• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 2 شهریور 1399
کد مطلب : 108422
+
-

چالش‌های مهم اورژانس قم

کمبود امکانات، فرسوده بودن آمبولانس‌ها و حجم بالای ماموریت‌های برون‌شهری گاهی اعزام نیروهای امدادی به محل حادثه را با تاخیر همراه می‌کند

  روح‌الله کریمی-  قم - خبرنگار

کمبود امکانات و فرسوده‌بودن آمبولانس‌ها موجب شده که نیروهای امدادی مرکز فوریت‌های پزشکی استان قم برای رسیدن به موقع در محل حادثه با تاخیر مواجه شوند. تاخیری که گاهی به ایجاد خشونت رفتاری میان پرسنل اورژانس قم و بستگان حادثه‌دیدگان منجر می‌شود. همین چند وقت پیش هم صحنه‌هایی از این خشونت‌های رفتاری در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و موجی از نگرانی‌ها را ایجاد کرد. حجم تصادفات و نیاز به فوریت‌های پزشکی در شهرهای استان با وجود استقرار پایگاه‌های اورژانس پاسخگوی درخواست‌های مردمی نیست و نیاز است که از مرکز استان نیروهای امدادی به این مناطق اعزام شوند. همچنین به دلیل موقعیت جغرافیایی استان و قرار گرفتن در مسیر تردد مسافران آزادراه قم - تهران، بزرگراه سلفچگان و آزادراه قم – کاشان، روزانه به هر دلیلی تصادفات رانندگی متعددی در این محورها به وقوع می‌پیوندد. این حجم از ماموریت‌های برون‌شهری موجب شده که برخی اعزام‌ها با تاخیر همراه شود و بستگان حادثه‌دیدگان با این تصور که نیروهای اورژانس در ماموریت‌های خود سهل‌انگاری می‌کنند، درگیری‌هایی را به آن رقم‌ بزنند.  آن طور که سخنگوی اورژانس قم می‌گوید در هفته‌های گذشته چندین مورد خشونت رفتاری علیه نیروهای اورژانس صورت گرفته و در دو مورد به آمبولانس‌ها خسارت وارد شده است. مهدی فراهانی با بیان این که ناوگان فوریت‌های پزشکی استان 60 آمبولانس، یک پایگاه اورژانس هوایی، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و 10 دستگاه موتورآمبولانس در اختیار دارد، بیان می‌کند:‌ یک سوم آمبولانس‌های این استان در حدود 4 سال اخیر نوسازی شده‌اند و بقیه فرسوده و نیازمند بازسازی هستند. فراهانی می‌افزاید: روزانه 2 تا 4 هزار تماس با مرکز فوریت‌های پزشکی استان برقرار می‌شود و مطالبات و درخواست‌های مردم از اورژانس خیلی زیاد است.   

خدمات ملی با ظرفیت استانی
سخنگوی اورژانس قم با بیان این که با ظرفیت استانی، خدمات ملی ارائه می‌کنیم، اظهار می‌کند: این درد مشترک نهادهای خدمات‌رسان قم است که امکانات، ردیف استخدامی و اعتبارات آنها تنها پاسخگوی جمعیت استان است نه میلیون‌ها مسافر و زائر. در این زمینه نیازمند نیاز امکانات و اعتبارات ویژه هستیم. هر جا که نیاز به فوریت‌های پزشکی باشد، ما موظف به خدمت‌گذاری هستیم اما شاخص‌های اختصاص امکانات باید بر اساس واقعیت‌ها و انتظارات هر استان تعریف شود تا در کیفیت خدمت‌رسانی به مردم مشکلی به وجود نیاید.
 فراهانی می‌گوید: مساله دیگری که اورژانس قم را با چالش جدی مواجه کرده، درخواست‌های غیرفوریتی است. در بخش‌ها و شهرهای تابعه استان درمانگاه‌های شبانه‌روزی، پایگاه‌های بهداشت و خانه‌های سلامت وجود دارد اما بیشتر تماس‌هایی که با اورژانس برقرار می‌شود در حیطه وظایف این مراکز است. به عنوان مثال افرادی که به بیماری مبتلا می‌شوند باید به مراکز بهداشتی و درمانی زیر نظر معاونت درمانی دانشگاه علوم پزشکی مراجعه کنند و ویزیت شوند. حتی اگر نیاز به انتقال بیمار به مراکز درمانی شهر قم باشد، آمبولانس همان مرکز باید برای انتقال بیمار اقدام کند. اما برخی بیماران برای پیگیری امور درمانی به پایگاه‌های اورژانس مراجعه می‌کنند و با ما تماس می‌گیرند.  این مسئول معتقد است که استفاده درست از ظرفیت مراکز بهداشتی و درمانی باعث کاهش مراجعه غیرفوریتی به اورژانس شده و کیفیت خدمات رسانی اورژانس را در ماموریت‌های فوریتی افزایش می‌دهد. البته قانون اجازه بدهد یا ندهد، ما کارمان را برای خدمت‌رسانی به شهروندان انجام می‌دهیم اما نیاز به مجوز نیروی انسانی، اختصاص اعتبارات و تهیه پایگاه هستیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید