• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 1 شهریور 1399
کد مطلب : 108270
+
-

طرح ترافیک به شیوع کرونا دامن نمی‌زند

با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، محدودیت‌های ترافیکی تهران از ابتدای شهریور مانند گذشته اجرا خواهد شد

لغو طرح ترافیک ظاهرا باید باعث شود شهروندان رفت‌وآمدهای ضروری را با استفاده از خودروهای شخصی انجام دهند اما در عمل بیشترین سود از لغو طرح ترافیک به رانندگانی رسید که توانستند در این مدت خودروها را از پارکینگ دربیاورند و با خیال راحت تا میانه شهر رانندگی کنند. انبوه خودروهایی که صبح و عصر خیابان‌های مرکزی شهر را مسدود کرده‌اند هم نشان می‌دهند که لغو طرح ترافیک ارتباط مستقیمی با خلوت‌کردن معابر شهر ندارد و خیابان‌ها همچنان شلوغ هستند. این شلوغی بی‌تردید روی کم‌شدن فاصله‌گذاری اجتماعی در معابر و افزایش شیوع کرونا هم تأثیر می‌گذارد.
به گزارش همشهری، اگرچه آمار دقیقی درباره ارتباط مستقیم ساعات و شیوه اجرای طرح با میزان ابتلا به کرونا منتشر نشده است، اما اظهارات مسئولانی که با حوزه تصمیم‌گیری درباره محدودیت‌های ترافیکی در شهر ارتباط دارند، نشان می‌دهد این طرح به‌جز آزادکردن رانندگی در خیابان‌های مرکزی شهر نتیجه قابل مشاهده دیگری نداشته است.
2هفته پیش ستاد ملی کرونا تصمیم گرفت لغو طرح ترافیک را که چندبار آزمایش شده بود تا پایان‌ماه مرداد تمدید کند. به گفته رئیس کمیته امنیتی انتظامی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا، این کار همزمان با کاهش حضور کارمندان تا یک‌سوم انجام شد؛ اقدامی که با هدف کاهش رفت‌وآمدها در شهر صورت گرفت. اما یک روز از این تصمیم نگذشته بود که فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران اعلام کرد: «براساس نتایج بررسی مشترک با شهرداری تهران، آمار ۱۰روز گذشته نشان می‌دهد لغو طرح ترافیک بر میزان استفاده از حمل‌ونقل عمومی تاثیر چندانی نگذاشته و در مدیریت کاهش سفرهای درون‌شهری در تهران تأثیرگذار نبوده است.»
علیرضا زالی تأکید کرد: با توجه به شرایط خاص و استمرار وضعیت قرمز در استان، محدودیت‌های ترددی تا پایان مرداد تمدید شد اما بررسی‌ها نشان داد بیشترین میزان اثرگذاری در کاهش ابتلا و بستری، ناشی از استفاده منظم‌تر شهروندان از ماسک و افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و چرخشی‌شدن کارکنان بوده است؛ چنان‌که در نخستین روز اجرای طرح چرخشی کارمندی ترافیک تهران ۵۳درصد سبک‌تر شد.
در ابتدا به‌نظر می‌آمد که کاهش جمعیت مسافران اتوبوس و مترو ارتباطی با طرح ترافیک دارد اما طی 6‌ماه گذشته و با اجرا و لغو چند طرح ترافیک ثابت شد که مراجعه مسافران به شبکه حمل‌ونقل عمومی چندان تغییری نمی‌کند. به‌عبارتی می‌توان نتیجه گرفت که کاهش تعداد مسافران مترو و اتوبوس در نتیجه کاهش کلی تعداد رفت‌وآمدها مخصوصا کاهش کارمندان بوده و نه اجازه استفاده از خودروی شخصی در مرکز شهر.
شورای شهر نیز بر بی‌تأثیر بودن طرح ترافیک در کاهش آمار مسافران حمل‌ونقل عمومی مهر تأیید می‌زند. شرکت کنترل کیفیت هوا اما اعلام کرده این تصمیم تبعات منفی از نظر افزایش آلودگی هوا داشته است. در همین ارتباط محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران گفت: «افزایش ترافیک در محدوده مرکزی شهر و آلودگی هوا، 2معضل اصلی لغو طرح ترافیک بوده است.» همچنین به‌دلیل تکمیل‌شدن ظرفیت خیابان‌ها، عبور و مرور اتوبوس‌ها در خطوط ویژه با مشکل همراه شده، چراکه بسیاری از رانندگان وارد این خطوط شده‌اند.

لغو طرح تأثیر کمی دارد
ستاد ملی کرونا برای بررسی میزان تأثیر لغو طرح ترافیک در کاهش تجمع، به‌مدت یک‌هفته این طرح را لغو کرد و پس از آن تصمیم گرفتیم تا آخر مردادماه اجرا نشود. وقتی ما این طرح را لغو کردیم کسانی که از مترو استفاده می‌کردند همچنان استفاده کردند و بسیاری هم خودروی خود را به مناطق طرح ترافیک آوردند که نتیجه خوبی نداشت. تأثیر لغو این طرح کمتر از ۱۰درصد است و باتوجه به‌وجود فعالیت‌های متعدد این طرح به‌جز کمک به افزایش شلوغی شهر، آلودگی هوا و سفر‌های متعدد غیرضروری، کار دیگری انجام نداده است؛ بنابراین مسئولان به این نتیجه رسیده‌اند که لازم است این طرح همانند گذشته اجرا شود. تصمیم مشترک ستاد ملی کرونا و شهرداری و شورای شهر تهران برای شروع طرح ترافیک از ابتدای شهریور گرفته شده و اختلاف نظری هم بین مسئولان تصمیم‌گیرنده وجود ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید