعه‌های ورزشی سازمان با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی، به‌طور رایگان میزبان مراسم عزاداران امام حسین(ع) هستند.»
بر همین اساس، ‌هیئت‌های مذهبی متقاضی می‌توانند در روزهای پیش‌رو، پس از دریافت معرفی نامه از سازمان تبلیغات اسلامی، درخواست‌های خود را برای بررسی و دراختیار گذاشتن فضای برگزاری مراسم به سازمان ورزش شهرداری تهران ارسال کنند.

   در عزای سیدالشهدا، مردم نقش اصلی را دارند

پیروز حناچی، شهردار تهران
تبلیغات محرم هدف مقدس ماست و آن را بخشی از وظایف خود می‌دانیم. در عین حال، شهروندان برگزار‌کننده هیئت‌های عزاداری هستند و امیدواریم فاصله‌های اجتماعی در مراسم‌ها رعایت شود.
هم‌اکنون شهر به عزای اباعبدالله مزین شده است. در مراسم عزای سیدالشهدا معمولا مردم نقش اصلی را دارند و شهرداری و سایر نهادها نقش‌شان یاریگری است. امسال به‌دلیل شرایط خاص کرونا و پروتکل‌های بهداشتی اعلام‌شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا عزاداری‌ها شکل خاصی دارد و مردم برای برگزاری مراسم به فضاهای باز هدایت شده‌اند. به همین دلیل شهرداری تهران نیز محیط‌های روباز خود را بنا به تشخیص نهادهای ذیربط در اختیار هیئت‌ها قرار داده است. مطابق هر سال پرچم‌های عزاداری امام‌حسین(ع) در مسیرهای بزرگراهی نصب‌شده و بزرگ‌ترین پرچم عزای اباعبدالله اکنون روی تپه‌های عباس‌آباد به اهتزاز درآمده است. همچنین تابلو‌ها و سازه‌های ترکیبی تبلیغاتی شهرداری به محرم اختصاص یافته ‌و حتی از بخش خصوصی هم درخواست کردیم در کنار تبلیغ خود روی تابلوهای شهری، نمادی از محرم را به‌کار ببرند. تمام تلویزیون‌های شهری هم به محرم اختصاص یافته است. از سوی دیگر، شهرداری ۵۰هزار پرچم امام‌حسین(ع) تهیه کرده که مردم می‌توانند بر سردر منازل و مغازه‌ها نصب کنند. سازمان فرهنگی هنری شهرداری هم مراسم تعزیه، نقالی و پرده‌خوانی را در بعضی از محوطه‌های باز شهری درنظر گرفته است. ساختمان‌های اداری شهرداری ازجمله ساختمان‌های میادین و محورهای اصلی شهر هم سیاه‌پوش شده‌اند. شهر تهران آنقدر بزرگ است که اگر کمتر از 700تابلو برای محرم نصب کنیم، به چشم نمی‌آید اما تمامی معابر شهری و نقاطی که در آنها تابلو قرار داشت، با شعارهای محرم مزین شده است. ایستگاه‌های مترو و شبکه حمل‌ونقل هم سیاه‌پوش شده‌اند. البته امسال نمایشگاه عطر سیب به‌خاطر شرایط کرونایی کشور در دهه اول محرم در فضای مجازی فعال خواهد بود و امیدواریم این امکان وجود داشته باشد که در دهه‌های بعد محرم آن را به فضای نمایشگاهی منتقل کنیم.

الف) میادین، فضاهای عمومی و فضاهای بیرونی فرهنگسراهای شهر:
1- میدان نبوت
2- میدان آزادی
3- میدان بهارستان
4- میدان امام خمینی
5- میدان ولیعصر 
6- میدان امام حسین
7- میدانگاه امیر کبیر
8- بوستان ملت
9- بوستان نهج‌البلاغه
10- بوستان آب و آتش
11- اراضی عباس‌آباد و فضای پل طبیعت
12- فرهنگسرای گلستان (بوستان فدک)
13- فرهنگسرای بهمن
14- فرهنگسرای بهاران (بوستان بهاران)
15- فرهنگسرای امام
16- فرهنگسرای شفق (بوستان شفق)
17- فرهنگسرای خاوران
18- فرهنگسرای ابن سینا 
19- فرهنگسرای اندیشه
20- فرهنگسرای ارسباران
21- فرهنگسرای اشراق
22- فرهنگسرای قرآن

ب) بوستان‌های مختص برگزاری ‌هیئت‌های عزاداری بانوان: 
منطقه 15: بوستان پردیس بانوان- سه‌راه افسریه، ضلع جنوب غربی میدان افسریه 
منطقه 19: بوستان ولایت- بزرگراه نواب، تقاطع بزرگراه تندگویان
منطقه 18: بوستان قائم(نرگس): یافت آباد، خیابان شهید حسینی
منطقه 16: بوستان شهربانو- نازی آباد- شهید شرفی

ج) برخی مجموعه‌های ورزشی شهرداری برای برپایی ‌هیئت‌های عزاداری:
منطقه 2: مجموعه ورزشی شهدای طرشت
منطقه 14: مجموعه ورزشی غروی
منطقه 5: مجموعه ورزشی آیت‌الله سعیدی
منطقه 17: مجموعه ورزشی جانبازان
منطقه 8: مجموعه ورزشی فدک 
منطقه 10: مجموعه ورزشی گلچین
منطقه 4: الزهرا
 

این خبر را به اشتراک بگذارید