• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 3 شهریور 1399
کد مطلب : 108470
+
-

رونق بازار تجهیزات محافظ شخصی

کرونا چقدر خرج روی دست شهروندان کشورهای مختلف گذاشته است؟

رونق بازار تجهیزات محافظ شخصی

سمیرا رحیمی_روزنامه نگار

افزایش اهمیت ایمنی شخصی برای جلوگیری از ابتلا به کووید-19 میان مردم جامعه و همچنین کادر درمانی در کشورهای مختلف جهان منجر به رشد بازار فروش تجهیزات محافظت شخصی شده است. همه‌گیری کرونا تقاضای بی‌سابقه‌ای را برای تهیه محصولات ایمنی شخصی، ‌مانند دستکش، ماسک، گان، شیلد، عینک و مواد ضدعفونی‌کننده برای بخش درمان و کل جامعه ایجاد کرده است؛ به‌ویژه در کشورهایی که استفاده از تجهیزات محافظت شخصی، به‌خصوص ماسک، اجباری شده است و همراه نداشتن آنها جریمه‌های نقدی سنگین و حتی گاه حبس به‌دنبال دارد.
در ماه‌های آخر سال2019 که اخبار شیوع کرونا به‌تدریج درحال جهانی‌شدن بود، چین تولید حدود نیمی از ماسک‌های بهداشتی جهان را به‌عهده داشت. با افزایش همه‌گیری، چندین شرکت در کشورهای مختلف تولید ماسک خود را افزایش دادند و کسب‌و کارهای حاشیه‌ای نیز برای تولید تجهیزات ایمنی به راه افتادند. در 5 ماه اول سال2020 نزدیک به 70هزار شرکت جدید تولید ماسک در چین ثبت شدند که در مقایسه با سال2019 افزایشی 1256درصدی به شمار می‌رود. همچنین براساس گزارش‌ بیزنس وایر، ارزش 4907.2میلیون دلاری بازار جهانی تجهیزات محافظت شخصی در سال2019 با شدت‌گرفتن همه‌گیری کرونا قطعا تا پایان سال2020 و سال‌های پس از آن دچار جهش خواهد شد. همچنین براساس نتیجه پژوهش نشریه اکونومیست، میزان هزینه کشورها در بخش سلامت و درمان در ارتباط با کووید-19 افزایشی قابل توجه داشته است؛ اگرچه در بخش‌های نامرتبط به کرونا، این هزینه‌ها با کاهش مواجه شده‌اند. برای مثال میزان هزینه دولت آلمان برای تامین نیازهای بخش محیط‌زیست، درمان و بهداشت با افزایش همه‌گیری کرونا از 553میلیون یورو در3ماه اول سال2019 به 1.1میلیارد یورو در دوره زمانی مشابه در سال‌جاری رسیده است که بخشی از این هزینه شامل تمهیدات پیشگیری و درمانی هم هست.
با وجود آمار جسته و گریخته‌ای که از خرج دولت‌ها برای تامین تقاضای روزافزون شهروندان نگران از ابتلا و بخش درمان وجود دارد، این ارقام نمی‌توانند چشم‌اندازی دقیق از مخارج ماهانه یک شهروند برای جلوگیری از ابتلا به کرونا به‌دست دهد، به‌ویژه به این دلیل که بسیاری از کشورها سطوحی از مقررات محدودیت‌ رفت‌وآمد را حفظ کرده‌اند و این محدودیت‌ها از هزینه کلی ماهانه شهروندان می‌کاهد. از این‌رو با جست‌وجوی قیمت رایج‌ترین اقلام مورد استفاده خانواده‌ها در دوران همه‌گیری کرونا در فهرست فروشگاه‌های آنلاین هر کشور، تلاش کردیم برآوردی تخمینی از هزینه ماهانه یک خانوار تک نفره را در۵ کشور مختلف جهان به‌دست آوریم. این برآورد حدودی در مقایسه با متوسط درآمد ماهانه در کشورهای مورد نظر و با تصور اینکه هر فرد در‌ماه به یک بسته 50تایی ماسک، یک جعبه 100تایی دستکش و نیم‌لیتر مایع ضدعفونی‌کننده دست نیاز دارد، انجام شده است.
در کشور آلمان با متوسط درآمد ماهانه 4021یورو، هر فرد در‌ماه 29یورو صرف خرید یک بسته 50تایی ماسک می‌کند، در ازای یک بسته 100تایی دستکش 15.5یورو و برای نیم لیتر محلول ضدعفونی‌کننده 4.9یورو پرداخت می‌کند. مجموع این هزینه‌ها برابر 49.5یورو، 1.2درصد از حقوق ماهانه یک شهروند آلمانی را تشکیل می‌دهد.
کانادایی‌ها با متوسط درآمد ماهانه 3261دلار در مجموع ماهانه 81.5دلار برای خرید۳ قلم تجهیزات محافظتی هزینه می‌کنند؛ 28دلار برای ماسک، 42.5دلار برای دستکش و 11دلار برای محلول ضد‌عفونی کننده. اگر کمک‌هزینه‌هایی که دولت کانادا برای عبور از بحران اقتصادی کرونا به شهروندانش پرداخت کرد را نادیده بگیریم، حدودا 2.4درصد از حقوق یک شهروند کانادایی صرف خرید ملزومات محافظت شخصی در برابر کرونا می‌شود.
در ترکیه به‌عنوان هجدهمین کشور جهان که بیشترین درگیری را با کووید-19دارد، هر شهروند مجبور است به‌صورت تخمینی 3.8درصد از حقوق ماهانه خود را برای محافظت از خود در برابر کرونا هزینه کند. متوسط درآمد ماهانه در این کشور حدود 3200دلار است و حدود قیمت ماسک 43لیر، دستکش 64لیر و ضد‌عفونی‌کننده 16لیر است و مجموع هزینه ماهانه خرید این اقلام برای یک شهروند ترک حدود 123لیر خواهد بود.
کانون اصلی شیوع همه‌گیری کووید-19، پس از آلمان از کمترین سهم مخارج ملزومات محافظت شخصی از درآمد ماهانه برخوردار است، درصورتی که متوسط حقوق ماهانه در چین را 8500یوآن درنظر بگیریم، یک شهروند چینی با پرداخت 45یوآن برای ماسک، 50یوآن برای دستکش و 34یوآن برای ضد‌عفونی کننده، 1.5درصد از حقوق ماهانه خود، برابر 129یوآن را برای مقابله با کرونا خرج می‌کند.
وجود انواع طرح کمک مالی به شاغلان و خانواده‌های استرالیایی فشار احتمالی ناشی از همه‌گیری کرونا و اعمال محدودیت‌های تردد در این کشور را تاحد قابل توجهی کاهش داده‌ است. با این همه طبیعی است در میان جمعیت استرالیایی‌ها افرادی وجود دارند که تحت پوشش چنین طرح‌های کمکی قرار نگیرند. چنین افرادی با درنظر گرفتن متوسط حقوق ماهانه 5216دلاری در استرالیا، ماهانه 60دلار برای خرید ماسک، 11دلار برای خرید دستکش و 10دلار برای خرید محلول ضدعفونی‌کننده هزینه می‌کنند. مجموع هزینه ماهانه خرید این اقلام برابر 81دلار است و 1.5درصد از حقوق ماهانه یک استرالیایی را تشکیل می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید