• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 3 شهریور 1399
کد مطلب : 108477
+
-

افت ارزش معاملات بازار سهام

نبض بازار
افت ارزش معاملات بازار سهام


به‌دنبال تداوم روند نزولی بازار سهام ارزش کل معاملات در دادوستدهای روز گذشته به شکل بی‌سابقه‌ای کاهش یافت.
به‌گزارش همشهری، روند نزولی شاخص کل بورس تهران در مبادلات دیروز هم ادامه یافت و شاخص کل بورس تهران با 65هزار و 34واحد کاهش به یک‌میلیون و 662هزار واحد رسید. چنانچه شاخص کل بورس تهران از مرز یک‌میلیون‌و640هزار واحد عبور کند این احتمال وجود دارد که دامنه نزول تا محدوده یک‌میلیون و 500هزار واحد امتداد یابد. نکته حائز اهمیت در مبادلات روز گذشته کاهش شدید ارزش معاملات نسبت به 10روز گذشته یعنی زمانی است که روند نزولی بازار سهام آغاز شد. سهامداران در مبادلات روز گذشته 11هزارو563میلیارد تومان اوراق بهادار در بورس و فرابورس دادوستد کردند. این میزان معامله نسبت به مبادلات روز شنبه 31درصد و در مقایسه با معاملات 10روز پیش 62درصد کاهش نشان می‌دهد. روز یکشنبه 19مردادماه و درست یک روز قبل از آغاز روند نزولی بازار سهام، ارزش کل معاملات روزانه به‌طور تجمیعی در بورس و فرابورس به 31هزارمیلیارد تومان رسیده بود. حتی در روز 14مردادماه جمع کل ارزش معاملات از مرز 34هزار میلیارد تومان هم گذشته بود، اما با آغاز روند نزولی ارزش کل معاملات بازار سهام به شکل محسوسی کاهش یافت. ارقام نشان می‌دهد که در این مدت ارزش معاملات روزانه که یکی از مهم‌ترین نماگرهای بازار سرمایه است بین 18 تا 20هزار میلیارد تومان کاهش یافته و به پایین‌ترین سطح خود از ابتدای سال تاکنون رسیده است. از نظر بنیادی ارزش کل معاملات یکی از مؤلفه‌های اثرگذار بر نوسان‌های بازار سهام است و رشد یا کاهش آن نقش تعیین‌کننده‌ای در رشد یا کاهش شاخص‌های بورس دارد.

از شرکت‌ها چه خبر؟
بانک مرکزی با افزایش سرمایه بانک کارآفرین از محل تجدید ارزیابی املاک، مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران موافقت کرده و پس از صدور موافقت سازمان بورس مجمع فوق‌العاده این بانک برای رساندن سرمایه خود به 4 هزار میلیارد تومان برگزار خواهد شد. 
دیروز انجمن کارفرمایی پالایشگاه، قیمت ۳۳محصول پالایشگاه‌ها و فرآورده نفتی برای عرضه در بورس کالا و مصرف داخلی را در نیمه اول شهریور اعلام کرد. بر این اساس، ارزان‌ترین قیمت مربوط به گوگرد کلوخه با 706.2تومان به‌ازای هر کیلوگرم و گران‌ترین فرآورده نفتی هم مربوط به نفت سفید ویژه با 312دلار به ازای هر تن است.
دیروز همچنین معاون بازار شرکت فرابورس ضمن تکذیب تغییر دامنه نوسان و حجم مبنا از ارائه پیشنهاد تعیین فرمول حجم مبنا براساس میزان معاملات هر سهم خبر داد که بستگی به موافقت سازمان بورس دارد. افسانه اروجی گفت: یک سری مطالعات در مورد دامنه نوسان و حجم مبنا در حال انجام است و پیشنهادهایی هم به همراه بورس تهران داشتیم. ممکن است تغییر فرمول حجم مبنا داشته باشیم اما اصلا به‌سرعت قابلیت اجرا ندارد. او افزود: پیشنهاد تعیین فرمول حجم مبنا براساس میزان معاملات هر سهم ارائه شده است. از اسفند سال گذشته که حجم مبنا برای نمادهای فرابورسی اعمال شده پیشنهاد در این زمینه وجود داشت یعنی موضوع امروز و دیروز نیست. هر تغییر در مورد دامنه نوسان باید بر اساس تصمیم هیأت مدیره سازمان بورس باشد و موردی نیست که در اختیار هیأت مدیره بورس‌ها باشد.
تازه‌ترین خبرها از ورود شرکت‌های جدید به بازار سهام حاکی از آن است که شرکت تأمین سرمایه کاردان، زیرمجموعه بانک تجارت در تلاش است وارد بازار سهام شود.
سهامدار عمده شرکت سیمرغ هم اعلام کرده است که درنظر دارد 17شهریور 40درصد از سهام این شرکت را 50درصد بالاتر از قیمت تابلو بورس بفروشد. شرکت صنایع شیمیایی ایران نیز پس‌ازآنکه اعلام کرد قصد دارد سرمایه‌اش را از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها افزایش دهد توضیح داد: بررسی‌ها روی طبقات دارایی این شرکت در حال انجام است تا تصمیم گرفته شود تجدید ارزیابی به چه شکل انجام شود. بانک سامان نیز اعلام کرد با منقضی شدن مهلت افزایش سرمایه، دوباره دریافت مجوز از سازمان بورس در دستور کار قرار گرفته و تأمین سرمایه کاردان نیز مورد تأیید این بانک است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید