• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 3 شهریور 1399
کد مطلب : 108457
+
-

مدیر آژانس در تهران

در نخستین سفر گروسی به ایران حل و فصل اختلافات در دستور کار است

دیپلماسی
مدیر آژانس در تهران


رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز در حالی به تهران سفر می‌کند که از بدو حضور او در این سمت آژانس روابط تنش‌آلودی را با تهران در پیش گرفته است.
ایران و آژانس در دوران یوکیا آمانو مدیرکل فقید آژانس توانسته بودند روابط حرفه‌ای برقرار و در این چارچوب بسیاری از سوءتفاهمات بین دو طرف را رفع کنند ازجمله مهم‌ترین پرونده اختلافی یعنی مطالعات ادعایی موسوم به پی‌ام‌دی.
یک سال پس از خروج آمریکا از برجام ایران کاهش گام به گام تعهدات خود را آغاز کرد اما در این اقدامات بازرسی‌های آژانس دچار خدشه نشد. با این حال مدیرکل آژانس در آخرین گزارش فصلی خود ایران را متهم کرد همکاری لازم را ندارد.
گروسی از زمان حضور در راس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سعی کرده است زخم‌های کهنه در روابط دو طرف را باز کند، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نخستین بار از زمان توافق هسته‌ای که چند‌ماه دیگر 5ساله می‌شود یک ‌ماه قبل یک بیانیه علیه ایران صادر و ادعا کرد ایران برای بازرسی از دو سایت مورد تقاضای آژانس همکاری نمی‌کند.
درخواست آژانس مبتنی بر اطلاعات و ادعاهای بنیامین نتانیاهو است. او که پیش از این ادعاهایی درباره انباری شورآباد و تورقوزآباد مطرح کرده بود شهریور سال گذشته ادعای تازه‌ای درباره وجود تاسیساتی در حوالی آباده در استان فارس مطرح کرد اما مسئولان سازمان انرژی اتمی با غیرحرفه‌ای خواندن رفتار آژانس تأکید کردند نمی‌توانند به خواسته‌های مبتنی بر ادعاهای بی‌پایان صهیونیست‌ها ترتیب اثر بدهند.
حالا مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روزهایی که از برجام فقط نامی باقی مانده و همان نام هم به‌دلیل تحرکات آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه در آستانه فروپاشی است روانه تهران شده تا شاید قبل از این سفر روابط هم تلطیف شود.
کاظم غریب‌آبادی، سفیر و ‌نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، در این رابطه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: همانگونه که قبلا اعلام شد، رافائل گروسی مدیرکل آژانس، فردا به ایران سفر می‌کند و در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه با مقامات کشورمان دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.
وی گفت که اعتماد ایران به آژانس در‌ ماه‌های اخیر صدمه دیده است. ضروری است که سفر مدیرکل به ایران، موجب اعتمادسازی شود. این سفر، ارتباطی با مکانیسم به‌اصطلاح ماشه ندارد و به خواست آمریکا هم نیست بلکه در چارچوب دعوت طرف ایرانی انجام می‌پذیرد.
سفیر ایران تأکید کرد: اجازه نخواهیم داد دیگران روابط آژانس و ایران را به‌ویژه در شرایط حساس فعلی مدیریت کنند. مهم است این اطمینان در تهران داده شود که آژانس بر مبنای سه اصل بی‌طرفی، استقلال و حرفه‌ای‌گری حرکت خواهد کرد و در مسائل پادمانی نیز فراتر از اصول استاندارد و ارزیابی‌ها و داده‌های مستقل خود عمل نخواهد کرد. تنها در این صورت است که سوءتفاهمات می‌تواند رفع شده و همکاری‌ها تداوم یابد.
محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور هم با بیان اینکه سفر گروسی به‌دنبال سفری است که معاون وی حدود 10 روز قبل به ایران داشت گفت: معاون گروسی مذاکرات خوبی با وزارت امور خارجه و نیز سازمان انرژی اتمی داشت. وی افزود: در ارتباط با چارچوبی که توافق شد، قرار است ایشان سفری به تهران داشته باشد تا درباره ابهاماتی که در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران به‌وجود آورده بودند، بتوانیم به چارچوبی برسیم که براساس آن، کار را پیش ببریم.
رئیس دفتر رئیس‌جمهوری گفت: ارزیابی من این است  با توجه به آنچه جمع بندی شده و گزارشی که از سفر معاون ایشان به تهران و نیز  مذاکراتی که با سفیر ما در وین داشته، این سفر، سفری باشد که روی گزارش بعدی آژانس تأثیر جدی بگذارد.


مکث
اعلام زمان نشست کمیسیون برجام


میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین درباره تاریخ برگزاری نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام در صفحه توییترش نوشت: تأیید شده است که نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام در سطح مدیران سیاسی در تاریخ اول سپتامبر(۱۱ شهریور) در وین برگزار خواهد شد.
اظهارات اولیانوف در پی این مطرح می‌شود که پیش از این اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای با تأیید رسمی این تاریخ اعلام کرده بود که ریاست این جلسه بر عهده هلگا اشمید، مدیرکل سرویس روابط خارجی اتحادیه اروپا و به نیابت از جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود.
این بیانیه تأکید کرد که نمایندگان کشورهای چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و ایران در این نشست حضور خواهند داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید