• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 1 شهریور 1399
کد مطلب : 108307
+
-

سهمیه جذب هیأت علمی ایثارگران2

 اصلاحات مکرر قانون و کوتاهی دستگاه‌های متولی در تهیه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها عملا موجبات تضییع حقوق ایثارگران را فراهم کرده است. شورای‌عالی طرح و برنامه شاهد و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هیچ‌گاه نسبت به تهیه و تصویب آیین‌نامه این ماده اقدام نکردند. مجلس شورای اسلامی مجدد در قانون برنامه ششم توسعه در قالب بند پ ماده۹۰ به اصلاح این موضوع پرداخت که متن آخرین اصلاحیه به شرح زیر است:
کلیه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی و مراکز علمی که از وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخذ مجوز نموده‌اند و دانشگاه آزاد اسلامی مکلفند حداقل بیست درصد (20درصد) اعضای هیأت علمی مورد نیاز خود را از بین جامعه ایثارگران شامل فرزندان و همسران شهدا، جانبازان بیست و پنج درصد(25درصد) و بالاتر، آزادگان و همسران و فرزندان آنان، همسران و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد(25درصد) و بالاتر رزمندگان با حداقل 6ماه حضور در جبهه که دارای مدرک علمی دکتری مورد تأیید وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان وآموزش پزشکی هستند و شرایط علمی مصوب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را داشته باشند، حسب مورد از طریق استخدام و یا موافقت با انتقال کارکنان دیگر دستگاه‌ها یا تبدیل وضعیت کارکنان غیر هیأت علمی، چنانچه شرایط علمی رسمی قطعی با احتساب سوابق آموزشی پژوهشی و اجرایی مرتبط و تأثیر آن در پایه و مرتبه علمی و با رعایت صلاحیت‌های اخلاقی استخدام کنند.
احکام و امتیازات این بند شامل اعضای هیأت علمی فعلی دارای سوابق ایثارگری فوق نیز می‌شود.
مسئولیت اجرای احکام این ماده به‌طور مستقیم بر عهده وزیر و رئیس دستگاه‌های مذکور است و در اجرای این حکم مقامات یادشده مکلف به اتخاذ تصمیم هستند.
تبصره 1- مشمولان این بند با 35سال خدمت و حداقل 65سال سن بازنشسته می‌شوند.
تبصره 2- درصورت تمایل فرد به بازنشستگی پس از اتمام 30سال خدمت و یا حداکثر 60سال سن می‌تواند در خواست بازنشستگی نماید.
حکم بند «پ» ماده90 این قانون در طول اجرای قانون برنامه ششم توسعه بر بند الف ماده71 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مصوب 2/10/1391و اصلاحات بعدی و برحکم ماده واحده قانون اصلاح حداکثر سن داوطلبان استخدام مصوب 22/2/1371حاکم است.
شرایط جامعه ایثارگران موضوع بند پ ماده2 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور به شرایط جامعه ایثارگران موضوع بند پ ماده90 قانون برنامه اصلاح می‌شود.
جذب حداقل ۲۰درصد اعضای هیأت علمی مراکز آموزش عالی، دانشگاه‌ها و دانشگاه آزاد اسلامی از بین ایثارگران مذکور از تکالیف قطعی این مراکز است و حسب قانون مسئولیت اجرایی آن به عهده وزرای مربوطه و رئیس این مجموعه‌ها واگذار شده است. بدیهی است تخلف از اجرای قانون قابلیت پیگیری قضایی و قانونی را دارد و در این زمینه بنیاد و ایثارگران می‌توانند برای احقاق حق جامعه ایثارگری در صورت عدم‌ اجرای قانون متخلفین را تحت پیگرد قانونی قرار دهند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :