• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 3 شهریور 1399
کد مطلب : 108460
+
-

پناه بردن اپلیکیشن‌های چینی به قانون

شکایت مقامات تیک‌تاک و کاربران وی‌چت از دولت آمریکا، ممکن است به نقض دستور اجرایی ممنوعیت این دو اپلیکیشن منجر شود و دادگاه در مقابل ترامپ بایستد

فناوری
پناه بردن اپلیکیشن‌های چینی به قانون

 2 اپلیکیشن چینی به امید اجرای عدالت، شکایت‌هایی را علیه دولت آمریکا درخصوص دستور اجرایی برای ممنوعیت فعالیت‌‌شان برده‌اند و اکنون این شانس را دارند که پیروز از میدان خارج شوند، موضوعی که می‌تواند دونالد ترامپ را که در ماه‌های واپسین دوره نخست ریاست‌جمهوری‌اش تلاش‌ بسیاری برای وارد آوردن فشار به دولت چین کرده است، ناکام بگذارد. از آنجا که به‌نظر می‌رسد پکن خواهان پیروزی جو بایدن، رقیب ترامپ در انتخابات سوم نوامبر است، رئیس‌جمهوری آمریکا در مقابل قصد دارد، فشار بیشتری را بر چینی‌ها وارد کند. داستان ایجاد محدودیت و ممنوعیت برای اپلیکیشن‌های تیک‌تاک و وی‌چت ازجمله جدیدترین تلاش‌های کاخ سفید برای مقابله با نفوذ هرچه بیشتر چینی‌هاست. درحالی‌که هنوز مشخص نیست سرنوشت مذاکره بین مایکروسافت به‌عنوان خریدار اپلیکیشن اشتراک‌گذاری تصاویر تیک‌تاک و شرکت بایت‌دنس مالک چینی این اپ به کجا کشیده، خبرها حاکی از آن است که تیک‌تاک قصد دارد از دولت آمریکا به دادگاه شکایت کند. به گزارش گاردین، ترامپ روز چهاردهم آگوست دستور اجرایی را به ‌ثبت رساند که طبق آن شرکت بایت‌دنس، 90روز فرصت دارد اپلیکیشن تیک‌تاک را به شرکتی در آمریکا بفروشد. بر همین اساس این شرکت چینی درحال مذاکره با مایکروسافت و البته شرکت اوراکل برای واگذاری اپ تیک‌تاک است. اما خبرگزاری رویترز در خبری اعلام کرد که شکایتی که بایت‌دنس به دادگاه برده، مربوط به دستور اجرایی است که در تاریخ ششم آگوست2020صادر شده و طبق آن، وزارت بازرگانی آمریکا موظف شده است، فهرستی از تراکنش‌های مربوط به استارتاپ بایت‌دنس و هلدینگ‌های آن و همچنین اپلیکیشن وی‌چت را تهیه کند تا پس از 45روز تراکنش‌های مالی با آنها ممنوع شود؛ دستوری که البته به گفته بسیاری از کارشناسان شفافیت ندارد و نمی‌شود درباره آن چیزی را به قطعیت بیان کرد. بایت‌دنس در این میان قبول ندارد که تیک‌تاک تهدیدی علیه امنیت ملی آمریکا محسوب می‌شود و به‌همین علت شکایتی را مطرح کرده است و قصد دارد آن را در یک دادگاه فدرال در آمریکا به ثبت برساند. یکی از سخنگویان بایت‌دنس در این خصوص می‌گوید: «برای اطمینان از رعایت قانون و اینکه با شرکت و کاربران ما برخورد منصفانه‌ای صورت بگیرد، چاره‌ای نداریم جز اینکه دستور اجرایی دولت آمریکا را از طریق سیستم قضایی به چالش بکشیم.» ترامپ در دستور اجرایی خود مدعی شده است که مجموعه داده‌های موجود در دیتابیس تیک‌تاک اجازه می‌دهد تا حزب کمونیست چین به اطلاعات شخصی و اختصاصی آمریکایی‌ها دسترسی داشته باشد. موضوعی که ترامپ همواره بر آن پافشاری دارد، نفوذ بیش از حد چینی‌هاست و او این اپلیکیشن‌ها و رشدشان را خطری برای منافع ملی آمریکا قلمداد می‌کند.

احتمال ضرر هنگفت
در عین حال، روز جمعه گذشته تعدادی از کاربران پیام‌رسان وی‌چت در آمریکا نیز به‌دلیل ممنوع شدن این اپلیکیشن چینی از دولت دونالد ترامپ شکایت کردند. وی‌چت یک پیام‌رسان پرطرفدار در آمریکا محسوب می‌شود که بیشتر کاربرانش را چینی‌های مقیم این کشور تشکیل می‌دهند. بسیاری از آنها از طریق این اپلیکیشن با خانواده‌هایشان در چین در ارتباط هستند و بسیاری نیز کارهای تجاری خود را با آن انجام می‌دهند. بنابراین ممنوعیت استفاده از این اپلیکیشن حتی می‌تواند به پایان درآمدزایی آنها منجر شود. روزنامه فایننشال‌تایمز در این خصوص نوشته است که شکایت روز جمعه در سان‌فرانسیسکو و توسط اتحادیه کاربران آمریکایی وی‌چت و عده‌ای که گفته‌اند برای کسب و کار و برقراری ارتباط با خانواده‌هایشان در چین به این اپلیکیشن نیاز مبرم دارند، به ثبت رسیده است. آنها مدعی شده‌اند که وابستگی به اپلیکیشن پیام‌رسان وی‌چت و شرکت‌های زیرمجموعه‌اش ندارند، اما از آن به‌عنوان یک اپ اساسی در امورات روزمره خود استفاده می‌کنند. درخواست این گروه از دادگاه فدرال آمریکا، نقض کردن دستور اجرایی دولت ترامپ درخصوص وی‌چت است. طبق قانون، درصورتی که دادگاه تشخیص دهد، می‌تواند دستور اجرایی دولت را معلق کند.
وی‌چت در چین محبوبیت بسیار بالایی دارد و یک پیام‌رسان ساده محسوب نمی‌شود در واقع وی‌چت برای چینی‌ها حکم سیستم عاملی را دارد که از آن به‌عنوان شبکه‌ای اجتماعی، جایگزینی برای ای‌میل، پلتفرمی جهت پرداخت، مدیریت حساب‌های بانکی و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید