• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 2 شهریور 1399
کد مطلب : 108408
+
-

فلسفه درد

فلسفه درد

فلسفه درد، نوشته آرنه یوهان وِتلِسِن را محمد کریمی به فارسی برگردانده و از سوی نشر نو منتشر شده است. 
نسخه اصلی کتاب که یکی از عناوین مجموعه «کتابخانه فلسفه زندگی» است و این‌ناشر چاپ می‌کند، سال ۲۰۰۹ در لندن منتشر شده است. پرسش اصلی که نویسنده ‌کتاب مطرح می‌کند این است که تقدم با فکر یا احساس؟ و برای پاسخگویی به آن، از نظریات فلاسفه و متفکرانی چون سورن کی‌یرکگور، زیگموند فروید، ماکس هورکهایمر، تئودور آدورنو، آلیس میلر، سوزان سانتاگ و ملانی کلاین استفاده کرده است.
آرنه یوهان وتلسن معتقد است همه انسان‌ها در هر لحظه از زندگی‌شان در معرض درد هستند، اما نه لزوما به شکل یک‌واقعیت سمج، بلکه به منزله یک احتمال دائمی. او در کتاب خود، اشکال گوناگونی از درد را مورد بررسی قرار داده است؛ مثل درد شکنجه، درد اضطراب، درد بیماری، درد اندوه، درد خشونت، افسردگی و … .
کتاب ۱۲ فصل اصلی دارد که عناوین‌شان به‌ترتیب عبارتند از: «نهایت درد: شکنجه»، «درد مزمن یا بیماری»، «درد روانی»، «نقدی بر نگرش اگزیستانسیالیستی سارتر»، «درد به منزله پدیده»، «اضطراب و افسردگی»، «وضع بنیادی و تغییرناپذیر وجود بشر»، «انتقال درد روانی»، «نقش فرهنگ در نحوه مواجهه با درد»، «درد و مقوله شر»، «وقتی درد بازتولید می‌شود و به نمایش درمی‌آید…» و «درد همچون انتخابی اجباری در جامعه‌ای…».
نویسنده کتاب می‌گوید اینکه انسان‌ها از درد بیزار و گریزان هستند، به‌هیچ‌وجه اختراع پدر فایده‌باوری مدرن، یعنی جرمی بنتام نیست و حتی اگر این‌حرف از منظر همه انسان‌ها و همه جوامع شناخته‌شده درست باشد، کماکان داستان بسیار فراتر از این‌حرف‌ها بود. چون هرچند از درد اجتناب می‌کنیم، اما درد انسان را برمی‌انگیزد، به هیجان می‌آورد و گاه انسان‌ها فعالانه در پی آن هستند. نشر نو این‌کتاب را در ۲۰۴ صفحه با شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه به قیمت ۳۲ هزار تومان منتشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید