• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 2 شهریور 1399
کد مطلب : 108364
+
-

رشد آماری جامعه دانش‌آموزی عشایری؛ بیش از 200هزار نفر

کلاس‌های حضوری مدرسه‌های عشایری

شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، فراوانی دانش‌آموزان عشایری را بیشتر کرده است 3میلیون‌و۲۷۰هزار دانش‌‎آموز، وسیله هوشمند برای کلاس درس ندارند

کلاس‌های حضوری مدرسه‌های عشایری

آمار جمعیت جامعه دانش‌آموزی عشایری برای نخستین ‌بار از ۲۰۰هزار نفر بالاتر رفته است و کلاس‌های درس آنها با وجود کرونا به‌دلیل کم‌جمعیت بودن،  حضوری برگزار می‌شود.
محمدرضا سیفی، مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و عشایر آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت شروع سال تحصیلی برای دانش‌آموزان روستایی و عشایری گفت: قرار بر این است که دانش‌آموزان عشایری به‌صورت حضوری سر کلاس‌ها حاضر باشند. یکی از علت‌هایش این است که تعداد آنها کم است و علت دوم این است که از کانون بیماری عموما دور هستند. در واقع این بار شاید محرومیت به کمک آنها آمده است.
وی افزود: براساس شیوه نامه‌ای که در اردیبهشت‌ماه برای بازگشایی غیراجباری مدارس داده بودیم، عمل خواهیم کرد و البته ویرایش جدید آن به‌زودی منتشر می‌شود.
به‌گفته سیفی، تداوم آموزش در مناطق روستایی و عشایری که دسترسی به فضای مجازی ندارند انجام می‌شود.
او ادامه داد: پویشی نیز به نام «همه با هم، با تبلت مدرسه می‌سازیم» به راه افتاده است. هر تبلت یک‌میلیون ‌و۵۰۰ هزارتومان قیمت دارد و قرار است هزینه آن جمع‌آوری شود و این تبلت‌ها خریداری شود تا فرصت تحصیل برای کودکان محروم ایجاد شود. بنا به آماری که داریم 3میلیون‌و۲۷۰ هزار دانش‌آموز هستند که با وجود دسترسی به اینترنت اما وسیله هوشمند برای استفاده از آموزش در فضای مجازی را ندارند.
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و عشایر آموزش کشور در ادامه بیان کرد: امسال ۱۶هزار و۲۶۷دانش‌آموز در 4استان مازندران، زنجان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان کد عشایری اضافه بر آمار هرساله دریافت کرده‌اند و به این ترتیب آمار دانش‌آموزان عشایری برای نخستین‌بار به بالای ۲۰۰هزار نفر می‌رسد.
سیفی درباره اینکه آیا مشخص شده است که کدام دانش‌آموزان به اینترنت دسترسی ندارند، گفت: تمام استان‌های کشور موظف شده‌اند که اطلس دسترسی دانش‌آموزان به روش‌های مختلف آموزشی را در بیاورند و به این ترتیب مشخص می‌شود که کدام دانش‌آموز به اینترنت یا وسیله هوشمند دسترسی ندارد. او با بیان اینکه از قبل هم آموزش مجازی از نظر آموزش و پرورش یک آموزش مکمل بوده است، گفت: خصوصا برای پایه‌های دبستان و به‌طور خاص برای پایه‌های اول دبستان هیچ‌چیز جای آموزش حضوری را نمی‌گیرد. به همین دلیل در مناطق محروم کلاس‌های ابتدایی قرار است 2 روز در هفته تشکیل شود. در مناطق عشایری هم که کلاس‌ها باز است و در بقیه جاها نیز هرجا تعداد کم و منطقه سفید باشد کلاس حضوری برپا می‌شود.
سیفی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه آیا برای اجرایی شدن اساسنامه مدارس عشایری اتفاق تازه‌ای افتاده است؟ گفت: هنوز اتفاقی نیفتاده و امیدواریم این اساسنامه هرچه زودتر اجرایی شود چرا که آمار بازماندگان از تحصیل را به ‌شدت کاهش می‌دهد و ماندگاری معلمان آموزش دیده در این مناطق را بالا می‌برد. وقتی بتوانیم حق کوچ و آمد و شد و سکنی گزیدن معلمان عشایری را بدهیم، قاعدتا تأثیر بسیاری بر وضعیت آموزش در این مناطق دارد. ماده۵ این اساسنامه تأکید دارد به ‌منظور افزایش پوشش تحصیلی و جلوگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان خصوصا دانش‌آموزان دختر، باید نسبت به ارائه فزون‌تر موارد پرورشی و آموزشی در دوره‌های متوسطه اهتمام شود؛ ازجمله رفت‌وآمد رایگان، تأسیس خوابگاه شبانه روزی و تلاش برای گسترش آموزش از راه دور. مهم‌تر اینکه اگر ماده۱۴ اساسنامه اجرا می‌شد تحقق عدالت آموزشی و توسعه متوازن آموزش در مناطق عشایری به‌ اجرا در می‌آمد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید