• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 2 شهریور 1399
کد مطلب : 108368
+
-

تهران و شورحسینی

یادداشت
تهران و شورحسینی

محسن هاشمی رفسنجانی-رئیس شورای شهر تهران

محرم سال‌1399، فرا رسیده و شور حسینی، دل‌های عاشقان سالار شهیدان را مالامال از شیدایی و دلتنگی کرده است. امسال شیفتگان اباعبدالله علیه‌السلام،  نه‌تنها در تهران و ایران، بلکه در سراسر جهان و حتی عراق و عتبات عالیات، محرم متفاوتی را تجربه می‌کنند. تأثیرات پاندمی کرونا بر سلامتی انسان‌ها که موجب مرگ قریب به یک میلیون انسان شده، همه فعالیت‌ها در جوامع مختلف را دستخوش تغییر کرده و عزاداری در جامعه ما نیز از این تغییر مستثنی نیست. اما تفاوت عزای حسین(ع) با سایر فعالیت‌های اجتماعی انسان‌ها در محدود‌نبودن به ظاهر و عناصر مادی این عزاست.
اگر اکثریت قریب به اتفاق مسلمانان جهان از مراسم حج امسال محروم شدند و سایر عبادات و گردهمایی‌های فرهنگی، هنری، سیاسی و اقتصادی در جهان به‌علت بیماری کرونا، لغو یا محدود شد، عزای حسین(ع) امسال با شور و سوز و عمق بیشتری نسبت به گذشته در حال برگزاری است، زیرا ‌عشق به حسین(ع) با اعماق روح و منتهای جان شیفتگان ثارالله آمیخته شده است.
‌محرم امسال تهران، به‌عنوان ام‌القری جهان تشیع و کانون دلدادگان سالار شهیدان، محزون‌تر از هر سال است و خانه هر عزاداری و فضای کل شهری یک حسینیه بزرگ است. هر کوی و معبری،  می‌تواند به محل توسل و عرض ادب و ارادت به خاندان عصمت و طهارت تبدیل شود.
زمان آن فرارسیده است که در محرم امسال، فراتر از هر اختلاف سلیقه و نظری، دوشادوش یکدیگر برای رونق و تجلی حماسه حسینی بکوشیم و اگر پروتکل‌های ایمنی و مقررات بهداشتی، برخی مناسک عزاداری را با محدودیت مواجه کرده است، کمیت کاسته‌شده را با ارتقای کیفیت و افزودن شعور و معرفت حسینی بر شور آن جبران کنیم. حسین‌بن علی(ع) در صحرای کربلای سال 61هجری، ما را به‌خود می‌خواند، این دعوت نه برای او، که برای خود خود ماست؛ مایی که در هیاهوی دنیا و سیاست، به روزمرگی کشیده شده‌‌ایم و خویشتن خویش را به فراموشی سپرده‌ایم. حسین ما را نه برای خودش بلکه برای خودمان می‌خواهد و می‌خواند، پس بیایید بی‌هیچ تکلف، شماتت، تخریب و تحقیری دوشادوش یکدیگر آماده سفری درونی شده و‌ با قافله حسین(ع) همراه شویم.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :