• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 2 شهریور 1399
کد مطلب : 108358
+
-

نزول 5/5میلیارد دلاری بازار سهام

در پی تداوم روند نزولی بازار سهام در مبادلات دیروز بیش از 5.5میلیارد دلار دیگر از ارزش بازار سهام کاسته شد.
به‌گزارش همشهری، روند نزولی بازار سهام دیروز هم ادامه یافت و شاخص کل بورس تهران با 29هزار و 962واحد کاهش به محدوده یک‌میلیون و 727هزار واحد رسید. با این میزان نزول بیش از 130هزار میلیارد تومان معادل 5.5میلیارد دلار از ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس کاسته شد.
از 2هفته پیش تاکنون که روند نزولی بازار سهام آغاز شده، ارزش کل بازار سهام ایران 1506هزار میلیارد تومان معادل 65میلیارد دلار کاهش یافته است. اکنون ارزش کل بازار سهام ایران (بورس تهران و فرابورس) 7670هزار میلیارد تومان معادل 333میلیارد دلار است.

ورود شرکت‌های جدید به بورس
تازه‌ترین اطلاعات از روند عرضه و پذیرش شرکت‌های جدید در بورس نشان می‌دهد که بورس تهران عزم خود را جزم کرده است که هر هفته سهام یک شرکت را در بورس عرضه کند. پیش از این رئیس سازمان بورس از عرضه سهام 150شرکت در بورس و فرابورس خبر داده بود. اطلاعات تازه‌تر نشان می‌دهد که هم‌اکنون 42شرکت در حال انجام مراحل پذیرش در بورس هستند.
دیروز در همین رابطه مدیر پذیرش بورس تهران از برنامه عرضه اولیه ۶شرکت، انجام مراحل پذیرش ۴۲شرکت و ورود یک صنعت جدید به بازار سرمایه خبر داد. محمدامین قهرمانی گفت: نماد شرکت توسعه عمران امید در بازار دوم درج و نماد تامین سرمایه تمدن هم طی هفته جاری در بازار دوم بورس تهران درج خواهد شد تا آماده عرضه اولیه سهام باشند.
به‌گفته او، پس از این 2شرکت مراحل پذیرش سپید ماکیان به‌عنوان شرکت زنجیره‌ای پیشرو در صنعت طیور و بزرگ‌ترین زنجیره تولید و توزیع مرغ گوشتی به اتمام رسیده و درج نماد خواهد شد. شرکت‌های پتروشیمی بوعلی‌سینا، لیزینگ کارآفرین و اپال کانی پارس هم با تکمیل مراحل فرایند پذیرش، درج نماد خواهند شد. او همچنین از در حال انجام بودن مراحل پذیرش 42شرکت خبر داد و گفت: این شرکت‌ها از صنایع پتروشیمی، آی‌تی، معدنی و فلزی، هلدینگ و... هستند که در این میان، حضور صنعت جدید باتری‌سازی‌ هم به چشم می‌خورد. دیروز همچنین علیرضا صالح، رئیس سازمان خصوصی از درج یونیت‌های صندوق دارا دوم خبر داد و گفت: مجوزهای دومین صندوق سرمایه‌گذاری دولتی شامل 4پالایشگاه اصفهان، بندرعباس، تهران و تبریز دریافت شده و این صندوق دیروز ثبت و چهارشنبه هفته جاری نیز در بورس تهران پذیرش می‌شود. مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان نیز تضمین داد، سهام 2باشگاه پرسپولیس و استقلال امسال وارد بازار سرمایه شوند.

افزایش سرمایه‌های پیش‌رو
دیروز شرکت توسعه بین‌المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز از برنامه افزایش سرمایه سنگین 3223درصدی خبر داد، درنتیجه معاملاتش تا 16شهریور متوقف شد. این شرکت درنظر دارد سرمایه فعلی را از 52.1میلیارد تومان به 1.7هزار میلیارد تومان برساند. این افزایش سرمایه درصورت موافقت سازمان بورس از محل سود انباشته انجام خواهد شد.
افزایش سرمایه ۲۱۸درصدی پست‌بانک نیز از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها مورد تأیید حسابرس قرار گرفت. شرکت سیدکو نیز در نظر دارد سرمایه‌اش را از محل سود انباشته تا 46درصد افزایش دهد. علی فولادی، دبیر هیأت‌مدیره شرکت تامین سرمایه بانک ملت هم از برنامه این شرکت برای افزایش سرمایه ۵۷درصدی خبر داد و گفت: قرار است سرمایه تامین سرمایه بانک ملت از ۷هزار میلیارد ریال کنونی به ۱۱هزار میلیارد ریال افزایش یابد. به گفته او، این افزایش سرمایه از محل صرف سهام و برای بهبود نسبت کفایت سرمایه شرکت و تقویت توان مالی و عملیاتی انجام می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید