• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 2 شهریور 1399
کد مطلب : 108383
+
-

بایدن در کاخ سفید چه خواهد کرد؟

بایدن در کاخ سفید چه خواهد کرد؟

جو بایدن، آخر هفته رسما به‌عنوان نامزد دمکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در پاییز انتخاب شد و درصورت پیروزی، رئیس‌جمهور بعدی ایالات متحده آمریکا خواهد شد.
آمریکایی که او رئیس‌جمهور آن خواهد شد با چالش‌هایی زیادی از بحران همه‌گیری کرونا گرفته تا مسئله برابری نژادی، مواجه است و بایدن کار سختی برای بازگرداندن دولت آمریکا به مسیری دارد که دونالد ترامپ عامدانه از آن خارج شد.
به‌گزارش بی‌بی‌سی، بایدن در سخنرانی‌ها و میتینگ‌های سیاسی خود، برنامه‌هایش برای مقابله با بحران‌های پیش روی آمریکا را تشریح کرده است. برنامه‌های او برای رسیدگی به طیف وسیعی از مسائل اقتصادی، سیاست خارجی و داخلی اینها هستند: 


تست و رصد همگانی
رویکرد بایدن برای رسیدگی به بزرگ‌ترین بحران فعلی کشورش، فراهم کردن تست رایگان و تشکیل تیمی 100هزار نفره برای برنامه رصد ملی است. او گفته است که می‌خواهد در هر ایالت 10مرکز تست راه‌اندازی کند و فرمانداران باید پوشیدن ماسک را اجباری کنند. پایگاه رأی جمهوریخواهان این اقدامات را افراطی می‌دانند، اما این رویکرد بایدن هماهنگ با موضع‌گیری‌های کلان دمکرات‌هاست.

 افزایش دستمزد پایه و سرمایه‌گذاری در انرژی‌های سبز
بایدن وعده داده که برای مقابله با پیامدهای اقتصادی همه‌گیری کرونا، هر کاری که لازم است انجام دهد تا به کسب و کارهای کوچک وام پرداخت کند و پرداخت مستقیم به خانواده‌ها را افزایش دهد. برخی از برنامه‌های او پرداخت 200دلار اضافه در هر‌ماه در برنامه امنیت اجتماعی و بخشودگی 10هزار دلار وام دانشجویی هستند.
برنامه‌های کلان‌تر اقتصادی بایدن رسیدگی به امور جوانان و طبقه کارمندان است. او پیشنهاد داده است دستمزد پایه به ساعتی 15دلار افزایش پیدا کند و وعده داده که 2تریلیون دلار در انرژی‌های سبز سرمایه‌گذاری کند.
بایدن همچنین وعده داده است 400میلیارد دلار برای تسهیل فروش کالاهای آمریکایی اختصاص دهد. یکی از وعده‌های اقتصادی او، «خرید کالاهای آمریکایی» است.

 اعاده حیثیت آمریکا و تقابل احتمالی با چین 
بایدن گفته است که به‌عنوان رئیس‌جمهور، در ابتدا روی مسائل داخلی تمرکز خواهد کرد. با این حال بر هیچ‌کس پوشیده نیست که رویکرد او در مسائل بین‌المللی مبتنی بر رویکرد چندجانبه‌گرایی و تعهدات جهانی است. این رویکرد، ‌دقیقا برخلاف روشی است که ترامپ در پیش گرفته است. او همچنین گفته که روابط آمریکا با متحدانش، علی‌الخصوص ناتو را ترمیم می‌کند.
معاون سابق ریاست‌جمهوری آمریکا گفته است که چین باید به‌خاطر رفتارهای غیرمسئولانه محیط‌زیستی و تجاری خود مسئول شناخته شود، اما به جای استفاده یکجانبه‌گرایانه از تعرفه برای مقابله با چین، ائتلافی جهانی با دیگر کشور‌های دنیا برای تعامل سازنده با چین را پیشنهاد داده است.
برخی مشاوران سیاست خارجی تیم او همچنین گفته‌اند که درصورت پیروزی بایدن در انتخابات، آمریکا به برجام بازخواهد گشت.

 اصلاح قانون کیفری و رسیدگی به اقلیت‌ها
بایدن همزمان با آشوب‌های اجتماعی و اعتراض‌های برابری‌خواهانه در آمریکا، به‌وجود نژادپرستی در کشورش اعتراف کرده، اما گفته است راه رفع آن برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی برای حمایت از اقلیت‌هاست. او به این منظور، صندوقی با 30میلیارد سرمایه برای حمایت از کسب و کارهای متعلق به اقلیت‌ها ایجاد خواهد داد.
بایدن در رابطه با قانون کیفری هم از مواضع «سختگیرانه» خود در دهه90 میلادی پا پس کشیده. او پیشنهاد کرده است به مسائل نژادی و جنسیتی در قانون کیفری پرداخته شود.
با وجود این پیشنهادهای اصلاحی، او درخواست‌ها برای قطع بودجه پلیس را رد کرده و گفته است به جای این کار باید استانداردها ارتقا پیدا کنند. او گفته که بخشی از بودجه پلیس باید به برنامه‌هایی مثل ارتقای سلامت روانی اختصاص یابد و همچنین 300میلیون دلار برای سرمایه‌گذاری در برنامه پلیس‌های محلی پیشنهاد داده است.

 بازگشت به توافق‌های جهانی 
بایدن، تغییرات اقلیمی را یک تهدید وجودی خوانده و گفته است با بازگشت به توافق محیط‌زیستی پاریس، از دیگر کشورهای دنیا خواهد خواست تا سریعا برای محدود کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای در سراسر جهان اقدام کنند. براساس این توافق که ترامپ از آن خارج شده، آمریکا متعهد شده که در سال2025 میلادی، 28درصد از گازهای گلخانه‌ای خود را بر مبنای سطح سال2005 کاهش دهد. او پیشنهاد کرده است 1.7تریلیون دلار برای تحقق فناوری‌های سبز اختصاص داده شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید