• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 2 شهریور 1399
کد مطلب : 108347
+
-

رشد هزینه تولید مصنوعات سیمانی و فلزی

چند و چون
رشد هزینه تولید مصنوعات سیمانی و فلزی


تداوم رکود در ساخت‌وساز علاوه بر آشفتگی بازار مسکن پیامدهای دیگری نیز به همراه داشته است. صنایع وابسته به صنعت ساختمان‌سازی‌ تحت‌تأثیر این رکود بازار مناسبی ندارند و این عامل در کنارعامل مؤثری چون افزایش نرخ ارز، کفه هزینه‌های آنها را به‌ویژه در صنایعی که وابستگی بیشتری به مواداولیه خارجی دارند، بسیار سنگین کرده است. گرچه این یک رابطه دوطرفه است و افزایش قیمت مصالح ساختمانی خود یکی از عوامل مؤثر بر رشد هزینه ساخت‌وساز و نهایتا رکود در این صنعت شناخته می‌شود اما به عقیده کارشناسان، خواب ساخت‌وساز در کشور، معلولی چندعاملی است که گرانی مصالح یکی از عوامل آن شناخته می‌شود. هرچه هست افزایش هزینه حمل‌ونقل، انرژی، دستمزد و بیمه کارگر، مالیات و... در نبود درآمد کافی، برای صنایع و اصناف مرتبط با ساخت‌وساز شرایط نامناسبی را رقم زده است. با مرتضی قدیری، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان مصنوعات سیمانی و لوازم فلزی ساختمانی گفت‌وگو کرده‌ایم.

شرایط کنونی تولید و فروش در این صنف چگونه است؟ 
در شرایطی که تحت‌تأثیر افزایش نرخ ارز، ارزش پول ملی کاهش پیدا کرده است، تهیه مواداولیه نیز به‌دلیل افزایش قیمت آنها سخت می‌شود و این مشکلی است که امروز صنف تولیدکنندگان مصنوعات سیمانی و فلزی ساختمان با آن دست به گریبانند. حتی قیمت مواداولیه تولید داخلی هم با افزایش نرخ ارز بالا رفته و تهیه آنها برای تولیدکنندگان هرروز سخت‌تر می‌شود، در چنین شرایطی طبیعتا هزینه تمام‌شده تولید نیز افزایش می‌یابد. هزینه‌های دیگر مثل هزینه‌های کارگری و حمل‌ونقل نسبت به گذشته تغییرات قیمتی بسیار زیادی داشته‌اند و این باعث شده کالای نهایی تولیدشده با اثرپذیری از همه این عوامل رشد قیمت زیادی داشته باشد. این شرایط از یک سو تقاضا را در بازار کاهش و از سوی دیگر قیمت مسکن را افزایش داده است.
صنعت تولید مصنوعات سیمانی و فلزی ساختمان تا چه حد به واردات متکی است؟
چه در مصنوعات سیمانی و چه در صنایع فلزی، اکثر مواداولیه در داخل کشور تولید می‌شود. بازار آهن و فولاد در ماه‌های اخیر مشکلاتی داشت که تا حدی بر تولیدات ما اثرگذار بود.البته مصنوعات فلزی که واحدهای صنفی ما تولید می‌کنند، مثل میلگرد و ورق گالوانیزه، نازک است و مشکلات دیگر صنایع وابسته به فولاد را نداشتیم. مشکل اصلی تولیدکنندگان حباب قیمت شمش‌آهن بود که خوشبختانه 2هفته پیش این حباب شکست. قیمت شمش‌آهن تا 2هفته پیش نسبت به قیمت جهانی بالاتر بود و توزیع نمی‌شد. این مشکل امروز برطرف شده است و تولیدکنندگان در بحث آهن و فولاد مشکلی ندارند.
هزینه‌های تولید و قیمت‌ها در این صنف چند درصد افزایش داشته است؟
هزینه‌های تولید مؤلفه‌های متعددی دارد که در کنار قیمت مواداولیه، هزینه‌های کارگری و حمل‌ونقل مهم‌ترین آنها هستند. هزینه‌های کارگری حدود 25تا 30درصد و هزینه‌های حمل‌ونقل هم بین 30تا 35درصد افزایش داشته است. به‌طور کلی هزینه تولید در این صنف چیزی بین 30تا 35درصد افزایش داشته اما عامل اصلی همان تغییر نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی بوده که باعث این گرانی‌ها شده است.
مصالح ساختمانی بی‌کیفیت توسط چه کسانی تولید می‌شود؟
اکثر تولیدکنندگان ما که پروانه کسب دارند تحت نظارت کامل استاندارد فعالیت می‌کنند و کالاهای تولید آنها کیفیت بالایی دارد، اما تولیدکنندگانی که بدون مجوز از اتحادیه مشغول به تولید هستند بدون هیچ نظارت خاصی اقدام به تولید می‌کنند. این موضوع مشکلاتی را برای ما به‌دنبال داشته چرا که کالاهای تولیدی این واحدها از نقاط مختلفی وارد تهران  و به راحتی توزیع و فروخته می‌شود، بدون اینکه نظارت و برخوردی در این زمینه باشد. این شرایط به اعتبار تولیدکنندگان مجاز آسیب می‌زند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :