• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 2 شهریور 1399
کد مطلب : 108349
+
-

یک پروژه شهری انسان‌محور عصر دیروز با حضور تعدادی از مدیران شهری به بهره‌برداری رسید

میدانگاه‌ امیرکبیر، عرصه‌ای برای حضور مردم

پیروز حناچی، شهردار: توسعه قلمروی عمومی با رویکرد حمل‌ونقل همگانی به‌ویژه مترو بهترین نوع توسعه شهری به‌شمار می‌رود محسن هاشمی، رئیس شورای شهر: نگاه شهرداری و شورا از شیوه کاسبکارانه و خودرومحور به انسان‌محوری تغییر کرده است

میدانگاه‌ امیرکبیر، عرصه‌ای برای حضور مردم

محمد سرابی_خبرنگار

میدانگاه امیرکبیر در نخستین شب افتتاح، با استقبال پرشور اهالی محله 17شهریور و شکوفه روبه‌رو شد. این میدانگاه (پلازا) که به وسعت 8400مترمربع در سطح رویی تونل امیرکبیر احداث شده، در جایی که ممکن بود مجتمع‌های تجاری سودآوری ساخته شود اما با صرف 15میلیارد تومان هزینه، اکنون عرصه‌ای مناسب برای حضور، درنگ و تعاملات شهروندان به‌وجود آورده است. شهردار تهران در مراسم بهره‌برداری از این پروژه شهری با اشاره به تغییر رویکرد مدیریت شهری از مگاپروژه‌ها به طرح‌های محلی گفت: «با این راهبرد تعداد زیادی از پروژه‌های محله‌محور تا پایان سال احداث و افتتاح خواهند شد.» پیروز حناچی با بیان اینکه بودجه چنین پروژه‌هایی تعیین شده است، بیان کرد: «در پروژه‌هایی که مقیاس کوچک‌تر اما تعداد بالایی دارند، تأثیرات محله‌ای بیشتر مشاهده می‌شود و عکس‌العمل‌ها نیز قابل مدیریت‌تر است. در صورتی‌ که در مگاپروژه‌ها نمی‌توان تأثیرات آنها در مراحل پس از ساخت را پیش‌بینی کرد.» به گفته حناچی یکی از اساسی‌ترین برنامه‌های شهرداری مدیریت فضاهای همگانی پس از احداث آنهاست. او افزود: «شیوه بهره‌برداری می‌تواند کیفیت چنین فضاهایی را افزایش دهد یا در حد معقول باقی بگذارد. در لشگرآباد اهواز مشاهده کردیم که چگونه یک‌محله با آسیب‌های خاص پس از اجرای پروژه مردم‌محور، تبدیل به فضایی مناسب شد و اکنون از آرامش کافی برخوردار است.»
شهردار پایتخت درباره ایستگاه متروی امیرکبیر که در سمت غرب این میدانگاه واقع شده و هنوز به بهره‌برداری نرسیده است نیز گفت: «توسعه قلمروی عمومی مبتنی حمل‌ونقل همگانی به‌ویژه مترو بهترین نوع توسعه شهری و حمل‌ونقلی به‌شمار می‌رود. اگر ایستگاه مترو وجود نداشت، طرح بزرگی مثل پیاده‌راه پانزده‌خرداد در قلب تهران کارایی نداشت.» حناچی با اشاره به ضرورت پیوستگی حمل‌ونقل عمومی بیان کرد: «زیرساخت مترو امکان سرمایه‌گذاری‌های بعدی و توسعه براساس TOD (توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی) را فراهم می‌کند.» 
او با بیان اینکه اعتبارات مناسبی از محل اوراق مشارکت دریافت شده است، اظهار کرد: «با این اعتبارات ایستگاه‌های مترو را به بهره‌برداری می‌رسانیم. اینگونه شهرری را به سولقان متصل خواهیم کرد. همچنین پس از پایان عزاداری‌های‌ ماه محرم، پروژه احداث خط10 مترو کلید می‌خورد. با اجرای این خط، منطقه22 به منطقه4 متصل خواهد شد.» او در ادامه صحبت‌های خود به شعار «هر خانه یک ‌حسینیه» اشاره کرد و گفت: «محرم امسال فضای متفاوتی خواهیم داشت اما تلاش همکاران من این است تا در مدیریت فضاهای عمومی شهر ماموریت خود را به نحو احسن به اجرا برسانند.»

تغییر شیوه کاسبکارانه
رئیس شورای شهر تهران در مراسم عصر دیروز با اشاره به بازدید 9ماه پیش خود از این محل گفت: «در آن زمان وعده داده شد که میدانگاه امیرکبیر تحقق‌پذیر محسوب شده و افتتاح می‌شود؛ که چنین اتفاقی افتاد.» محسن هاشمی درباره فضای پارکینگ با ظرفیت 600خودرو که در فضای زیرین میدانگاه قرار دارد، بیان کرد: «بنا بود اینجا یک ‌ساختمان تجاری بزرگ ایجاد شود ولی نگاه شهرداری و شورا از شیوه کاسبکارانه و خودرومحور به انسان‌محوری تغییر کرده است. چنانچه شورای شهر با تصویب طرحی چندین میدانگاه دیگر را در برنامه قرار داده که یکی از آنها طرح نیلوفری در فضای بالایی خطوط ریلی راه‌آهن تهران-تبریز است.» او با اشاره به ایستگاه متروی مجاور میدانگاه امیرکبیر گفت: «می‌شود این ایستگاه را با صرف هزینه کمی به بهره‌برداری رساند، زیرا مراحل زیادی از کار آن باقی ‌نمانده است.» 
علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران نیز در مراسم روز گذشته با تأکید بر استقبال اهالی محله در نخستین ساعات افتتاح میدانگاه امیرکبیر، گفت: «باید برای هر پروژه نقشه بهره‌برداری داشته باشیم. می‌توان در این محل نیز مانند محله‌های دیگر از کسب و کار اهالی محله برای رونق فضا بهره برد.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید