• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 2 شهریور 1399
کد مطلب : 108406
+
-

معاشرت اجتماعی در دوران کرونا

معاشرت اجتماعی در دوران کرونا

علی ملائکه_ روزنامه‌نگار و پزشک

عوامل گوناگونی می‌توانند بر خطر سرایت ویروس کرونا در معاشرت‌های اجتماعی تأثیر بگذارند؛ ازجمله جایی که می‌خواهید بروید، اینکه با چه کسانی همراه هستید و اینکه همراهانتان چه انتخاب‌‌‌هایی می‌کنند. پیش از هر تعامل اجتماعی این 5 پرسش را از خودتان بپرسید:
  آیا درون فضای سربسته خواهید بود یا بیرون از آن؟ ویروس کرونا عمدتا به‌وسیله قطرک‌های تنفسی منتقل می‌شود، برای همین لازم است از هم فاصله جسمی داشته باشیم. در فضای بیرون احتمال انتقال ویروس کمتر می‌شود، اما بازهم حفظ فاصله دومتری ضروری است.
  آیا ماسک می‌زنید؟ هنگامی که ماسک می‌زنید قطرک‌‌های تنفسی کمتری را هنگام حرف زدن، خندیدن، سرفه و عطسه کردن در محیط پراکنده می‌کنید و در عین حال ماسک از شما محافظت می‌کند. بنابراین به‌خصوص هنگام تماس‌های اجتماعی در فضای سربسته ماسک بزنید و فاصله دو متری را از دیگران رعایت کنید.
   چه تعداد افراد در کنار هم جمع خواهند شد؟ هر چه تجمع افراد بیشتر باشد، خطر انتقال بیشتر می‌شود. سازمان‌های بهداشتی بر حسب شرایط محلی تعداد کمتر از ۹ تا کمتر از ۲۵ نفر در هر صد مترمربع را پیشنهاد می‌کنند.
   این تجمع چه مدت طول خواهد کشید؟ هر چه مدت گردهمایی بیشتر باشد، امکان انتقال هم بیشتر می‌شود. بهتر است تماس با دیگران، حتی باآنها که می‌شناسیدشان به حدود یک ساعت محدود و درصورت امکان در فضای بیرون با حفظ فاصله باشد.
   آیا افراد همراه شما قواعد بهداشتی را رعایت می‌کنند؟ به یاد داشته باشید هر کسی که با شماست ممکن است بالقوه ویروس را از حلقه معاشرانش با خود آورده باشد. در این موقعیت اعتماد وصداقت بسیار مهم است. به دیگران نگرانی خودتان را توضیح دهید تا آنها دریابند نظرتان درباره خطراتی که با آن مواجهید، چیست تا بتوانند تصمیم بگیرند آیا باید با شما در تماس باشند یا نه و این تماس در چه شرایطی باید انجام شود.
 پاسخی قطعی درباره اینکه چه کارهایی را می‌توان و چه کارهایی را نمی‌توان کرد، وجود ندارد. موضوع به انتخاب شخصی شما و ارزیابی خطر بستگی دارد. اما به یاد داشته باشید که انتخاب‌های شما بر دیگران تأثیر می‌گذارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید