• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 2 شهریور 1399
کد مطلب : 108352
+
-

تأکید روحانی بر فراهم‌کردن زیرساخت‌های لازم برای مراسم‌ عزاداری آنلاین

مأموریت به وزیر ارتباطات درمحرم

رئیس‌جمهور: به وزیر ارتباطات برای ایام‌ ماه محرم روی مسئله تأمین پهنای باند تأکید می‌کنم

مأموریت به وزیر ارتباطات درمحرم

 حسن روحانی، رئیس جمهور از محمد جواد آذری جهرمی خواست زیرساخت‌های لازم برای مراسم عزاداری آنلاین را فراهم آورد و برای ایام محرم روی مسئله پهنای باند اهمیت ویژه قائل شود.
 رئیس‌جمهور در جلسه روز شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا امید به پایان این بیماری تا یکی‌دو‌ماه آینده را مفید ندانست و با اشاره به دستورالعمل‌های ستاد، گفت: این را بدانیم، این فاصله‌گذاری برای امروز و تنها برای ‌ماه محرم نیست. حسن روحانی با تأکید بر اینکه باید همه دستورالعمل‌ها را در عزاداری‌ها و نشست‌ها رعایت کنیم، خطاب به عزاداران حسینی یادآور شد: خیلی مهم است که‌ ماه محرم پرشوری را بگذرانیم و بعد از عاشورا وقتی یک الی 2هفته می‌گذرد، در این نمودارهایی که می‌کشید، هیچ‌جا پیک جدید را نبینیم. آنجا، جای افتخار است و آن وقت همه سازمان‌ها، تکایا، حسینیه‌ها، همه مسئولان و علما به آن آمار و به آن نمودار باید افتخار کنیم. ببینند در دنیا مناسک محرم و عزاداری را انجام دادیم و بحمدالله همه دستورالعمل‌ها مورد توجه و مراعات بود. براساس دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، برگزاری مراسم‌های عزاداری در فضاهای سرپوشیده ممنوع اعلام شده است و دسته‌جات عزاداری هم امکان حضور در معابر عمومی را ندارند. به گفته رئیس‌جمهور «این یک آزمونی است که چگونه این عزاداری سالار شهیدان را انجام می‌دهیم و به فرهنگ عاشورا احترام می‌کنیم؛ عاشورایی که همه زندگی و همه پیروزی و افتخارات را برای جامعه ما آفریده به ما روحیه، قدرت و عزت نفس داده، استقلال را برای ملت ایران حاصل کرده و ایستادگی در برابر قدرت‌ها را یاد داده است. عاشورای با این عظمت که اصلا نمی‌شود بگوییم خواص‌اش چقدر است. فرهنگ و احیای دین این مردم و این ملت با اوست. حسین منی و انا من حسینی؛ و ما همه را از امام‌حسین(ع) داریم.»

اینترنت و محرم
براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی همچنین با اشاره به ظرفیت‌های فضای مجازی برای عزاداری‌ها، گفت: در اینجا به وزیر ارتباطات برای ایام ‌ماه محرم روی مسئله پهنای باند تأکید می‌کنم؛ روی مسئله امکان ارتباطی که باید در سراسر کشور به بهترین وجه در اختیار مردم باشد. همه عزاداری‌ها و تکایا، اینها الان در اعلامیه‌هایشان اعلام می‌کنند که منبر و مداحی ما را از طریق فلان کانال و سایت بروید مشاهده بکنید. کانال سایبری و فضای مجازی باید پایه‌هایش، استحکام و شبکه‌اش کاملا مستحکم باشد.  از وزیر ارتباطات می‌خواهم به هیچ مسئول مهمی که باید مراقب باشد، در این ایام مرخصی داده نشود. حتی در تاسوعا و عاشورا، باید در این ایام سر کار باشند و باید مراقب باشند. چون این می‌تواند موجب به‌هم‌ریختگی برنامه‌ریزی باشد. الان همه برای عزاداری برنامه‌ریزی کرده‌اند، در کانال‌های مختلف مجازی و صداوسیما و یک وظیفه بسیار بزرگی در این ایام بر عهده صداوسیما و فضای مجازی است. باید از لحاظ امکانات ارتباطی همه توان خودمان را به‌کار بگیریم و هم عزاداری‌ها پخش شود و هم سخنرانی‌ها پخش شود و هم این فضای معنوی و عزاداری وارد همه خانه‌ها شود.
او با اشاره به برگزاری عزاداری‌ها در خانه‌ها، گفت: فضای مجازی و صداوسیماست که اینها را وارد می‌کند. این دو تا از آن رسانه‌های بزرگ هستند؛ رسانه ملی و فضای مجازی. این دو بخش بسیار مهم است. ان‌شاء‌الله مراقبت لازم را بکنیم و همه امکانات را در اختیار بگذاریم تا مردم بتوانند شاهد محرمی پرشور، با دلی پر از عزا برای حسین عزیزشان، برای سالار شهیدانشان باشند و در عین حال هم به سلامتی خودشان، فرزندانشان و عزیزان آنها که می‌روند در حسینیه‌ای، مسجدی برای عزاداری، مطمئن باشند و دل آنها نسبت به آنها قرص باشد و سلامت آنها هم حفظ شود.
روحانی تأکید کرد: ‌ماه محرم و عزاداری ماست. عزاداری برای ما مهم است و ایران می‌تواند برای همه کشورها و برای همه شیعیان و مسلمان‌ها یک الگو باشد و یک آزمون بزرگی برای ما‌ست.

اخطار به مدیران
رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین با اشاره به کاهش بسیار تدریجی تعداد درگذشتگان بیماری کرونا که از آن تعبیر به پایین‌آمدن میلی‌متری و سانتی‌متری نمودارهای این بیماری می‌کرد، لزوم حفظ و تداوم این موفقیت را یادآور شد و افزود: باز هم تأکید می‌کنم اگر در اداره‌ای بشود کاری را از طریق فضای سایبری انجام داد اما به طرف بگویند باید حضوری بیایی، این باید حتما تنبیه شود؛ از آن تنبیه‌هایی که انفصال 3‌ماه و 6‌ماه بود. آن دفعه هم گفتم که اگر کسی مردم را وادار می‌کند که وارد فضای جامعه، اتوبوس و مترو شوند و وقت‌شان را می‌گیرد و می‌گوید در صف این اداره بایستید، باید تنبیه شود. در بخش سلامت هم همینطور است، پرونده سلامت الکترونیک پیشرفت‌های خوبی کرده است. روحانی گفت: از آقای دکتر نمکی (وزیربهداشت) و از آقای مهندس جهرمی خواهش می‌کنم که تلاش کنند ما همه مراحل سلامت الکترونیک را سریع‌تر به پایان برسانیم. نسخه الکترونیک پیچیده شود و مردم نیازی نداشته باشند جز در موارد ضروری مراجعه کنند. می‌دانم این کار سخت است و می‌دانم بعضی از بخش‌ها زیر بار نمی‌روند، می‌دانم بعضی از بخش‌های ادارات ما نعوذ‌بالله برای بعضی از امور خلاف قانون نیاز به حضور دارند. می‌دانم بعضی از شهرداری‌ها نیاز به حضور دارند، ما باید برخورد کنیم. اگر می‌خواهیم با فساد برخورد کنیم، جایش اینجاست، زمان و موقعیت‌اش الان است و بیاییم تا جایی که امکان‌پذیر است، واقعا همه را وادار کنیم و جایی که حضور ضرورت دارد، آن بحث دیگری است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :