• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 3 شهریور 1399
کد مطلب : 108473
+
-

کرونا Xعلم

   ساخت دومین واکسن کرونای روسی
روس‌ها از ساخت دومین واکسن کووید-19خبر دادند. به گزارش ایندیاتایمز، این واکسن توسط مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی و بیوتکنولوژی وکتور روسیه ساخته و EpiVacCorona نامگذاری شده است. گفته می‌شود که این واکسن با Sputnik V که توسط مؤسسه تحقیقات علمی گامالیا ساخته شده است، متفاوت است. طبق گزارش‌های اولیه EpiVacCorona در داوطلبانی که آن را دریافت کرده‌اند، عوارض جانبی ایجاد نکرده است. همچنین اعلام شده است که این واکسن با تزریق 2دوز در فاصله زمانی 14تا 21روزه ایمنی مؤثری در بدن انسان ایجاد می‌کند. تاکنون تنها یک داوطلب 2دوز از این واکسن را دریافت کرده است. اوایل‌ماه جاری ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از ثبت نخستین واکسن کوویدـ ۱۹ این کشور به نام Sputnik V خبر داد، اما به‌دلیل اینکه واکسن در میانه فاز سوم آزمایش بالینی به ثبت رسیده بود، انتقاداتی به آن وارد شد. اما اکنون روسیه مشغول توسعه واکسن EpiVacCorona در یکی از واحدهای تحقیقاتی خود در سیبری است. آزمایش‌های بالینی دومین واکسن ویروس کرونای روسیه در سپتامبر تکمیل می‌شود، اما تاکنون ۵۷ داوطلب شرکت‌کننده در این فرایند، از هیچ عوارض جانبی خبر نداده‌اند. شرکت‌کنندگان در این تحقیق به‌مدت ۲۳روز در بیمارستان بستری شدند و تاکنون هیچ عوارض جانبی خطرناکی در آنها رصد نشده است. روسیه امیدوار است این واکسن را تا‌ ماه اکتبر ثبت و تولید آن را از‌ ماه نوامبر آغاز کند.

   کودکان بالای ۱۲ سال ماسک بزنند
سازمان بهداشت جهانی (WHO) به‌تازگی در جدیدترین دستورالعمل خود استفاده از ماسک برای کودکان بالای ۱۲ سال در مقابله با شیوع ویروس کرونا را توصیه کرده است.
به گزارش سازمان بهداشت جهانی، راهنمای استفاده از ماسک در کودکان برای نخستین‌بار منتشر شده است که به‌نظر می‌رسد علت آن، نزدیک شدن به تاریخ بازگشایی مدارس باشد. در برخی از کشورهای دنیا مانند انگلیس کمتر از 2هفته دیگر دانش‌آموزان باید دوباره به مدرسه بروند. سازمان بهداشت جهانی تأکید کرده که اطلاعات بیشتری برای درک بهتر نقش کودکان و نوجوانان در انتقال کوویدـ۱۹ نیاز است. در راهنمای سازمان بهداشت جهانی به این موضوع اشاره شده که کودکان ۶ تا ۱۱سال باید در هنگام نزدیک شدن به مناطق خطرناک، از ماسک استفاده کنند. در این زمینه باید عواملی مانند نرخ انتقال، توانایی کودک در استفاده از ماسک و نظارت کافی بزرگسالان درنظر گرفته شود. کودکان کمتر از ۵ سال نیازی به استفاده از ماسک نخواهند داشت. نخستین‌بار حدود 2ماه پیش سازمان بهداشت جهانی استفاده از ماسک را به بزرگسالان توصیه کرد و هم‌اکنون در برخی کشورها استفاده از آن اجباری شده است.

   واکسن تنفسی کرونا روی موش‌ها آزمایش شد
پژوهشگران دانشگاه واشنگتن یک واکسن تنفسی علیه کوویدـ۱۹ ساخته‌اند که روی موش‌ها موفقیت‌آمیز عمل کرده است.
 به گزارش مدیکال اکسپرس، این واکسن با استنشاق از طریق بینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محققان آزمایش موفقیت‌آمیزی روی موش‌های مبتلا به ویروس کرونا داشته‌اند. این محققان ادعا می‌کنند انتقال واکسن از طریق بینی واکنش ایمنی قدرتمندی در بدن ایجاد می‌کند، اما به‌طور خاص روی بینی و مسیر تنفسی تأثیرگذار است و اجازه نمی‌دهد عفونت بر بدن مسلط شود. طبق این پژوهش که در مجله عملی Cell منتشر شده، برنامه بعدی محققان آزمایش واکسن روی سایر حیوانات و سپس انسان‌ است تا ایمنی و اثربخشی آن در مقابل کوویدـ ۱۹ بررسی شود. مایکل دیاموند، محقق ارشد این پژوهش می‌گوید: از واکنش ایمنی قدرتمند این واکسن روی سلول‌های لایه داخلی بینی و قابلیت حفاظتی آن در برابر ویروس کرونا شگفت‌زده شدیم. به این ترتیب، موش‌ها در برابر بیماری به‌خوبی ایمن شدند. استفاده از این واکسن نوعی ایمنی پایدار در موش‌ها به‌وجود آورد؛ به‌طوری که هیچ نشانی از عفونت در بدن آنها دیده نشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :
کرونا Xعلم
کرونا Xعلم
کرونا Xعلم